Gå til innhold

Overføre fra Handycam (miniDV) til iMac, hva slags kabel trenger jeg? MiniDV --> Thunderbolt 3?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et eldre Sony DCR-P1000 handycam med en del familiefilmer som jeg ønsker å digitalisere.

Aktuelle UT-porter på cradle til Handycam er (slik jeg forstår det) Sonys priprietære A/V-port (jeg tror denne proprietære kabelen gikk fra A/V --> s-video + RCA)  og en DV-port (som ser ut som FireWire 400?). Se bilde under. 

INN-kontaktene på iMacen består av usb-c og Thunderbolt 3 på usb-c port. 

Hva er enkleste måte for meg å overføre film fra mitt Handycam til iMacen? Hva slags kabel/kabler trenger jeg?

Mine forslag:

  1. Kjøpe SONYs proprietære kabel (AV --> S-video/RCA) og bruke mitt "videoCapture"-sett fra Elgato (S-video --> USB-A) til iMAC (USB-A). 
  2. Kjøpe en FireWire 400 4-pin kabel (inn på basen til HandyCam) --> FireWire 800 9-pin kabel (denne?), så en FireWire --> thunderbolt 2 kabel, så en Thunderbolt 2 --> Thunderbolt 3 kabel

Forslag 1 virker billigere for meg da jeg allerede eier Elgato-adapteret. Dette forslaget går vel via analogt signal, og etter min forståelse lagres videodata digitalt på miniDV kassettene? Da er det kanskje bedre å benytte seg av det kronglete nr. 2-forslaget mitt hvor alt beholdes digitalt? 

Hva slags forslag har dere? Tips/tricks?

Cradle_sony.thumb.jpg.2c800a1dbec303fea4f47c16fb50a2a7.jpg

UT-portene på Sony-basen. Etter min forståelse er miniUSB-kontakten kun for overføring av stillbilder fra minnekortet på HandyCam, ikke for overføring av video på miniDV-tape. Jeg har forsøkt tilkoble via denne, uten hell. 

På forhånd takk for svar 😃

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er noen som har fått et adapterstunt til å virke. https://guitarsandtech.com/blogs/minidv-transfer

Enkleste er å få lånt seg en gammel maskin med Firewire. Jeg brukte en Macbook Pro G4 og iMovie HD med en enkelt kabel til videokamera.

iMovie HD tips: 

https://www.diskusjon.no/topic/1918821-shuttle-xpc-sb51g-vil-ikke-starte-av-power-knapp/?do=findComment&comment=26272032

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Anterialis skrev (3 timer siden):

Forslag 1 virker billigere for meg da jeg allerede eier Elgato-adapteret. Dette forslaget går vel via analogt signal, og etter min forståelse lagres videodata digitalt på miniDV kassettene? Da er det kanskje bedre å benytte seg av det kronglete nr. 2-forslaget mitt hvor alt beholdes digitalt? 

Forslag 2 vil gi bedre bilde da du beholder det digitalt og kan da overføre tapsfritt.

Lenke til kommentar
vidor skrev (15 timer siden):

Med alt av adaptre du trenger blir det kanskje billigere å kjøpe en egnet maskin. Spesielt Thunderbolt3-adaptret er dyrt fra Apple.

Kanskje du har rett.. Har du forslag til hva slags PC dette kunne vært?

 

Svein M skrev (13 timer siden):

Forslag 2 vil gi bedre bilde da du beholder det digitalt og kan da overføre tapsfritt.

Ja det kan jeg forstå, takk. 

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 5/12/2022 at 6:58 AM, Anterialis said:

Kanskje du har rett.. Har du forslag til hva slags PC dette kunne vært?

Bare kjøp en billig brukt laptop med Firewire. Så har dekket det dataflyt-messig. Tror Windows Movie Maker kan importrere fra cam, ellers finner du noe annet som fikser det gratis.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...