Gå til innhold

NTNU-forsker mener vi snart kan reise klima­vennlig Oslo–Trondheim med lydens hastighet


Anbefalte innlegg

Ketill Jacobsen skrev (Akkurat nå):

For å selge flere biler! Den var morsom!

Alt han gjør gjør han for å få oppmerksomhet og styrke merkevaren sin for å kunne selge mer. White paperet hans kom for å sabotere for toglinjen som skulle bli bygd og at han kunne fremstå som en visjoner og representant for futuristisk teknologi. Og det virket (noe du blandt annet er beviset på), all ære til mannen for hans teft til å skape blest og oppmerksomhet.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ketill Jacobsen skrev (3 timer siden):

Jeg kikket på det forrige innlegget ditt. Heller ikke der har du noen begrunnelse for hvorfor Hyperloop er så dårlig.

'Har du noe mattestykke som viser at Hyperloop kommer dårlig ut? Tvert imot så er det vel mye som taler for at Hyperloop har mye for seg. Det siste du sier er jo det reneste vås. Naturligvis vil det aldri bli bygd en fullskala Hyperloop bane før en i forsøksskala har demonstrert er alt fungerer, er sikkert nok og at det er økonomi i teknologien.

Som sagt tidligere forundrer dert meg veldig at en har kommet så kort med utviklingen av denne teknologien. Men å konkludere med at den er bra eller dårlig er alt for tidlig. Uansett brukes det minimalt med midler til å utvikle teknologien (i forhold til hele jernbanesektoren).

Ser fram til den dagen du kommer med konkrete argumenter! Hva du tror og synser er lite interessant på dette nettstedet.

Hvor mye billigere blir hyperloop? Hva vil hyperloop koste?

Spørsmål det naturlig nok ikke finnes svar på siden teknologien ikke er utviklet, det finnes ingenting å basere den på siden vi fremdeles ikke vet hva R&D vil koste, så din påstand om at "Tvert imot så er det vel mye som taler for at Hyperloop har mye for seg." er faktisk helt og holdent en løgn. Det vi heller ikke vet er hvor lang tid denne R&D faktisk vil ta, så vi kan jo faktisk ikke planlegge en dritt. Det kan vi derimot med lyntog, dette er et bevist konsept vi kan handle på politisk idag, vi kan legge en plan for 2035, en plan som vil være umlig å legge med hyperlooop. 

Hva mener du egentlig med at jeg sier hyperloop er dårlig? Kan du sitere meg på det er du snill.

Jeg vil tro at du er forundret over hvor kort utvikling innen denne teknologien da du antageligvis overhode ikke har noe som helst kompetanse eller fortuneteller for å kunne forstå hva som er forståelse bak teknologien eller utfordringene med den. 

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (7 minutter siden):

Betyr det ordet der eventyrforteller/spåmann? Greit å bruke norske ord selv om du må anstrenge deg litt for å klare det!

Ah, så du har egentlig ingen argumenter? Du vet faktisk overhode ikke hva du snakker om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7RQE101Q skrev (12 minutter siden):

Alt han gjør gjør han for å få oppmerksomhet og styrke merkevaren sin for å kunne selge mer. White paperet hans kom for å sabotere for toglinjen som skulle bli bygd og at han kunne fremstå som en visjoner og representant for futuristisk teknologi. Og det virket (noe du blandt annet er beviset på), all ære til mannen for hans teft til å skape blest og oppmerksomhet.

 

 

Det er ikke grenser for hva folk får seg til å si om Elon Musk! Dette var noe av der drøyeste!

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (9 minutter siden):

Ca 60 km/t for personbiler. Men om en har autonom styring blir bildet et annet. For eksempel 100 lastebiler etter hverandre med meget kort avstand mellom dem. Eller mange podder etter hverandre!

Det stemmer ikke. Maks kapasitet er ca 1200 biler per felt per time, uansett hastighet. Dette er veldig lett å utlede matematisk fra sikkerhetsavstanden mellom hver bil, målt i sekunder, og antall sekunder man har til rådighet i en time: 3600. Skal man være nøye kan man også legge til tiden det tar hver bil å kjøre forbi et gitt punkt, altså lengden på bilen delt på hastigheten. Er bilen f.eks 4 meter lang og den kjører så sakte som 4 meter per sekund så tar det et helt sekund å kjøre forbi et gitt punkt. Så adderer man bare på sikkerhetstiden mellom hver bil, f.eks 3 sekunder og får 4 sekunder per passerte bil. Altså 3600/4 = 900 biler per time. I høyere hastigheter blir tiden av bilens passering neglisjerbar og man kommer fram til 3600/3 = 1200 biler per time. Eller man kan korte ned sikkerhetsavstanden til f.eks 2,5 sekunder i snitt og få 1440 biler per time, men da er det stor fare for at små napp i hastigheten utvikler seg til større bølger av start og stopp, som igjen kveler kapasiteten ned mot ~500 biler per time før det løser seg opp igjen. Så summa summarum: Røffly 1200 biler per time i de fleste hastigheter og litt lavere for de laveste hastighetene.

