Gå til innhold

Elkjøp - ordrebekreftelse. Endelig avtale eller kan de kansellere?


Anbefalte innlegg

Hei,

la inn en ordre i går, hvor jeg klødde meg litt i hodet over formuleringene deres når ordrebekreftelsen endelig kom

 

 

Gangen var ca slik:

 

  1. Legg inn ordre
  2. Betale
  3. Nettsiden bekrefter at handel er gjort og ordren får en status "Bestilling gjennomført"
  4. Jeg får sms om at jeg kan følge ordren
  5. Noe tid senere kommer en epost med:
    1. Angrerettsskjema
    2. Ordrebekreftelse

Men i bunnen av eposten står det plutselig, noe som ellers ikke vises under handelen

 

"Dette er en automatisk bekreftelse på at vi har mottatt din ordre. Noen ordre vil vurderes manuelt og kan bli kansellert innen 24 timer. Sjekk din status på min side. Dette automatiske  svaret er ikke en juridisk bindende ordrebekreftelse og vi forbeholder oss retten til å kansellere ordren som følge av trykkfeil, tekniske problemer, leveringssvikt eller lignende situasjoner."

 

Og her lurer jeg, for jeg vet Proshop har sluppet unna med denne, men de sender heller ikke angrerettsskjema eller indikerer på nettsiden at bestillingen er gjennomført. Der går det så vidt jeg minnes klart frem -før- betaling legges at den må godkjennes, og etter. Mens hos Elkjøp virker det som en afterthought nærmest. Hvor holdbart er dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elkjøp 24t er bullshit. Ordrebekreftelse er ordrebekreftelse, ingen diskusjon. 

Jeg hadde en sak til mekling i fjor hvor de brukte sms varsling til å si ordren ble kansellert innen 24t. Elkjøp prøvde ikke å bruke det som argument i meklingen. 

Ikke juridisk bindende ordrebekreftelse er også bullshit ettersom det er den eneste typen ordrebekreftelse de sender ut, så den er bindende.

De kan ikke overgå reglene. Eneste grunnen til proshop har det i sin favør er at de har bestillingsbekreftelse hvor det står at ordrebekreftelse kommer senere.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Ephrus said:

Elkjøp 24t er bullshit. Ordrebekreftelse er ordrebekreftelse, ingen diskusjon. 

Jeg hadde en sak til mekling i fjor hvor de brukte sms varsling til å si ordren ble kansellert innen 24t. Elkjøp prøvde ikke å bruke det som argument i meklingen. 

Ikke juridisk bindende ordrebekreftelse er også bullshit ettersom det er den eneste typen ordrebekreftelse de sender ut, så den er bindende.

De kan ikke overgå reglene. Eneste grunnen til proshop har det i sin favør er at de har bestillingsbekreftelse hvor det står at ordrebekreftelse kommer senere.

Ja, juristene jeg snakket med var ikke voldsomt imponert, og jeg stusset voldsomt. Min teori var at man "tok en proshop, men ville ikke ha det manuelle arbeidet Proshop har", men saken løste seg i den forstand at de holdt avtalen, om enn med en del surr.

 

Takk

Lenke til kommentar

Står slikt om dette i kjøpsvilkår som du aksepterer når du betaler, der nevner de spesifikt ordrer de mener er beregnet for videresalg, force majure, ting er utsolgt etc. 

Det de også beskriver er handelsprosessen og der er siste steg ordrebekreftelse så litt i gråsone den der da ordrebekreftelse er ordrebekreftelse så med mindre den er veldig åpenbar brudd på kjøpsvilkår så skal det nå være vanskelig å argumentere mot for Elkjøp sin del.

Lenke til kommentar

Jeg kan se at dersom varen er feilpriset for billig har butikkene et motiv for å stoppe en bestilling. Men da blir det umoralsk å skulle utnytte en feil. Kunden ville vel gjerne hatt feilen rettet hvis varen var priset for høyt.... Er det andre grunner til at butikkene stopper en ordre? Hvis det er utsolgt skal det ikke være mulig å bestille.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Mitt tips vil være å alltid bruke faktura. På den måten så sitter du ikke med sjegget i postkassen dersom ordren ikke går igjennom. Dette gjør jeg utenom når jeg kjøper dyrefor da stoler jeg som regel på at det ender opp utenfor døren min etter noen dager. 

Når det kommer til denne ordrebekreftelsen de sender synes jeg det virker noe useriøst. De burde ikke sende en slik e-post med mindre ordren faktisk er godtatt. Her kan du muligens ha en sak for forbrukerrådet. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...