Gå til innhold

Svenskene får ladetilbud norske elbilister ønsker seg


Anbefalte innlegg

Man kan dele inn kommentarene i 2 grupper, de som bare kjører i Norge og de som kjører i Norge og utlandet. Hvis man bare kjører i nabolaget så er det sikkert greit med ladebrikke. Men beveger man seg litt lenger bort så blir man utsatt for App-helvetet. Derfor så vil kortbetaling forenkle reisene, særlig utenlands.

PS. ifm SVT så skal kortbetaling være mulig til sommeren, ikke i løpet av året.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, kjetilkl said:

Nemlig - så vi har allerede kortbetaling på alle ladestasjoner da? - Appene bruker jo også kort ;)

Du må ha kort for å gjøre opp for deg på ladestasjonene siden du må ha kort for å registrere en konto. Du kan ikke bruke kort eller mobilbetaling direkte uten avtale, og det er det man trenger å gjøre noe med.

Du kan ikke bruke mobilbetaling eller smartklokkebetaling a.k.a. apple pay, google pay, garmin pay etc ei heller kort pr. i dag direkte uten avtale på hurtigladestasjoner. Det bør man endre. Alle de betalingsmåtene er direkte kortbetaling og krever samme hardware i terminalen.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenk om man måtte ha egne Tine-brikker og/eller Q-meieri-brikker for å kjøpe melk i Norge og andre brikker eller apper for å kjøpe melk i Sverige, Danmark etc. Og så et sett med brikker for de ulike deodorantmerkene, osv osv. At noen mener dette er framtidas betaling må forklares nærmere. Det fremstår som alle de ymse valutaene og varebyttene som gjaldt på hvert ness og vik før Norge samlet seg til et land eller var med i en større union med felles valuta. "Hvor mange favner tørrfisk koster det bjørneskinnet der?"

  • Liker 5
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Simen1 said:

Tenk om man måtte ha egne Tine-brikker og/eller Q-meieri-brikker for å kjøpe melk i Norge og andre brikker eller apper for å kjøpe melk i Sverige, Danmark etc. Og så et sett med brikker for de ulike deodorantmerkene, osv osv. At noen mener dette er framtidas betaling må forklares nærmere. Det fremstår som alle de ymse valutaene og varebyttene som gjaldt på hvert ness og vik før Norge samlet seg til et land eller var med i en større union med felles valuta. "Hvor mange favner tørrfisk koster det bjørneskinnet der?"

Med de nye Trumf-ditt Trumf-datt, medlemsdill og medlemsdall, klubb-jall og klubb-meg-i-ræva alle butikker på død og liv skal ha i dag så er man nesten der. Man må bare betale mer hvis man ikke vil ha det.

 

Men det blir avsporing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Oppetiden bør uansett være høy og laderne bør være uavhengige av hverandre sånn at når én går ned for telling så river den ikke med seg alle andre i området samtidig. Så hvis det er et problem med 1 av de 20 laderne som står et sted så er det bare å ta en av de 19 andre.

Jeg har ikke sett noen tall på det, men inntrykket fra youtubere sine videoer er at det er ganske ofte ladere ute av drift.

Det er meget få steder som har 20+ ladere, hvis man ikke regner med de som er smarte nok til å droppe skjerm og betalingsterminering på stolpene da.

Så ja oppetiden bør være høy, det bør være mange stolper pr lokasjon, men det virker på meg som om det ikke er realiteten. 

Hvis vi først skal begynne å regulere, så kanskje vi kan sette en makstid på retting av feil, og oppetids % også?

Lenke til kommentar
1 hour ago, sverreb said:

Du må ha kort for å gjøre opp for deg på ladestasjonene siden du må ha kort for å registrere en konto. Du kan ikke bruke kort eller mobilbetaling direkte uten avtale, og det er det man trenger å gjøre noe med.

Du kan ikke bruke mobilbetaling eller smartklokkebetaling a.k.a. apple pay, google pay, garmin pay etc ei heller kort pr. i dag direkte uten avtale på hurtigladestasjoner. Det bør man endre. Alle de betalingsmåtene er direkte kortbetaling og krever samme hardware i terminalen.