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (3 minutter siden):

Ca 60 km/t for personbiler. Men om en har autonom styring blir bildet et annet. For eksempel 100 lastebiler etter hverandre med meget kort avstand mellom dem. Eller mange podder etter hverandre!

100 lastebiller etter hverandre eller mange podder etterhverandre kalles et tog og den teknologien har vi allerede. Det kommer til å være mange mange år før vi ser lastebiltog med flere en et par vogner, og selv da så vil de nokk holde en bremselengde unna (så en kan eleminere reaksjonslengden), men det blir synsing, poenget er at vi har teknologien til å linke flere vogner sammen, noe hyperloop ikke har og er et av de store praktiske probleme med hyperloop selv om en skulle klare å bygge saken.

Lenke til kommentar
Rudde skrev (1 minutt siden):

Ah, så du har egentlig ingen argumenter? Du vet faktisk overhode ikke hva du snakker om?

Jeg har kommet med en del argumenter og det er mer enn du har gjort. I ditt første innlegg hevder du at Hyperloop er intet å satse på. En må i stedet bygge ut høyhastighetstog. Det er et greit synspunkt, men litt merkelig når en ikke forklarer hvorfor en ikke skal prøve noe nytt.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Det stemmer ikke. Maks kapasitet er ca 1200 biler per felt per time, uansett hastighet. Dette er veldig lett å utlede matematisk fra sikkerhetsavstanden mellom hver bil, målt i sekunder, og antall sekunder man har til rådighet i en time: 3600. Skal man være nøye kan man også legge til tiden det tar hver bil å kjøre forbi et gitt punkt, altså lengden på bilen delt på hastigheten. Er bilen f.eks 4 meter lang og den kjører så sakte som 4 meter per sekund så tar det et helt sekund å kjøre forbi et gitt punkt. Så adderer man bare på sikkerhetstiden mellom hver bil, f.eks 3 sekunder og får 4 sekunder per passerte bil. Altså 3600/4 = 900 biler per time. I høyere hastigheter blir tiden av bilens passering neglisjerbar og man kommer fram til 3600/3 = 1200 biler per time. Eller man kan korte ned sikkerhetsavstanden til f.eks 2,5 sekunder i snitt og få 1440 biler per time, men da er det stor fare for at små napp i hastigheten utvikler seg til større bølger av start og stopp, som igjen kveler kapasiteten ned mot ~500 biler per time før det løser seg opp igjen. Så summa summarum: Røffly 1200 biler per time i de fleste hastigheter og litt lavere for de laveste hastighetene.

Du tar ikke inn effekten av autonom og samordnet styring!

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (8 minutter siden):

Det er ikke grenser for hva folk får seg til å si om Elon Musk! Dette var noe av der drøyeste!

Hva med Kvaksalver, snakeoil salgsman, rundebrenner, tynhudet, langsint, løgner, markedsmanipulator, trygdesnyltende drit i alle andre en meg og hva faen om folk skader seg Musk? Alt der har belegg, men denne tråden handler ikke om han, men om en tåpelig ideen om å bygge tog på månen, unskyld, hyperloop. Så la oss holde oss til tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (25 minutter siden):

Jeg har kommet med en del argumenter og det er mer enn du har gjort. I ditt første innlegg hevder du at Hyperloop er intet å satse på. En må i stedet bygge ut høyhastighetstog. Det er et greit synspunkt, men litt merkelig når en ikke forklarer hvorfor en ikke skal prøve noe nytt.

Du har faktisk ikke kommet med et enste argument. Jeg er genuint svært interessert i pro-argumenter for dette. Eller er jo bare dette en monolog, og det er jo ikke noe gøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Jeg har kommet med en del argumenter og det er mer enn du har gjort. I ditt første innlegg hevder du at Hyperloop er intet å satse på. En må i stedet bygge ut høyhastighetstog. Det er et greit synspunkt, men litt merkelig når en ikke forklarer hvorfor en ikke skal prøve noe nytt.

 

5 minutes ago, Rudde said:

Du har faktisk ikke kommet med et enste argument. Jeg er genuint svært interessert i pro-argumenter for dette. Eller er jo bare dette en monolog, og det er jo ikke noe gøy.

Nå har selv de som har brukt mye tid og ressurser på Hyperloop innsett at konseptet er livsfarlig for persontransport. Om noen gidder å lage en linje for pakketransport gjenstår å se.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (43 minutter siden):

Det stemmer ikke. Maks kapasitet er ca 1200 biler per felt per time, uansett hastighet. Dette er veldig lett å utlede matematisk fra sikkerhetsavstanden mellom hver bil, målt i sekunder, og antall sekunder man har til rådighet i en time: 3600. Skal man være nøye kan man også legge til tiden det tar hver bil å kjøre forbi et gitt punkt, altså lengden på bilen delt på hastigheten. Er bilen f.eks 4 meter lang og den kjører så sakte som 4 meter per sekund så tar det et helt sekund å kjøre forbi et gitt punkt. Så adderer man bare på sikkerhetstiden mellom hver bil, f.eks 3 sekunder og får 4 sekunder per passerte bil. Altså 3600/4 = 900 biler per time. I høyere hastigheter blir tiden av bilens passering neglisjerbar og man kommer fram til 3600/3 = 1200 biler per time. Eller man kan korte ned sikkerhetsavstanden til f.eks 2,5 sekunder i snitt og få 1440 biler per time, men da er det stor fare for at små napp i hastigheten utvikler seg til større bølger av start og stopp, som igjen kveler kapasiteten ned mot ~500 biler per time før det løser seg opp igjen. Så summa summarum: Røffly 1200 biler per time i de fleste hastigheter og litt lavere for de laveste hastighetene.

