Gå til innhold

Aktørene jubler for havvindsatsing. Nå sikter de seg inn mot Norges sørligste havområder [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tow skrev (5 timer siden):

Det totale idioti. Krever subsidier for å kunne gjennomføres, det norske folk må betale for det, får alle ulempene, og sitter igjen med like dyr strøm som før.

Jepp, men aktørene jubler.
De har fått ensidig dekning i media i mange måneder nå med "Industrieventyr", "toget går" o.s.v
Nå er det bare å karre til seg subsidiene, og betale ut bonus.
Skal bli interessant å se dekningen i avisene, når folk forstår de er blitt lurt og må betale for festen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
-Birger- skrev (4 timer siden):

Veldig positiv investering. Norge vil igjen tjene enorme summer. Hvordan forbrukernes pris påvirkes i Norge er ikke enkel å forutse. Kommer mye an på hvilke steder kraften ilandføres.

Med flere parker regner jeg med det blir forskjellige ilandføringssteder også.

Hvordan skal vi kunne tjene enorme summer så lenge det ikke er lønnsomt å bygge ut uten subsidier?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
50 minutes ago, sk0yern said:

Jepp, men aktørene jubler.
De har fått ensidig dekning i media i mange måneder nå med "Industrieventyr", "toget går" o.s.v
Nå er det bare å karre til seg subsidiene, og betale ut bonus.
Skal bli interessant å se dekningen i avisene, når folk forstår de er blitt lurt og må betale for festen.

Uansett hvor jeg snur meg og beveger meg på internett er det nesten bare utelukkende drittposter med usakligheter rundt vindkraft og svært sjeldent noe balansert hvor man vekter ting (og nåværende energimiks) opp mot hverandre (ingenting er bare negativt eller bare positivt).

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, -Birger- said:

Med flere parker regner jeg med det blir forskjellige ilandføringssteder også.

Ser for meg at dei kan bruke delar av gamle Feda trafostasjon i Kvinesdal til Sørlige Nordsjø 2. Det 300kV koplingsanlegget der skal vel fjernast etter at dei bygde ny stasjon rett sør for denne. I dag er det kun 3 av 12 felt som er i bruk; for NorNed kabelen, fasekompensator og linja mot nye stasjonen.
Alternativt noko nær Alcoa Lista. Er i dag to 300kV linjer til ein stasjon som forsyner aluminiumsverket der samt omformaren for HVDC kabelen til Valhall plattforma.

For Utsira Nord så blir det jo Haugesund området. Kanskje nær Gismarvik trafostasjon som er under planlegging. Der vil Statnett ta inn ei ny linje frå Blåfalli for å forsterke Haugaland området. Er i dag kun to eldre 300kV linjer frå Sauda der eine går via Kårstø og 300kV ringen frå Blåfalli via Stord til Karmøy. Og desse forsyner jo mykje industri også.

Er kun spekulasjonar frå mi side. Alt er jo avhengig av kapasitet i nettet og kva storleik dei ulike vindparkane får.
NordLink kabelen til tyskland går jo som luftlinje heilt inn til Tonstad som er omlag 50km frå kysten.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (16 timer siden):

Spør oljeindustrien.

Om du ikke kan svare; la være. 

Oljeindustrien har hatt og har fremdeles svært høy inntjening. "Subsidiene" (skattefradraget på investeringer) du viser til i oljeindustrien er det som er årsaken til at en så stor andel av oljepengene havner i statskassa og oljefondet. Oljeindustrien ville vært svært lønnsom også uten denne ordningen, men da ville en mye mindre andel av inntektene havnet hos staten/folket. 

Havvind er avhengig av høyere strømpris enn de ekstreme prisene vi har i dag for å være lønnsom, og vil aldri kunne gi staten noen som helst inntekt i fremtiden. Paradokset er at jo mer som bygges ut, jo lavere blir prisene, og jo mer må det subsidieres. Uansett er det en tap-tap-situasjon for staten og landet. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (16 timer siden):

Uansett hvor jeg snur meg og beveger meg på internett er det nesten bare utelukkende drittposter med usakligheter rundt vindkraft og svært sjeldent noe balansert hvor man vekter ting (og nåværende energimiks) opp mot hverandre (ingenting er bare negativt eller bare positivt).

"Utelukkende drittposter"??

Det er en stor overvekt av panegyri rundt hvor bra det er med havvind, og at det skal erstatte oljeinntektene. Det som mangler er konkrete, saklige regnestykker som viser at det faktisk er sånn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...