Jeg ser ikke helt problemet med å legge inn kortet sitt i Apple/Google pay, eller i ladeappen (Du kan forøvrig betale med Vipps direkte i noen ladeapper) så lenge vi kan bruke EN app til alle laderne. - Det er da mye enklere enn å dra rundt på kortene sine slik jeg gjorde før. - Det er ikke noe behov for kortleser på laderne så lenge de støttes i En (dvs sikkert flere konkurrerende) Apper.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, kjetilkl said:

Jeg ser ikke helt problemet med å legge inn kortet sitt i Apple/Google pay, eller i ladeappen (Du kan forøvrig betale med Vipps direkte i noen ladeapper) så lenge vi kan bruke EN app til alle laderne. - Det er da mye enklere enn å dra rundt på kortene sine slik jeg gjorde før. - Det er ikke noe behov for kortleser på laderne så lenge de støttes i En (dvs sikkert flere konkurrerende) Apper.

Forskjellen mellom google pay et.al og rfid kortene ladeoperatørene bruker er at google pay er et vanlig kredittkort. Du kan bruke det på alle brukersteder med oppdatert NFC kortbetaling uten å ha noen avtale med brukerstedet, og uten å identifisere deg ovenfor brukerstedet. For å støtte google pay o.l., må du ha eksakt den samme hardwaren som for å støtte kredittkortbetaling. Det som skjer ved opprettelse av en google pay konto er at kredtikortselskapet ditt sender et sikkerhetstoken som lagres i telefones sikre element. Dette tilsvarer tokenet som er lagret i kredttkortets sikkerhetsprosessor. Dette lar mobiltelefonen interagere med en betalingsterminal akkurat på samme måte et kredittkort gjør.

RFID kortene bare brukes som en (dårlig) identifisering av deg som bruker og så går ladeoperatøren inn i sin database over avtaler og finner den avtalen du så manuellt har måtet lage i forkant. Utover det praktiske problemet at man risikerer å måtte lage nye avtaler når man reiser for hver nye ladeoperatør, kanskje i et språk man ikke forstår, så har vi også det sikkerhetsmessige i at RFID brikkene er trivielle å kopiere (De bare har en konstant verdi de sender i plaintext), samt beskyttelse av privatlivets fred ved at ladeoperatørene ikke bør få anledning til å spore kundene sine hele tiden.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, sverreb said:

Forskjellen mellom google pay et.al og rfid kortene ladeoperatørene bruker er at google pay er et vanlig kredittkort. Du kan bruke det på alle brukersteder med oppdatert NFC kortbetaling uten å ha noen avtale med brukerstedet, og uten å identifisere deg ovenfor brukerstedet. For å støtte google pay o.l., må du ha eksakt den samme hardwaren som for å støtte kredittkortbetaling.

Akkurat. Så da tenker jeg argumentet mitt om at det er mye enklere å ha én app som støtter alle operatørene der du legger inn kortet ditt én gang. (Og som også kan integrere mot f.eks Google pay på telefonen hvis du har det)

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
6 minutes ago, kjetilkl said:

Akkurat. Så da tenker jeg argumentet mitt om at det er mye enklere å ha én app som støtter alle operatørene der du legger inn kortet ditt én gang. (Og som også kan integrere mot f.eks Google pay på telefonen hvis du har det)

Hva med en 'app' som integrerer mot alle betalingsmottagere, ikke bare ladeoperatører? Hva om det ikke engang er en app? Det er hva kredittkort er. Vil du ha det som 'app' kan du det med apple/google/garmin pay etc. Vil du ikke det får alle som vil et kredittkort som gjør eksakt det samme og alt dette bruker samme infrastruktur ned til brukerterminalen der du betaler.

Når det gjelder ladeoperatører så skal vi huske at dette er noe som skal brukes av alle, ikke bare übermencher som er så ikke-boomer at de har lastet opp livet sitt i skyen. Så minst mulig avvik fra betalingsmetoder man alt er vandt til er viktig og riktig.

Endret av sverreb
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (10 minutter siden):

så har vi også det sikkerhetsmessige i at RFID brikkene er trivielle å kopiere (De bare har en konstant verdi de sender i plaintext), samt beskyttelse av privatlivets fred ved at ladeoperatørene ikke bør få anledning til å spore kundene sine hele tiden.

