Gå til innhold

NRK: Momsfritak for elbiler forsvinner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tilskuddsordning som virker unødig komplisert - hvorfor ikke bare sette prisgrense 500 000 og lavere ingen moms?

Skal det inn behovsprøving (ingen behovsprøving av dagens fritak)  så blir det mye byråkrati til høy kostnad og liten nytte.

Sitat

Etter det VG erfarer vil regjeringen i sitt reviderte nasjonalbudsjett fjerne momsfritak for elbiler, men vil i stedet innføre en tilskuddsordning.

Denne skal ifølge statskanalen speile et momsfritak for kjøp av elbiler med pris opp til 500.000 kroner – som igjen skal føre til at det NRK kaller normale elbiler ikke vil endre pris, mens dyre elbiler kan få en prisøkning som følge av fjerningen av momsfritaket.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Elbilforeningen burde kanskje omdanne seg til et politisk ensaks-parti alà MDG. Hun generalsekretæren snakker allerede som om elbilister er en sårbar gruppe mennesker som kan KREVE opprettholdelse av økonomiske goder for seg selv, ettersom de gjør en så stor innsats for verdens klima.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Jallarotta said:

Betyr dette 25% på HELE beløpet, eller kun på beløpet som overstiger 500k?

Det betyr at du får tilskudd som er lik momsen du betaler på bilen eller 125000,- ettersom hva som er lavere. 

Merk at dette er ikke avgjort det er kun signallisert at dette vil komme i forslaget til statsbudsjett for 2023, og siden det er en mindretallsregjering må statsbudsjettet finne flertall i stortinget utover regjeringspartiene.

25 minutes ago, Rune_says said:

Tilskuddsordning som virker unødig komplisert - hvorfor ikke bare sette prisgrense 500 000 og lavere ingen moms?

Du skal ikke se bort i fra at progressiv moms er vel så komplisert. Det er mange som blir påvirket av om moms går fra å være en fast prosent til noe mer komplisert. Å endre til en tilskuddsordning kan nok fort være enklere og mer praktisk. Det behøver ikke ha noen praktisk forskjell for kjøperen.

25 minutes ago, Rune_says said:

Skal det inn behovsprøving

Jeg ser ikke at noen har snakket om behovsprøving.

Det mest oppsiktsvekkende er at de går ned på beløpsgrensen fra den tidligere signalliserte 600'. Tatt i betraktning at prisstigningen er høy treffer det dobbelt opp og det naturlige ville vært å øke beløpsgrensen ikke senke den om de ville oppnå samme effekt som de signaliserte da dette først kom opp.

25 minutes ago, Salvesen. said:

Lurer på hva dette gjør med model S bestillingen jeg har inne

Du må belage deg på en ca 100-200' momsregning (avhengig av faktisk pris) om den blir levert i 2023 eller senere. En importør vil neppe ta skatteendringer på egen kappe, den må kjøper ta. Om det er en standardkontrakt så vil du sannsynligvis ha rett til å tre ut av kontrakten.

Endret av sverreb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Selv om det nå finnes en rekke gode elbiler til godt under 500k (bortsett fra for dem som må slepe campingvognen over fjellet i 20 minusgrader midt på vinteren), så er dette et steg i helt feil retning. Spesielt når de samtidig rasler med å fjerne andre elbilfordeler som reduserte bompenger og kjøring i kollektivfelt.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 minutter siden):

Det betyr at du får tilskudd som er lik momsen du betaler på bilen eller 125000,- ettersom hva som er lavere. 

Merk at dette er ikke avgjort det er kun signallisert at dette vil komme i forslaget til statsbudsjett for 2023, og siden det er en mindretallsregjering må statsbudsjettet finne flertall i stortinget utover regjeringspartiene.

Jeg skjønte ikke helt dette. Jeg får tilskudd som er lik momsen? Kan du fortelle meg som om jeg er fem år?

Jeg kikker på Model Y til 644.000,-, for eksempel.. Jeg må (hvis det de signaliserer trer i kraft) da betale 25% av 144.000,-, altså 36.000,- i moms?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Jallarotta said:

Jeg skjønte ikke helt dette. Jeg får tilskudd som er lik momsen? Kan du fortelle meg som om jeg er fem år?

Jeg kikker på Model Y til 644.000,-, for eksempel.. Jeg må (hvis det de signaliserer trer i kraft) da betale 25% av 144.000,-, altså 36.000,- i moms?

I praksis ja. Teknisk sett så vil det på fakturaen stå*  161 000,- i moms og -125 000,- i tilskudd

Dette gjelder da fra 2023, om bilen overtas (registreres på deg) i år er det null moms og null tilskudd.

*) Ihvertfall antar jeg det bli innrettet slik

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kajac said:

Selv om det nå finnes en rekke gode elbiler til godt under 500k (bortsett fra for dem som må slepe campingvognen over fjellet i 20 minusgrader midt på vinteren), så er dette et steg i helt feil retning. Spesielt når de samtidig rasler med å fjerne andre elbilfordeler som reduserte bompenger og kjøring i kollektivfelt.