Veldig forenklet så har du rett, men du glemmer at sikkerhetsavstanden går opp med hastigheten, 3 sekunder regelen er der fordi den er veldig generel og enkel, men ved høyere hastighet bør du hold mere. Hvis vi tar en reaksjonstid på 1,5 sekunder og en bremsekraft på 70% g så får du følgende teoretisk kurve:

image.png.1e53d50f7f7c2877a5d36c18df7155d5.png

 

Utvider vi den opp til hyperloop med samme betingelser så ser vi hvor det går:

image.png.001dac6a4a708c80a0db0dca5f8f0b0c.png

Edit: Jeg vill påpeke at utregningene over ikke er riktig, da de er forenklinger men gir riktig pekepinne. Hvis vi legger til resten så mener jeg å huske at maks ligger på rundt 40 til 60 et sted.

Endret av 7RQE101Q
Rettelse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (2 minutter siden):

Du tar ikke inn effekten av autonom og samordnet styring!

Det stemmer.

- Personbiler: Jeg har ikke sett forsøk på det ennå

- Lastebiler: Volvo har testet konseptet i Spania og Nord-Norge

- Tog: Alle tog har det sånn

- Hyperloop: Har ikke sett noen planer om sammenkobling av poder

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (9 minutter siden):

 

Nå har selv de som har brukt mye tid og ressurser på Hyperloop innsett at konseptet er livsfarlig for persontransport. Om noen gidder å lage en linje for pakketransport gjenstår å se.

Pakketransport har sine egene problemer å ty med, så tviler på at vi ser noe seriøst der heller. Men, jeg har alltid lagret litt popkorn til når et land med mer penger en hjerne prøver å bygge en.

Lenke til kommentar
1 minute ago, 7RQE101Q said:

Pakketransport har sine egene problemer å ty med, så tviler på at vi ser noe seriøst der heller. Men, jeg har alltid lagret litt popkorn til når et land med mer penger en hjerne prøver å bygge en.

Det er foreløpig ikke gjort noen forsøk på proof of concept. Hyperloop har for det meste dreid seg om vekkelsesmøter og designkonkurranser for hvordan farkosten skal se ut og sånn. Utrolig lite substans i prosjektet....

Uansett, det er absurd å se det fanatiske forsvaret av Hyperloop med sitt "white paper" av enkelte her på forumet når Musk for flere år siden droppet hele greia og gjorde alt han kunne for å fjerne "white paper" fra internett.....

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (19 minutter siden):

Det er foreløpig ikke gjort noen forsøk på proof of concept. Hyperloop har for det meste dreid seg om vekkelsesmøter og designkonkurranser for hvordan farkosten skal se ut og sånn. Utrolig lite substans i prosjektet....

Uansett, det er absurd å se det fanatiske forsvaret av Hyperloop med sitt "white paper" av enkelte her på forumet når Musk for flere år siden droppet hele greia og gjorde alt han kunne for å fjerne "white paper" fra internett.....

All hail the white paper

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Det stemmer.

- Personbiler: Jeg har ikke sett forsøk på det ennå

- Lastebiler: Volvo har testet konseptet i Spania og Nord-Norge

- Tog: Alle tog har det sånn

- Hyperloop: Har ikke sett noen planer om sammenkobling av poder

Mener du fysisk sammenkopling? Jeg kan ikke tenke meg noe annet en autonom og samordnet styring (ikke fysisk sammenkopling). Altså alle podder styres under ett, i det minste de som går i samme retning. Dette er svært viktig for utnyttelsen av poddene.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (43 minutter siden):

Fysisk eller virtuell. Finnes det noen planer for å samkjøre poder enten fysisk eller i platooning?

Det vet jeg ikke. Men har definitivt inntrykk av at autonom styring av lastebiler som kjører fem sammen og med få meter i mellom er noe som prøves nå og som definitivt vil komme (naturligvis bare på flerfelts motorvei).

Fra Internett:

https://www.meti.go.jp/english/press/2021/0305_003.html

The autonomous driving technology that enables trucks to travel in a platoon with no drivers in following trucks, which the ministries have successfully achieved this time, enables 3 large trucks to travel in a platoon while keeping an inter-vehicle distance of about 9m at a speed of 80km per hour.* In the demonstration tests, highly skilled staff in driving trucks boarded the passenger seats of the second and the following trucks from the viewpoint of safety.

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...