Dette er et dårlig argument som ble dratt opp av en konsulent i sikkerhetsbransjen. Selvfølgelig hadde ikke han en agenda om å enten fremme seg selv eller tjenestene hans selskap tilbyr ...

Vi hadde hatt akkurat like elendig sikkerhet dersom vi hadde hatt mulighet til å tæppe kredittkort på ladestasjonene. Det er enkelt å kopiere kredittkort og de spør ikke om PIN når beløpet er så lavt som det pleier å være når man hurtiglader.

Tæpping med enten RFID eller kredittkort innebærer en kostnadsmessig risiko som samfunnet er villig til å ta.

Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (13 minutter siden):

Akkurat. Så da tenker jeg argumentet mitt om at det er mye enklere å ha én app som støtter alle operatørene der du legger inn kortet ditt én gang. (Og som også kan integrere mot f.eks Google pay på telefonen hvis du har det)

Når majoriteten betaler for seg med et kort i enhver sammenheng, så er det kanskje fordi disse kortene er nettop denne "appen" du etterspør? Man risikerer heller ikke man er strømløs når man skal bruke "appen", som også er et pluss. Og systemet heter SWIFT i stedet for Googlpay og alt annet, og kortet er "lagt inn" i enhver terminal som er tilknyttet. Enkelt og bekymringsløst, og det kan til og med benyttes når nettet er nede, med ID og signatur. Har brukt det land og strand rundt, til havs og i luften med...

Endret av NERVI
  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Vi hadde hatt akkurat like elendig sikkerhet dersom vi hadde hatt mulighet til å tæppe kredittkort på ladestasjonene. Det er enkelt å kopiere kredittkort og de spør ikke om PIN når beløpet er så lavt som det pleier å være når man hurtiglader.

Nei, det er helt feil.

RFID kortene er dumme konstantrepeatere. Sett de i nærfeltet til en RFID leser så sender de ut samme identifikasjonsstrengen gang på gang. Kopierer du denne, noe du kan gjøre fra mange meters avstand med litt enkelt utstyr da har du kopiert hele RFID kortet.

Kredittkortenes NFC løsning er langt mer avansert. De sender ikke noen konstant ID, de trenger faktisk ikke å identifisere deg i hele tatt. De gjør en kryptografisk utveksling med terminalen ved bruk av et token lagret i kortet (men som ikke noen gang slippes ut av kortet) som ender med at terminalen får en kryptografisk signert kontrakt godkjent av korteiers bank som sikrer at eier av terminalen får betalt.

En annen fordel med denne metoden er at terminalen kan utføre denne transaksjonen helt uten nettforbindelse der og da siden alt sjekkes mot forhåndsopplastede sertifikater. Dermed kan man være robust mot kommunikasjonsfeil og fortsatt gjennomføre transaksjoner.

Om noen lytter på denne kommunikasjonen så hjelper det de ingenting, de kan ikke bruke det som sendes i mellom kort og terminal til å duplisere kortet.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
J-Å skrev (4 timer siden):

Jeg tviler litt på at induksjonslading vil slå gjennom. Da har jeg mer tro på CARL:

https://www.tu.no/artikler/denne-autonome-laderoboten-finner-bilen-din-og-lader-den/490219

Jeg vil helst ha noe som ikke krever fysisk kontakt, og som dermed har langt høyere feilrate. Dessuten, hva blir kostnaden for å ha x antal slike laderoboter? Og hva med når feil gjør at de fysisk skader biler når den ikke finner ladeluka, men river av speilet i steden? Og kjører pumpa inn bakre siderute? Dessuten, hvordan løser de at bilene har ladeluke på "feil" sted?

Det testes allerede ut trådløs lading med taxier, og når bilene først har støtte for dette, vil de kanskje svært gjerne ha ladeplate hjemme og. Når myndighetene/taxi-selskapene ser besparelser på drift og vedlikehold kontra vanlige ladere, og man dessuten kan fortsette med å trille frem til neste plass, og fortsette ladingen der, uten mer mikkmakk, så vil og sjåførene elske en slik løsning. Så dette kommer, sakte men sikkert.

