Gå til innhold

Videreutdanning innen Automasjon eller programeringsfag, spørsmål.


AnMG

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag fagbrev som automatiker, men er usikker om jeg skal ta videre utdanning.
Jeg tenker at hvis jeg skal gjøre det bør jeg begynne snart.

Men i den sammenheng vurderer jeg egentlig flere retninger og har derfor en del spørsmål.

Y vei er vel vanskeligere enn å ta Forkurs for ingeniør og derreter en ingeniør utdanning?
(Kanskje det hadde vært bedre for meg).

Er det vits i å i det hele tatt vurdere informatikk over dataingeniør hvis informatikk krever påbygg OG ta opp mere matte og fysikk?

Er det egentlig noen anen Forskjell på Dataingeniør og Anvendt datateknikk uteom hvilken fag som er obligatorisk? Jeg gjorde det bra i matte tidligere men hadde nok misslikt fag som ledelse osv.

Er det vits å ta fagskole i Automasjon? hvordan sammenlignes det med Automasjon ingeniør?

Jobbmulighetene vil vel være bedre innenfor Dataingeniør osv enn det er innen Automasjon i Norge? (Spesielt østlandet)

Ser at det finnes "Bachelor i ingeniørfag, elektroingeniør – Informatikk og automatisering Y-vei" I Porsgrunn som Ser ut som det er en mix mellom Automasjon og Informatikk/data? Noe som kan noe om den, og om det er noe vits å vurdere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg stod i din situasjon for noen år siden. Da falt valget på forkurs. Y-veien ser jeg for meg hadde  vært tyngre i og med at du tar matematikken på relativt kort tid, etterfulgt av fysikk og liknende parallelt med studieløpet. Klarte meg ganske fint på forkurs, men jeg behandlet det også som en jobb. Overgangen var svært behagelig. 

Som ingeniør er ikke jobbmulighetene noe du skal tenke på. Jobb får en uansett om en har dataingeniør-, informatiker- eller automasjonsingeniør-tittel. Mange kan ende opp i liknende jobber uansett. En ting som kan være verdt å tenke på er hvor en går på skole. Det burde så klart ikke være sånn, men det er nok lettere å få jobb med en tradisjonell ingeniørtittel innen data eller elektro fra for eksempel NTNU. Da vet arbeidsgivere oftere hva de får heller enn et lite studie eller liten høyskole.

Hva slags fagområder du burde velge kan bare du bestemme, avhengig av hvor interessene dine ligger og hva du er nysgjerrig på. Det som er vanskelig er at en aldri vet hvordan det faktisk oppleves før en har prøvd ut noe.

Hva som er raskest er kanskje Y-vei, i og med at du kan starte neste sommer. Søker du forkurs tar det et helt år før du faktisk kan starte på ingeniørgraden, men +/- et par år har ikke mye å si i det store bildet. 

Hva som er "vits" i å studere kan ikke jeg uttale meg om, men ingen ingenørgrad er direkte feil å ta. En bachelor og fagbrev er en utmerket kombinasjon uansett! ;)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...