Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Inkasso fra sykehus i New York


adz13

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har endt opp med en regning fra et sykehus i New York, på tidspunktet så hadde jeg ikke reiseforsikring. 

 

Jeg har forsøkt å google dette, men ikke funnet så mye. Er det mulig for et amerikansk selskap å kreve inn gjeld i Norge? Har de mulighet til å sende gjelden til namsmann i norge f.eks? Noen som har noen tanker om jeg kan ignorere gjelden?

 

Takk på forhånd for svar. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for svar. Snakk om 13 000 dollar omtrent, 130 000 NOK ca. Forsøkt å finne noe mer informasjon om dette på nettet men ikke klart å finne noe, noen som kan peke meg i riktig retning? Burde jeg eventuelt konsultere med advokat i Norge?

Lenke til kommentar

https://www.quora.com/What-happens-if-I-am-traveling-in-the-US-temporarily-and-dont-pay-a-medical-bill-I-receive-for-ER-care-while-in-the-USA

Mange forskjellige svar her. 

De fleste sier at sykehusene i US gir deg absolutt nødvendig livsviktig helsehjelp uten betaling. Men straks det akutte er over; så vil du bli spurt om betaling på selve sykehuset. Så jeg antar at den hjelpen du fikk var nokså akutt. Siden du ikke ble avkrevd betaling på stedet. Noen få skriver at sannsynligvis skjer det ingen ting - men dersom beløpet er av galaktiske proporsjoner - så kan de prøve med litt hardere virkemidler, type advokater og i verstefall søksmål og ymse. 

Du kan forhandle med sykehuset! Så du får prisen ned på et normalt nivå. De fleste forsikringsselskapene har egne satser og avtaler som ligger laaaaangt under hva som er "veiledende pris". Ber du om en spesifisering på beløpet - så er det ikke sjelden at regningen krymper vesentlig. Jeg tenker det er absolutt mulig å forhandle seg ned 70-80% av beløpet. 

Personlig hadde jeg sendt dem en forespørsel, der du for eksempel tilbyr x antall tusen for å få saken ut av verden. At det er ditt endelige tilbud - og dersom dette ikke blir akseptert, vil regningen bli ignorert. Her handler det bare om å formulere seg smart. For de vet nok høyst sannsynlig at en slik gjeld er særdeles uvanlig å få innbetalt fra utlandet. 

Det er en ganske uggen følelse å bære med seg ut livet dersom du har gjeld i utlandet. For gjeld er alltid gjeld - den forsvinner aldri. Den ligger alltid der, og vil bære over deg som et spøkelse. Så da er det best å få betalt. 

Så skal jeg være grei å ikke skrive det jeg tror mange tenker. Men; du har nok lært. ^^ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
adz13 skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for svar. Snakk om 13 000 dollar omtrent, 130 000 NOK ca. Forsøkt å finne noe mer informasjon om dette på nettet men ikke klart å finne noe, noen som kan peke meg i riktig retning? Burde jeg eventuelt konsultere med advokat i Norge?

Er det spesifisert? Den kan du veldig fint forhandle ned til type 20 - 25 000. 

Lenke til kommentar
adz13 skrev (8 minutter siden):

Tusen takk for svar. Snakk om 13 000 dollar omtrent, 130 000 NOK ca. Forsøkt å finne noe mer informasjon om dette på nettet men ikke klart å finne noe, noen som kan peke meg i riktig retning? Burde jeg eventuelt konsultere med advokat i Norge?

Riktig retning er vel å betale det du skylder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (20 minutter siden):

Riktig retning er vel å betale det du skylder. 

Hvis det var snakk om noe rimelig ja, men sykehus og helseordningen i USA er blant de verste i verden og kun laget for å tjene mest mulig penger, ikke for å hjelpe.

OP burde føle seg helt avslappet med å komme seg unna den latterlige regningen. Det er det riktige vil jeg si 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

ITtraktor skrev (1 time siden):

Riktig retning er vel å betale det du skylder. 

Jeg er en 20 år gammel student som må avslutte bachelor graden jeg for øyeblikket tar, og jobbe for å betale ned dette. 

Det latterligste er vel at jeg var på klassetur og var på sykehuset i ca en time (ja, en time) og spurte gjentatte ganger om hvor mye det ville koste og at jeg ikke hadde forsikring, så dette var de fullt klar over.

Lenke til kommentar
Kosebamma skrev (2 minutter siden):

 

Jeg er en 20 år gammel student som må avslutte bachelor graden jeg for øyeblikket tar, og jobbe for å betale ned dette. 

Det latterligste er vel at jeg var på klassetur og var på sykehuset i ca en time (ja, en time) og spurte gjentatte ganger om hvor mye det ville koste og at jeg ikke hadde forsikring, så dette var de fullt klar over.

Jeg er forresten OP

Lenke til kommentar
Kosebamma skrev (1 time siden):

Det latterligste er vel at jeg var på klassetur og var på sykehuset i ca en time (ja, en time) og spurte gjentatte ganger om hvor mye det ville koste og at jeg ikke hadde forsikring, så dette var de fullt klar over.

