Gå til innhold

Vannkoker uten plast?


Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om en vannkoker uten plast (eller om det er plast så kommer ikke det kokende vannet i kontakt med det)?

Vi har brukt den tradisjonelle kjelen fra Le Creuset i mange år (veldig fint med fløyta som plystrer, så glemmer man ikke å slå av kokeplata), men den fungerer ikke så bra med induksjonsplater. Ellers er den laget av stål. Har ikke funnet noe lignende men som takler induksjonsplater bedre.
https://johnlewis.scene7.com/is/image/JohnLewis/231452283?$rsp-pdp-port-1440$

 

Og så er det elektriske vannkokere. Det finnes også noen der man kan stille inn temperaturen for te (70 eller 85 grader for ulike typer grønn te) og jeg ser at bla Severin har noen i glass og stål med slike funksjoner, men ut fra bildene ser det dessverre ut til at det er plast innvendig også. De har også vanlige vannkokere i glass/stål, men om jeg ikke tar helt feil brukes det også her plast innvendig for filtre eller festene til filtrene.
WK3422_Wasser_HausGartenTest.jpg?strip=a

Er det noen som vet om vannkjeler (helst med fløyte som plystrer) som passer til induksjonsplater eller elektriske vannkokere som ikke har noen plastdeler som kommer i kontakt med vannet?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, Axefjord said:

Jeg har hørt om at man skal kunne legge en egnet metallplate oppå induksjonsovnen for å igjen kunne bruke alu-kjeler ol. oppå platen. Da kan du fortsette å bruke kjelen din.

Høres ut som en god løsning for de som har investert mye penger i kjeler osv. som ikke takler induksjonsplater.

Vannkjelen fra Le Creuset fungerer faktisk med induksjon, men det vi ikke visste var at den ikke takler "power" funksjonen, så nå har vi pensjonert den andre Le Creuset vannkjelen vår (den første begynte å ruste innvendig -noe som visstnok er vanlig med disse, så jeg tror det holder med vannkjeler fra dem). Den andre ble delvis ødelagt av den kraftige induksjonen.
PS: jeg ville holdt meg langt unna alt kokekar av aluminium forresten da det er påvist at man kan få Altzheimer fra dette.

Leifeinar: ja, bruktkjøp kan jo være en ide. Skal ha det i bakhodet ved neste loppemarked eller brukthandel.

Ikke lett dette... jeg ser mange flotte elektriske vannkokere tilgjengelig ved f.eks. å gå på prisjakt.no. Mange i stål og glass, men så langt er det alltid en eller annen del inni som er av plast.

Endret av minimax
Lenke til kommentar
^fmj skrev (8 minutter siden):

Off-topic, dette er ikke påvist.

Hvorfor vil du ikke ha plast?

Kaffekjele i stål.

Enig, produktet trådstarter ser etter er kaffe/te-kjele til bruk på ekstern varmekjelde.
Ein vasskokar er ein dings med integrert oppvarming.

Det er nok ikkje mange vasskokarar i småskala du finn som berre er av stål. Dei aller billegaste består mykje av plast for at dei skal være billege, og dei dyre toppmodellane har typisk litt plastkomponentar for å heve standarden som til dømes vannivåindikator, lysdiodar, osv.

Men om du går litt opp i størrelse og ser på tekokarar til storkjøkken/kantine så finn du litt meir. Slike apparat er også mykje brukt til ølbrygging som til dømes denne kokaren på 30 liter.
https://www.expondo.no/royal-catering-lbrygger-30-l-700-1800-2500-w-30-1100c-rustfritt-staal-10011965
Denne har berre rustfritt stål på innsida, sjølve varmeelementet ligg i botnen og er ikkje i kontakt med væska. Tappinga skjer gjennom ei krane som også er i stål. Kranen har riktig nok ei gummipakning for å hindre lekkasje.

 

 

 

Off-topic.
Påstanden om at "det er påvist at kan kan få Altzheimer fra kokekar i aluminium" vil vel være sann for absolutt alt så lenge det står kan få Altzheimers om ikkje det motsette er bevist?
Ein kan sikker få Altzheimers av å sove på magen, gå i gule skjorter eller drikke grøn te også.
At noko er påvist betyr berre at nokon har påpeikt ein mogleg samanheng, det treng ikkje å ha blitt ført bevis for verken det eine eller andre. 
Påstanden er sjølvsagt svært villeiande ettersom den blir framstilt som eit dokumenterbart faktum.
Eg kan også påvise ein samanheng mellom Alzheimers og varme drikkar ettersom alle eg har kjent med Alzheimers drakk kaffe eller te, utan at det på nokon som helst måte betyr at det er farleg med varme drikkar.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha en vannkoken helst bare i rent stål og det nermeste jeg kom var denne fra Graef

Den har ikke engang plast rundt vannsil men den har plast i lokket - åpne mekanismen på lokket er så som så og feilet ganske fort, fikk ny vannkoker av Skausen så jeg er fornøyd.