Det største problemet er kostnaden og manglende mulighet til å få dette installert på sin bil. Men jeg tror mange på de dyrere adressene vil mye heller ha bekvemmeligheten det er å slippe å plugge til, så snart de har fått muligheten. HW til selve ladeplassen hjemme, er neppe veldig mye dyrere enn en litt fancy lader, så det er ikke der kostnaden ligger. 

Og når kommuner, ladeselskaper og steder med kundeparkering begynner å bygge ut mulighet til trådløs lading både på gateparkering, kjøpesentra, veikroer/veirestauranter og andre steder, så vil dette bli en hype som flere vil kaste seg på. "her kan du ikke bare få ladet, men her gjør vi det trådløst og sømløst...."

Starten vil nok være treg, men så vil det raskt ta seg opp.

Kahuna skrev (5 timer siden):

Vi har *flere* løsninger. Bomstasjonene bruker brikker, de kan du også betale ferjebiletter med! :)

Selvfølgelig skal man spørre sine potensielle kunder om hva de synes men selve produktutviklingen bør man gjøre selv. Hvis ikke ender du bare opp med en raskere hest. ;) 

Som mostander av bompenger, så ønsker jeg færre grunner, ikke flere, til fortsatt å ha bompenge-brikkeløsning.

Fergeselskaper som ikke har automatisk avlesning, men fremdeles kontrollerer manuelt, bl.a. for å prise etter antall passasjerer i kjøretøyene, kan fremdeles bruke skiltavlesning for å få riktig data på bilen.

Kanskje kan de etterhvert erstatte dette med å lese av ladeplata under når du kjører ombord. Tids og mannskapsbesparelsen, og endret prising, kan gjøre det uvesentlig å telle antall passasjerer. For busser kan det selvsagt være at sjåfør må plotte inn på forhåd hvor mange passasjerer den har, før passering.

Med et kort stopp over plata for avlesing, så blir du viftet til plassen der du skal stå. Med hovedvekt av BEV og PHEV, så kan det fort bli krav om slik plate under, også for ice-kjøretøy, om så bare for handshake.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Myndighetene hadde en gylden mulighet til å fase ut konseptet bompenger helt og holdent i forbindelse med det tidligere fritaket for elbiler. Fritaket ble redusert til 50% rabatt og nå fjerner Vedum rabatten helt. Bompenger slipper ikke taket i oss. Kong salamo og Jørgen hattemaker betaler samme bompengeavgift, men på inntekt har avgiften en sosial profil for å tappe de rike litt ekstra og la de fattige få litt mindre økonomisk press. Jeg er mer for en sosial profil på finansieringen av veinettet, enn en flat avgift for fattig og rik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kjetil Lura said:

Var vel litt på kanten og sammenligne telefon/kort med sjekkhefte.😄

Men joda, skal kjøpe nye tlf når den tar kveld.

Kos deg med telefonen din du :) poenget var bare at dersom du velger å ha en ni år gammel telefon, så velger du å gjøre ting litt mer komplisert for deg selv. Samfunnet kan ikke tilpasse fremtiden til de som ikke har noe behov/ønske om å være med på utviklingen.

95%+ i målgruppen har en moderne mobiltelefon lett tilgjengelig.

95%+ i målgruppen har ikke noe behov for mer en 2-3 kontoer for å dekke all lading.

95%+ i målgruppen har ikke noe behov for å vite den nøyaktige kostnaden på lading ( ettersom det uansett er beskjedne beløp)

95%+ i målgruppen har ingen bekymringer rundt sikkerhet som gjør rdif utelukket

+++

 

Krav om kortterminaler vil gjøre det dyrere og mer tung grodd. Felles apper (Elton) for mange typer ladere har allerede kommet. Betaling via Vipps har kommet på enkelte ladere. SMS er en mulighet.++ Allikevel så sitter enkelte å tviholder på at man MÅ ha dekning på smarttellefon, og man MÅ bruke app, og man MÅ ha konto over alt,+++



 

Lenke til kommentar

Jeg må si det er ett av de mest underholdende emnene som blir diskutert på tu.no dette her.

 

Nå har jeg registrert meg på diskusjon.no, prøvd å logge in via tu.no 5 ganger, lett etter tråden på diskusjon.no, og endt opp med å gå via en profil på tu.no i denne tråden for å finne den på diskusjon.no hvor jeg er innlogget. Føltes litt som om å komme til en ny elbillader. 

