Gå til innhold

Kablet nett i to etasjer med coax


Anbefalte innlegg

Hei!

Driver for tiden med oppussing og håper jeg kan få noen råd. Har åpnet veggene i stua for å legge skjult el-anlegg og ønsker samtidig å få til noe internett opp i 2. etg. 

Jeg har en coaxkabel inn i stua (1etg.) med tv og radio kontakt. Deretter splitter til modem og tv boks fra Telia. 

Er det best å legge k rør fra stue og opp gjennom gulv i 2 etg og trekke cat 5 fra modem? Eller hvilke løsninger har jeg? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å få lagt mulighet til kablet nett noen steder når man har mulighet, høres ut som en gode ide. Men ville lagt bedre kabel enn CAT5. CAT6 kan man vel si er minimum av det man burde legge nå og koster marginalt mer enn CAT5e. Du kan jo også vurdere om du skal legge flere kabler til andre steder hvis du har mulighet, og det kan alltids være greit å omså legge to kabler til et dobbeluttak.

Lenke til kommentar

Husk å vurdere rør til eventuelle overvåkings-kamera, alarmutstyr, aksesspunkter, dørlåsesystemer og annet stasj som med fordel kan kobles i kablet nett.Vurder selvsagt BEGGE sider av veggene! Og ta gjerne med ekstra til tv-kroken! (Jeg har 9 punkter som er kablet i / rundt tv og lyd-anlegg. 

Lenke til kommentar
NULL skrev (13 timer siden):

Å få lagt mulighet til kablet nett noen steder når man har mulighet, høres ut som en gode ide. Men ville lagt bedre kabel enn CAT5. CAT6 kan man vel si er minimum av det man burde legge nå og koster marginalt mer enn CAT5e. Du kan jo også vurdere om du skal legge flere kabler til andre steder hvis du har mulighet, og det kan alltids være greit å omså legge to kabler til et dobbeluttak.

Cat6 er notert. Hvordan går jeg frem for å sette opp uttak utifra modem? Er litt grønn på dette dessverre.

Lenke til kommentar

Som regel trenger man ikke så mye samtidig kapasitet på en gang, men greit å legge et par-tre kabler når man først gjør det. Ikke alltid man ser fremtidig behov når man legger kablene. 3 kabler f.eks gir 3 ganger kapasiteten. Ellers er jeg helt med på switch-tankegangen.

Ville ikke lagt noe dårligere en gigabit ethernet. Disse er også bakoverkompatible sånn at de ikke skaper problemer.

Lenke til kommentar
bmork skrev (48 minutter siden):

Straks du passerer 2 uttak på samme sted så blir veil en liten switch mer attraktivt?  Lite poeng i å trekke en dullion kabler i parallell.

Jada, selvsagt har jeg ikke dratt kabel til hver enhet, jeg har faktisk TO 8 ports switcher i lyd og bilde-kroken min. En med POE siden den drifter den andre switchen samt to kamera der. Og jeg oppgav feil antall enheter. Utenom de to switchene har jeg hele 11 enheter oppe i nett der.. Jeg har forøvrig hele 14 switcher i nettet her da jeg, som du påpeker IKKE vil ha en dullion eller tre med kabler.

Lenke til kommentar
22 hours ago, Wemb said:

Cat6 er notert. Hvordan går jeg frem for å sette opp uttak utifra modem? Er litt grønn på dette dessverre.

Modemet, som vel er kombinert modem og ruter, har vel en integrert svitsj med X antall ethernet-porter. Litt forskjellige måter man kan gjøre dette avhengig av hvordan dette er plassert og hva man føler blir pent, men f.eks. da kabel fra svitsjen på modemet til en veggkontakt RJ45. Veggkontkaten er så koblet til kabelen som ligger i veggen og som går til et annet rom, hvor det er en ny veggkontakt som da gir mulighet til å koble til noe via kablet nett...

Du skal ha elektriker til å gjøre dette, eller gjør du det selv?