Holy crap!
Det høres jo helt sinnsykt ut, men samtidig dessverre kanskje ikke så overraskende.
Tipper spesifisering av utgiftene er første steg, må jo være en interessant faktura.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (3 timer siden):

Hvis det var snakk om noe rimelig ja, men sykehus og helseordningen i USA er blant de verste i verden og kun laget for å tjene mest mulig penger, ikke for å hjelpe.

OP burde føle seg helt avslappet med å komme seg unna den latterlige regningen. Det er det riktige vil jeg si 

Det fungerer akkurat likt i Norge for utlenninger. Vet av ei dame av russisk opprinnelse som hadde sin russiske mor på besøk nettopp. Mora ble syk og måtte innom sykehuset, men hadde ingen forsikring. Jeg husker ikke nøyaktig beløp regninga kom på, men det var i alle fall over 100'000kr.

Lenke til kommentar
10 hours ago, shockorshot said:

Er ikke dette her noe du kan få refusjon for fra Helfo?

https://www.helsenorge.no/bo-i-utlandet/studenter-utenfor-eu-eos/

Dette gjelder for heltidsstudenter utenfor EU/EØS, ikke hvis man er på klassetur fra studiested innenfor EU/EØS. Da bør man absolutt ha reiseforsikring.

På siden det lenkes til står det:

Hvem har rett til refusjon for helsetjenester?

Når du er heltidsstudent på høgskole eller universitet utenfor EU/EØS og er medlem i den norske folketrygden, har du rett til å få refundert utgifter til helsetjenester.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Kjenner dem identiteten din? Hvis dem ikke har personnummer eller passnummer på deg er det ingen praktisk mulighet til å spore deg opp. Utover det, kanskje du burde kontakte jusstudenter eller en advokat. Du har sannsynligvis rett til fri rettshjelp og juridisk råd.

Lenke til kommentar
13 hours ago, vidor said:

Overhørte en svenske snakke om dette med sykepleiere på lokalsykehuset, og han slapp å betale noe.

Borgere av EU/EØS som besøker andre EU/EØS-land har rett til legehjelp på samme vilkår som borgere av det landet som besøkes. For norske borgere har man Helsetrygdkortet for å dokumentere at man er dekket.

Reiser man som EU/EØS-borger utenfor området, må man ha reiseforsikring for å være dekket. Hvis ikke, kan regningen bli skyhøy, ikke bare for behandlingen, men også for hjemtransport etc.  For borgere fra land utenfor EU/EØS som oppsøker behandling her vil det fort kunne påløpe utgifter på nivå med det man ser fra for eksempel USA.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (17 timer siden):

Hvis det var snakk om noe rimelig ja, men sykehus og helseordningen i USA er blant de verste i verden og kun laget for å tjene mest mulig penger, ikke for å hjelpe.

OP burde føle seg helt avslappet med å komme seg unna den latterlige regningen. Det er det riktige vil jeg si 

USA har noen av de beste legene, sykehusene, forskningsinstitusjoner, stort behandlingstilbud, noen av verdens beste og raskeste kreftbehandlinger, lave køer og mye annet positivt. Er det bare positivt? Nei absolutt ikke, det er blant annet dyrt og man må ha forsikring. Men slik er det i Norge også, bare at vi har en statlig ordning som dekker alle borgere.

Jeg anbefaler deg at du slutter å få informasjon fra Michael Moore og heller setter deg inn hvordan ting egentlig er.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (7 minutter siden):

[…] noen av verdens beste og raskeste kreftbehandlinger, lave køer [...]

 

Det går kjapt når svært mange heller velger å dø fremfor å motta helsetilbud. Om man inkluderer køer utenfor helsetjenestene som er gratis i USA, så har man plutselig statistikk som strengt motstrider det du hevder. Og den lave køen du referer til er i uansett nokså kirsebærplukket, og har knapt forskjell om man tar hensyn til selv de kriteriene 'undersøkelsene' hevder de tar. Du har falt for statistisk juks. 

Kanskje slutt å innhente informasjon fra pseudovitenskapelige tankesmier, stort sett drevet av amerikanske libertarianere, og heller tilordne deg litt mer virkelighetsnært verdensbilde? Libertarianere i tankesmier er lobbyister som er kjøpt og betalt av industri. Og her er det i all hovedsak forsikringsfirma som har bestilt manipulert data. 

 

FrihetensRegn skrev (12 minutter siden):

USA har noen av de beste legene, sykehusene, forskningsinstitusjoner, stort behandlingstilbud […]

 

Et land med 320 millioner innbyggere har gjerne luksusen med å dekke større områder innen helse, ja. Her i Europa jobbes det med å ha samarbeid mellom land innad kontinentet. Det er ikke spesielt opprettholdende å ha ti ansatte i en avdeling som har en eller to pasienter per år for de sjeldnere lidelsene, tross alt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...