Gå til innhold

SISTE: Vil bygge ut omtrent like mye hav­­vind tilsvarende all vann­­kraft vi har i dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare limer inn svaret mitt på tråden fra gårsdagens sak da det er mer relevant her:

https://www.tu.no/artikler/norge-er-ikke-invitert-nar-danmark-holder-toppmote-om-havvind-i-nordsjoen/519392

Det store spørsmålet som stortingsmeldingen [Energi til arbeid – langsiktig verdiskaping fra norske energiressurser s.87] dere henviser til skriver er fremtidens strømpriser. Det er veldig usikre spådommer skriver de selv. Meldingen er fra i fjor sommer, som igjen vil si at tallgrunnlaget nok er fra årsskiftet 2020-2021. Da var det ingen som snakket om de prisene vi har operert med fra høsten 2021 av og som viser seg å strekke videre ut i tid. 

Da er ikke lengre alternativet til havvind bare å kjøpe inn mer fra EU, fordi det er kraftmangel og ekstremt dyrt. Om vi skal leve av noe etter oljen så har vi jo mange industrimuligheter som presenteres om dagen - felles for de aller fleste er at de krever energi - mer energi. Så Norge må produsere mye mer eller kjøpe mye mer. Med vannkraft som balansekraft så har vi alle forutsetninger til å få til veldig mye med havvind. Produksjonsprisen for kraften er ikke i nærheten av avskrekkende om man ser det mot et potensielt fremtidig ustabilt kraftmarked i Europa/ bare LITT høyere fremtidige priser enn hva de opererte med i 2020/2021.

For å si det som bøndene - det gir også en trygghet gjennom høyere selvforsyningsgrad i et mer energikrevende Norge. Samt ikke minst - industrien selv som sier hvor mye de kan tjene på å foredle kraften her (bruke den i Norge til produksjon) enn å bare selge kraften til utlandet. Jeg kan ikke se foredlingseffekten er prissatt i stortingsmeldingen - de forutsetter bare at om vi ikke produserer kraften selv så kan vi kjøpe den fra utlandet? Jeg har ikke lest mer enn sidene dere har henvist til.

Jeg ser heller ikke meldingen prissette teknologiutviklingen, kompetanseutviklingen, samt produsentutviklingen som vil foregå i Norge en slik vindkraftsatsing vil medføre. Den virker rett og slett nokså sped den samfunnsanalysen. 

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Roger Dyrøy skrev (1 time siden):

Hjelpe meg for en gjeng! Men at folket tror på det er nesten like ille, etter strømsvindelen og utlandskablene. Dette er jo bare en videreføring av svindelen, som selv statsoljeselskapet sier ikke lønner seg, selv med massive subsidier.

Tja, med dagens kraftpriser er vel havvind mer eller mindre griselønnsomt. Så spørs det om kraftprisene eller kostprisen til havvind faller først. 

Det er mye som har blitt svært lønnsomt nå. Jeg driver selv og prosjekterer en utvidelse av solcelleanlegget hjemme med 21,4kWp til. Det er nå meget lønnsomt selv om jeg ikke får en krone i støtte samt at panelene må monteres i mindre gunstige himmelretninger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med dagens kraftpriser (i Sør-Norge) er det mye kraftproduksjon som er lønnsom. Det meste av kraftintensiv industri blir nok med dagens kraftpriser på sikt ikke lønnsom og dermed flagget ut. Så jeg håper for Norges skyld at dagens kraftpriser ikke vil holde seg på det nivået over tid.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det gjør dem de har jo ikke kapasitet til å få strøm inn. For alt går ut, og så har dem ikke store nok kabler til å få strømmen til land,, for når man legger kabler kan man jo ikke dimensjonere dem for mye strøm,, for da vil dem ikke bygge ut,, for støre regnet jo med at det Kunne føre til,, lavere priser,,, pratet med noen franskmenn i går,, hadde de som styrer Frankrike, gjort slik som de gjør i Norge,, ville dem brent biler i gatene for lenge siden

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Man kan jo spekulere i strømprisene i fremtiden, men det er nok mer treffsikkert å vurdere utviklingen i de relative kostnadene. Man må jo ha strøm, og i følge svarene fra Energiministeren så er rekkefølgen først å tildele arealer for havvind. En reprise på hvilende konsesjoner som tas i bruk årtier senere? Det vil nok være mindre risiko for staten å subsidiere utbygging enn å gi fra seg ressursen i utgangspunktet. Arealene vil nøk øke langt mer i verdi med tiden.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

Til sammenligning skal danske Ørsted bygge ut 50 GW havvind innen 2030. Ørsted har gjort det veldig bra økonomisk. Vi har verdens største havområde i forhold til folketallet utenom Island, så det skulle bare mangle at vi ikke tar det i bruk. Men sats også stort på solcellepaneler på takene. Da får boligeierne stor kontroll over energien sin selv, og dermed større trygghet.

