Gå til innhold

NTNU-forsker mener vi snart kan reise klima­vennlig Oslo–Trondheim med lydens hastighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette blir bare klimavennlig hvis man finner en måte å bygge dette som ikke medfører noen utslipp. Renger med at utbyggingen vil medføre enorme utslipp som man sannsynligvis vil slite med å "få tilbake". (Sammenlignet med alternativene)

Selv om trafikkgrunnlaget nok er mye større enn for nordnorgebanen, tviler jeg på at miljøregnskapet totalt sett blir veldig bra her heller.

 

Endret av KalleKanin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så hvis du sitter i fartsretningen og snakker med ham foran deg under turen...så ser han foran deg at du sitter og mimer i 45 minutter. Og når toget stanser så høres først et lite smell...og så kommer 45 minutter monolog. Evt kan du ta toget tilbake med en gang og så får du hørt samtalen med dobbel hastighet..(med Donaldstemme)..:-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ethvert transportmiddel som beveger seg i 1200km/t må ha ekstremt slake kurver. Eneste måten å få det til i Norge er å legge hele eller store deler i tunell. Noe som er ekstremt kostbart, utgiftene motsvarer selvsagt ekstrem ressursbruk, også med massive utslipp av fossilt karbon.

Hyper-loop har ingen anvendbar løsning for penser, så vi snakker i praksis om punkt til punkt-løsninger. Og vakuum-røret er et prima mål for terrorisme og sabotasje. Det hele er en vakker drøm, la det forbli slik.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
CXSUB4BA skrev (15 timer siden):

Så hvis du sitter i fartsretningen og snakker med ham foran deg under turen...så ser han foran deg at du sitter og mimer i 45 minutter. Og når toget stanser så høres først et lite smell...og så kommer 45 minutter monolog. Evt kan du ta toget tilbake med en gang og så får du hørt samtalen med dobbel hastighet..(med Donaldstemme)..:-)

Hva får deg til å tro det skal være vind inne i kapslene i overlydsfart? Av samme grunn som at lyden ikke oppfører seg slik du forklarer i det daglige, jordkloden holder jo tross alt en ekstremt høy fart, så blir det ingen problemer med å prate med hverandre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hva med å krympe røret (og ambisjonene) til en størrelsesorden ala røret som ble brukt i ei fluktscene i James Bond filmen "The Living Daylights". Rørsystemet legges mellom Oslo - Trondheim - som ei dobbeltløpet hagle. Ett sør og ett i nord-gående løp. Man kan lage rør utenpå hvert løp, med helium mellom og spoler av superledere. Som en 50 mil lang MR.... Transportpadsene kan utformes som riflekuler (1 person only). Disse mates inn i store lufttette magasin, som klikkes inn fra siden på "the travel tube". Slik at man får en vacuum-lock (motsatt av airlock..) Togstasjonen blir seende ut som en forvokst AG3. Så er det bare å ta ladegrep, sette på automat og la reisepadsene mates inn i reiserøret. Bon voyage...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...