 

Ville bare si takk. Det er mye underholdning i disse trådene. Jeg er imponert over hvor vanskelige mennesker kan være.

Tydelig at det sitter langt inne for noen å betale lading slik vanlige folk betaler for alt annet de kjøper når de er ute å kjøper ting... 

 

Hva sier dere til at det står en brusautomat, som mest sansynlig omsetter for under 150kr dagen der jeg parkerer, hvor jeg kan sveipe kortet? Hva er egentlig argumentet for at det ikke skal kunne betales med kort igjen? Er det noe seriøst argument imot? Jeg skal prøve å ikke le.

Endret av Hansp
  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
59 minutes ago, WiiBoy said:

95%+ i målgruppen har en moderne mobiltelefon lett tilgjengelig.

Og hvem er så målgruppen. Meg bekjent er det ikke noe ønske å holde elbiler og infrastruktur assosiert til de til noen smal nisje, men tvert i mot gjøre elbiler like tilgjengelige som andre biler. Da følger det at målgruppen her må være alle fra 18 og opp uansett utdanningsnivå så lenge de kan klare å ha førerkort.

Du later til å mene at adgang til elbiler bør forbeholdes techbros og andre som har ubegrenset tolmodighet med tungvindte løsninger så lenge de har et skinn av 'tech'.

59 minutes ago, WiiBoy said:

Krav om kortterminaler vil gjøre det dyrere og mer tung grodd.

Nei, det er ingen grunn til at det skal være tilfelle. Kortterminaler er alt den aller mest tilgjengelige måten å håndtere betaling på.

59 minutes ago, WiiBoy said:

Felles apper (Elton) for mange typer ladere har allerede kommet.

Og er ekskluderende. Disse er ikke en betalingsform som ikke er i nærheten godt nok akseptert til å være den eneste løsningen.

59 minutes ago, WiiBoy said:

Betaling via Vipps har kommet på enkelte ladere

Samme. Innse at det er mange der ute som knapt er komfortable med å lese en nettside på en mobiltelefon. Løsningen for betaling må inkludere disse også.

59 minutes ago, WiiBoy said:

Allikevel så sitter enkelte å tviholder på at man MÅ ha dekning på smarttellefon, og man MÅ bruke app, og man MÅ ha konto over alt

Hva vil du frem til? Om noe later det til at du beskriver deg selv mest av alt.

 

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, WiiBoy said:

Kos deg med telefonen din du :) poenget var bare at dersom du velger å ha en ni år gammel telefon, så velger du å gjøre ting litt mer komplisert for deg selv. Samfunnet kan ikke tilpasse fremtiden til de som ikke har noe behov/ønske om å være med på utviklingen.

95%+ i målgruppen har en moderne mobiltelefon lett tilgjengelig.

95%+ i målgruppen har ikke noe behov for mer en 2-3 kontoer for å dekke all lading.

95%+ i målgruppen har ikke noe behov for å vite den nøyaktige kostnaden på lading ( ettersom det uansett er beskjedne beløp)

95%+ i målgruppen har ingen bekymringer rundt sikkerhet som gjør rdif utelukket

+++

 

Krav om kortterminaler vil gjøre det dyrere og mer tung grodd. Felles apper (Elton) for mange typer ladere har allerede kommet. Betaling via Vipps har kommet på enkelte ladere. SMS er en mulighet.++ Allikevel så sitter enkelte å tviholder på at man MÅ ha dekning på smarttellefon, og man MÅ bruke app, og man MÅ ha konto over alt,+++



 

Jeg vil ha mulighet for betale med kort, kun det.

PS: Må ha nye telefon om jeg vil ha gps i min nye bil, har ikke abb på telefonen. Men kontant kort.

Men bruker ikke gps mye.

95% betaler vel i butikker med kort? Hvorfor ikke den muligheten på lading?

Jeg betaler med kort da jeg fyller drivstoff(ca en gang i md) Bilen jeg har har er 2019 lexus ux 250H og 9500km.

Har mere tro på at de ikke vil, de lade boksene er vel online. Eller er de på sjekkhefte systemet  😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...