Endret av NULL
Lenke til kommentar
NULL skrev (31 minutter siden):

Modemet, som vel er kombinert modem og ruter, har vel en integrert svitsj med X antall ethernet-porter. Litt forskjellige måter man kan gjøre dette avhengig av hvordan dette er plassert og hva man føler blir pent, men f.eks. da kabel fra svitsjen på modemet til en veggkontakt RJ45. Veggkontkaten er så koblet til kabelen som ligger i veggen og som går til et annet rom, hvor det er en ny veggkontakt som da gir mulighet til å koble til noe via kablet nett...

Du skal ha elektriker til å gjøre dette, eller gjør du det selv?

Takk for svar. Ja modemet har ethernet porter.  Så da tenker jeg multiramme bak tv osv også bare plugge i en rj45 der til andre rom med tilsvarende kontakt.

Dette skal nok gjøres av fagfolk. Jeg har bare litt interesse av å lære ting.

Lenke til kommentar
52 minutes ago, Wemb said:

Takk for svar. Ja modemet har ethernet porter.  Så da tenker jeg multiramme bak tv osv også bare plugge i en rj45 der til andre rom med tilsvarende kontakt.

Dette skal nok gjøres av fagfolk. Jeg har bare litt interesse av å lære ting.

Hvis det er en del rom som skal ha uttak og det ellers går noen porter i forbindelse med TV-benken (der gateway-en står?), så kan det være at man trenger en svitsj i tillegg.

 

Lenke til kommentar
20 hours ago, bmork said:

Straks du passerer 2 uttak på samme sted så blir veil en liten switch mer attraktivt?  Lite poeng i å trekke en dullion kabler i parallell.

Jeg er uenig. Ideelt sett, trekk alt til en større switch i ett eller annet teknisk rom. Kabler og veggbokser er relativt billig, og man slipper ekstra elektriske duppeditter (switcher) rundt onkring.

I forrige huset endte vi opp med 8 patchepunkter på felles kontor, 4 ved TV-en og 2 på kjøkkenet. I tillegg ble det lagt en del ubenyttede rør. Fungerte veldig bra. På småbruket vi har nå er det litt anderledes, ettersom det er fiber mellom byggene, og derfor behov for flere switcher. Kun en switch i hvert bygg.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, j-- said:

Jeg er uenig. Ideelt sett, trekk alt til en større switch i ett eller annet teknisk rom. Kabler og veggbokser er relativt billig, og man slipper ekstra elektriske duppeditter (switcher) rundt onkring.

Forstår at det er delte meninger om den saken.

Rør g bokser koster kanskje ikke så mye, men en switch koster mindre enn x doble vegguttak og tar mindre veggplass fom boks nr 2.   Og om du allerede har 2x elektriske duppeditter som krever kablet nettverk et sted så er forskjellen med en ekstra nokså marginal. I tillegg ser jeg det som en fordel at switchen i teknisk rom også kan være forholdsvis kompakt og lydløs.

Nå er riktignok mye av grunnen at jeg lever med kritisk rørmangel, men jeg har nå endt opp med en liten PoE switch i "teknisk rom" (aka bod) i kjelleren, en 8-port PD-switch i TV-benken og en 8-port PD-switch på loftet (der et par porter også er trukket inn til et uttak i et av de andre rommene).  Samt en 8 PoE + 2 SFP port switch i hageboden,, med samme fiberbregrunnelse som deg til separat bygg.  Hadde opprinnelig bare en mediakonverter der. Men det er jo aldri slik at det er nok med bare ett uttak noe sted 🙂

Switchene utgjør fremdeles ikke en merkbar andel av antall duppeditter i nettverket. Og jeg er veldig fornøyd med at alt er vifteløst.  Det hadde ikke vært mulig om alle punkter skulle vært kablet fra én enkelt swirch.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bmork skrev (4 timer siden):

Og jeg er veldig fornøyd med at alt er vifteløst.  Det hadde ikke vært mulig om alle punkter skulle vært kablet fra én enkelt swirch.

Helt enig, mine 14 switcher i nettet her er alle vifteløse til tross for at flere av de (4) er POE +,  150 Watt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...