Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lanofilm ''Gjør det selv pakke''


Anbefalte innlegg

Hei,

Har en Octavia fra 2018 med overflate rust i understellet noen få steder. Helt normalt for alderen her jeg bor og sikkert i hele Norge også.

Bilen har vært understellsbehandlet fra importøren da den var ny. Har litt lyst å benytte meg selv av oljebasert sauefett til etterbehandling da sandblåsing og full behandling hos verksted blir uaktuelt for min del. Hvilken erfaringer har dere med såkalt Lanolin/fluidfilm behandling? Har hørt mye bra lokalt hvor jeg bor.

Fant dette settet på nettet: https://lanofilm.no/produkt/lanolinolje/gjor-det-selv-sett-1?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=Video&utm_term=lookalike besøk 180dg&utm_content=DIY pakke video&fbclid=IwAR1mhe7dkZGqACU4DcOaqazCYZbxKz7dQ0jFBQB30ZfEt1AZqpMJ6_YGTLA#

 

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En jeg kjenner presenterte meg for fluid film. Jeg har en veteranbil som nylig ble behandlet. Det var lekende lett, og noe du enkelt kan gjøre selv. Han som hjalp meg har 35 års erfaring med bil og er medlem av diverse klubber og ymse der de har treff, utstillinger og mer til - så i veteranmiljøet han vakes i er fluid ting tingen.

https://h-shop.no/produkt/smoremiddel-fluid-lanolin/fluid-film-pakke-lavtrykks-pistol?gclid=CjwKCAjwve2TBhByEiwAaktM1GR4olqeRowxlq5C5I7LP87nvnGB9nWrWUnEqvxjlGYU8L85-DulehoC46kQAvD_BwE

Det er bare å varme opp fettet litt forsiktig - og sprøyte på. Bilen trenger ikke engang være skikkelig ren før du setter i gang. Dvs, det gjør ikke noe om det er litt salt og vann her og der.... Men behandlingen må gjentas etter ca 3 år. Så kan du heller ikke høytrykkspyle under bilen etter behandling.  

Billig er det også... koster vel 600 kr,- for en dunk på 5 liter. Du trenger ikke mer enn det pr behandling.

Sprayen som følger med i pakken er også fin til å å beskytte skruer, fjær (type bak lykt) og så godt som alt som skinner. 😜 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vær nøye før behandling med å skrape/børste vekk løs rust - og vask godt med varmt vann og avfetting, spyl av noen ganger så du er sikker på det meste av flak er borte før påføring.

På de mest utsatte stedene ville jeg lagt Fluid Film Gel BN eller Fluid Film Black, som er noe tykkere og mer slitesterkt enn Fluid Film NAS. Spesielt på bærearmer, traverser og bakre kanaler kan du med fordel legge Gel BN som første lag og NAS på toppen etter noen dager for å få en ekstra beskyttelse.

 

Lenke til kommentar
LabWeiler skrev (På 13.5.2022 den 8.07):

Vær nøye før behandling med å skrape/børste vekk løs rust - og vask godt med varmt vann og avfetting, spyl av noen ganger så du er sikker på det meste av flak er borte før påføring.

På de mest utsatte stedene ville jeg lagt Fluid Film Gel BN eller Fluid Film Black, som er noe tykkere og mer slitesterkt enn Fluid Film NAS. Spesielt på bærearmer, traverser og bakre kanaler kan du med fordel legge Gel BN som første lag og NAS på toppen etter noen dager for å få en ekstra beskyttelse.

 

Det er greit. Må jeg dekke til gummi slik som mansjetter og foringer? Hører det kan påvirkes av oljen. 

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

Et kjapt googlesøk sier at fluidfilm kan få naturgummi til å svelle opp over tid. De fleste postene jeg kan se så har det gått bra med foringer og mansjetter, men dørpakninger tåler det visst ikke. Selv ville jeg nok maskert gummien for å være på den sikre siden. En halvtimes maskeringsjobb kan spare deg for mye tid og penger senere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/14/2022 at 11:22 AM, Labelle said:

Det er greit. Må jeg dekke til gummi slik som mansjetter og foringer? Hører det kan påvirkes av oljen. 

Hvis du er usikker på materialtypen dekker du til. Har ikke hatt noe trøbbel med foringer, men drivknutemansjetten til Pajeroen likte det ikke husker jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...