Jeg vil nok bli overrasket om dette ikke bidrar til et merkbart fall i elbilandelen siden det slår seg sammen med økte strømpriser (også økte dieselpriser, men psyken er ikke alltid så rasjonell), økt bompengeandel og generellt høy prisstigning på elbiler spesiellt p.g.a. lav tilgjengelighet. Om det blir 5 eller 50 prosentpoeng fall i elbilandel skal jeg ikke prøve å spå. Nå tror jeg et fall i andelen alt ligger i kortene selv uten dette p.g.a. allerede nevnte forholdene. Så kan det jo også hende jeg tar feil og at momentumet alt er så stort at det ikke kan snus. Vi får vel se.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

På sikt så må man vel forvente at elbil også vil være en luksusgode her til lands, slik som bil alltid har vært, men jeg er overrasket over at det skjer såpass tidlig, altså før de har nådd målet om full eller nærmest full elektrifisering av bilparken. 

sverreb skrev (28 minutter siden):

Jeg vil nok bli overrasket om dette ikke bidrar til et merkbart fall i elbilandelen siden det slår seg sammen med økte strømpriser (også økte dieselpriser, men psyken er ikke alltid så rasjonell), økt bompengeandel og generellt høy prisstigning på elbiler spesiellt p.g.a. lav tilgjengelighet. Om det blir 5 eller 50 prosentpoeng fall i elbilandel skal jeg ikke prøve å spå. Nå tror jeg et fall i andelen alt ligger i kortene selv uten dette p.g.a. allerede nevnte forholdene. Så kan det jo også hende jeg tar feil og at momentumet alt er så stort at det ikke kan snus. Vi får vel se.

Det vil nok falle litt, men det vil fremover bli enda dyrere å kjøre fossilt, slik at det eneste fornuftige valget er å kjøpe elbil. Når alle har elbil, så kommer selvsagt avgifter og bompriser for elbil øke, så får man håpe at man klarer å lage nok strøm til at elbil blir billigere å bruke. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Rune_says said:

Tilskuddsordning som virker unødig komplisert - hvorfor ikke bare sette prisgrense 500 000 og lavere ingen moms?

Skal det inn behovsprøving (ingen behovsprøving av dagens fritak)  så blir det mye byråkrati til høy kostnad og liten nytte.

 

Det var noe med at det ikke er noen direkte lovhjemmel for å sette gradert mva basert på pris, det er enten mva på alt eller ingenting. Derfor forsvant også dette forslaget i forrige statsbudsjett.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (32 minutter siden):

Jeg vil nok bli overrasket om dette ikke bidrar til et merkbart fall i elbilandelen siden det slår seg sammen med økte strømpriser (også økte dieselpriser, men psyken er ikke alltid så rasjonell), økt bompengeandel og generellt høy prisstigning på elbiler spesiellt p.g.a. lav tilgjengelighet. Om det blir 5 eller 50 prosentpoeng fall i elbilandel skal jeg ikke prøve å spå. Nå tror jeg et fall i andelen alt ligger i kortene selv uten dette p.g.a. allerede nevnte forholdene. Så kan det jo også hende jeg tar feil og at momentumet alt er så stort at det ikke kan snus. Vi får vel se.

Danskene fjernet jo momsfritaket på elbiler for en del år siden. Elbil-salget stoppet helt opp over natten. Usikker på hva de gjorde videre, om de innførte noe tilskudd eller fjernet momsen igjen.

Baranladion skrev (1 minutt siden):

På sikt så må man vel forvente at elbil også vil være en luksusgode her til lands, slik som bil alltid har vært, men jeg er overrasket over at det skjer såpass tidlig, altså før de har nådd målet om full eller nærmest full elektrifisering av bilparken. 

Elbil er allerede et luksusgode

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Men vesentlig billigere enn fossilt hvis man tenker bomringer, drivstoff og pris på nybil. Det er naivt å tro at elbiler på sikt ikke kommer til å avgiftslegges lik fossil-biler gjøres nå, da staten trenger inntektene. 

Selvsagt, men tiden er ikke inne for å øke/legge til disse avgiftene enda. Terskelen for å kjøpe elbil er fremdeles en luksus for mange. 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Jallarotta said:

Jeg skjønte ikke helt dette. Jeg får tilskudd som er lik momsen? Kan du fortelle meg som om jeg er fem år?

Jeg kikker på Model Y til 644.000,-, for eksempel.. Jeg må (hvis det de signaliserer trer i kraft) da betale 25% av 144.000,-, altså 36.000,- i moms?

Det KAN også bli slik at du må betale 25% moms av hele beløpet, så må du melde inn/søke om tilskudd. Det KAN derfor ende opp med at du må låne 125'000kr mer enn nødvendig, som du betaler tilbake når du får tilskudd.. Dette er uklart frem til de legger frem budsjettforslaget.. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 minutt siden):

Selvsagt, men tiden er ikke inne for å øke/legge til disse avgiftene enda. Terskelen for å kjøpe elbil er fremdeles en luksus for mange. 

Nei, det er jeg helt enig i, derfor jeg er overrasket over at de gjør det. Terskelen for å kjøpe en ordentlig bil er luksus for mange, og det kommer det til å være i lang tid i Norge, men jeg tror at hvis man regner på det, og selvfølgelig avhengig av hvor man bor, så vil det være penger å spare på å kjøpe seg elbil, kontra det å kjøre rundt i en litt eldre fossilbil. 

Lenke til kommentar
olemars skrev (11 minutter siden):

Det var noe med at det ikke er noen direkte lovhjemmel for å sette gradert mva basert på pris, det er enten mva på alt eller ingenting. Derfor forsvant også dette forslaget i forrige statsbudsjett.

Jojo, men hvorfor ikke ha det enkelt og oversiktlig. 

Dvs over en viss grense betaler man mva (evt gradert om det er et poeng).  En enkel matematisk formel.

Skal det inn en tilskuddsordning så er det implisitt en manuell behandling som har ulemper ift kjøp (får man tilskudd eller ei?) og noen må behandle tilskudds-søknadene (unødig bruk av skattepenger).  Behovsprøving var nevnt av meg siden det virker å være eneste grunn til en manuell tilskuddsordning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...