Lenke til kommentar

Endelig ser det ut til at regjeringen har innsett at målsetningene og tidsplanene i EU Kommisjonens klimaplan, hydrogenstrategi, Fit for 55 og REPowerEU ikke er endret, til tross for dagens energikaos. Kunden som vi lever av har i lovbestemt form fortalt oss at de frem mot 2030 skal ha 100 mrd. kubikkmeter mindre gass. Norge eksporterte 113 mrd. i fjor. 
Det er sjeldent at en råvareleverandør dikterer hva kunden skal ha. Det begynner å bli alvor nå. 

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (14 minutter siden):

Utfra overskriften, så skulle man tro havvinden skal produsere like mye som vannkraften vi har.
Det er vel litt forskjell på effekt og produksjon?
Skulle tro Teknisk Ukeblad forstod seg på sånt, pinlig.

30GW med havvind vil med en kapasitetsfaktor på 0,53 (som er ganske så pessimistisk) gi 140TWh ny kraftproduksjon. Altså det samme som vannkraften. Men etter hva jeg skjønner er det mer realistisk med en effektfaktor på minst 0,6 i fremtiden, da vil 30GWh gi 158TWh. Allerede i dag er man på ca. 0,57.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MegaMann2 skrev (34 minutter siden):

Dette skal nok bli en del av European Supergrid, https://en.wikipedia.org/wiki/European_super_grid

Vi kan trygt vinke farvell til lave kraftpriser i Norge i fremtiden.

Kanskje er det tvert om slik at "supergriden" er en forutsetning for at markedet skal fungere? Jeg mener hele ideen går ut på at alle europeiske kunder skal ha likt tilbud, og da må det være fysisk mulig å fordele kraften like fritt som andre varer. Ingen skal ha noe fortrinn av f. eks. naturgitt tilgang på vannkraft. Alt skal flyte fritt.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

30GW med havvind vil med en kapasitetsfaktor på 0,53 (som er ganske så pessimistisk) gi 140TWh ny kraftproduksjon. Altså det samme som vannkraften. Men etter hva jeg skjønner er det mer realistisk med en effektfaktor på minst 0,6 i fremtiden, da vil 30GWh gi 158TWh. Allerede i dag er man på ca. 0,57.

Men det forutsetter at man klarer å føre kraften ut til markedet, og at man får solgt den. Vi kan jo stenge ned vannkraft og evt pumpe for å bedre prisen, men likevel er det problematisk at våre sørlige havområder ligger meteorologisk sett litt for nær europeisk vindkraft. Og lenger nord, hvor vi har et annet værmønster, mangler vi overføringskapasitet.  En høykapasitet sjøkabel fra Nord-Norge til Vestlandet vil antagelig være den beste investeringen i første omgang. Utbygging av kraftlinjer på land tar for lang tid, for mange interessenter som skal høres og tilfredsstilles.

Lenke til kommentar

Så lenge kraftprodusentene er offentlig eid så kommer jo alt økonomisk overskudd tilbake til folk gjennom statskassa og pensjonfondet. Både fra internt salg og fra eksport.

Når det gjelder salg av energioverskudd så savner jeg stadig en analyse av hva som er mest lønnsomt av å selge råvaren elektrisk kraft ut av landet eller å foredle den til metaller og så eksportere den som gods. Norge bør tenke smart og selge det som lønner seg mest.

Lenke til kommentar
Roger Dyrøy skrev (8 timer siden):

Hjelpe meg for en gjeng! Men at folket tror på det er nesten like ille, etter strømsvindelen og utlandskablene. Dette er jo bare en videreføring av svindelen, som selv statsoljeselskapet sier ikke lønner seg, selv med massive subsidier.

Dette vil bli ett svært lønnsomt prosjekt og det er på høy tid at det blir tatt en slik avgjørelse. Det skulle vært satt igang for minst 5 år siden,men bedre seint enn aldri. Havvind blir jo som kjent den nye oljen og som også skal gi kraft til batteri-industrien og hydrogen-eventyret som kommer og som også skal ta over for oljen på sikt. 

Lenke til kommentar

Norge har høyt lønns -og skattenivå. Derfor var det så viktig å ta vare på den ene konkurransefordelen som fantes, nemlig lave kraftpriser. Men det klarte jammen politikerne å skusle vekk.

Hvordan skal Norge nå klare å etablere industri i fremtiden? Vindmøllene er ikke lønnsomme, de koster skattebetalerne penger og kommer heller ikke til å gi billig strøm. Samtidig blir stadig mer av arbeidskraften bundet opp i verdens største offentlige sektor.

Sannheten er at vi blir mer avhengige av olje -og gassektoren for hvert år som går, stikk i strid med politikernes intensjoner. 

Endret av Vaniman
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...