 

IMG_20220511_180522.thumb.jpg.8a1de506af6b835239c2ba1d501d714b.jpg

IMG_20220511_180532.thumb.jpg.79035f9daef5b62476d9139085f0ac07.jpg

IMG_20220511_180505.thumb.jpg.f4e40dc3c0e1e514ac7e9d2eff0dcc99.jpg

IMG_20220511_180510.thumb.jpg.51d27894a2d70ee40054c09d8062800e.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Tja, det går vel an å kjøpe en slik varmekolbe som du kan stikke oppi hva du måtte ønske å bruke, eventuelt lage et hull og hacke til noe festing/tetting. Det er klart, da får du vel ingen temperaturmåler med på kjøpet, men det kan sikkert hackes til det også om man vil.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har vi endt opp med to vannkokere uten plast (som kommer i direkte eller indirekte kontakt med det varme vannet) 😀
Den første er en slik kaffekjele som ble foreslått av fmj. Jernia hadde en Invite 1,5L kaffekjele i stål som vi betalte kr. 600,- for. Helt basic og gjør det den skal. Forresten, "helt" basic er den ikke, da tuten rasler når den koker 😉
spacer.png

Den andre kostet litt mer 😬
Det er en Fellow Corvo EKG 0,9L elektrisk vannkoker i stål med temperaturjustering (og display for å vise temperaturen). Veldig praktisk og pen å se på i tillegg.

spacer.png

En "vanlig" vannkoker uten plast har jeg så langt ikke funnet, så det måtte bli denne.

 

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Må legge til at den der gammeldagse vannkokeren uler nærmest som en flyalarm når vannet koker! Jeg tuller ikke og trodde faktisk at det var en krigsalarm-øvelse første gangen jeg hørte den. 😮
Den har ingen fløyte i tuten, og det fungerer ikke om jeg tar bort lokket, så jeg gjetter på en eller annen design som gir den resonans i hele kjelen. Jeg hadde regnet med en mer tradisjonell pipelyd, så dette var mildt sagt litt merkelig og creepy.

På den positive siden er det ingen sjanse for at kjelen blir tørrkokt ettersom jeg vil løpe så fort jeg kan for å  slippe mer av den gufne lyden! 😄

Endret av minimax
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har en elektrisk vannkoker fra Europris av merket Salter. Jeg finner ikke det merket i sortimentet deres på nett (lenger), har ikke sjekket om de har det enda i min lokale butikk, men den er ganske lik denne, bare 1,2 liter:

https://www.europris.no/p-vannkoker-1-7-l-2200w-glass-stal-cuisine-195658

Glassbeholder med metallbunn og toppen av lokket et metall utenpå.
Undersiden av lokket samt silen ved tuten er plast, men jeg åpner lokket før jeg heller ut vannet uansett fordi det går fortere.

Jeg aner ikke om Salter er overtatt av Cuisine eller hva greia er, men jeg er i hvertfall fornøyd med denne typen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (3 minutter siden):

Jeg har en elektrisk vannkoker fra Europris av merket Salter. Jeg finner ikke det merket i sortimentet deres på nett (lenger), har ikke sjekket om de har det enda i min lokale butikk, men den er ganske lik denne, bare 1,2 liter:

https://www.europris.no/p-vannkoker-1-7-l-2200w-glass-stal-cuisine-195658

Glassbeholder med metallbunn og toppen av lokket et metall utenpå.
Undersiden av lokket samt silen ved tuten er plast, men jeg åpner lokket før jeg heller ut vannet uansett fordi det går fortere.

Jeg aner ikke om Salter er overtatt av Cuisine eller hva greia er, men jeg er i hvertfall fornøyd med denne typen.

Jeg har også en slik.

Nå som jeg har Induksjonsovn, tenker jeg å slippe å ha en ekstra vannkoker med ledning.
Bedre å ha noe som kan plasseres på kokeplaten.

Men en vanlig "kjele" egner seg ikke. Blir vanskelig å helle vannet ut i kopp.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...