Gå til innhold

– 60 prosent av langtransport kan skje batterielektrisk [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra artikkelen: "60 prosent av lastebiltransport i Norge kan gjøres med batterielektriske biler". Hva menes med dette? Det er i og for seg positivt at dagens ellastebiler kan ta en stor del av transportarbeidet. Men artikkelen kunne ha vært atskillig mer presis. Transportarbeid nevnes overhodet ikke (tonnkm, volumkm). Langtransport hvor hydrogen passer best gjør jo et mye større transportarbeid per bil enn (atskille flere timer (km) per døgn, større biler etc) lokale distribusjonsbiler.

Det gjøres heller ikke vurderinger om situasjonen på kort og lang sikt. På lengre sikt vil prisen på hydrogen (målt som kr/kWh) gå mye ned. På den den annen side vil batterier ha et mye større utviklingspotensial (høyere energitetthet, lavere priser per kWh) enn hydrogenteknologien.

Uansett så ser det ut som at en raskt får gode produkter (ulike lastebiler) både som batterilastebiler og hydrogenlastebiler. Så litt etter 2030 vil en ha et klarere bilde av fordeler og ulemper ved de forskjellige teknologiene. Hovedsaken er uansett å fase ut dieselbiler hurtigst mulig!

Lenke til kommentar

Veiene våre har sine naturlige flaskehalser som ofte samler lastebilene. 
Det kan være billigere totalt sett å løse strekninger med kombinasjonen av ZEV lastebiler. En gruppe BET som treffer ladebehovet sitt og ergo effektbehovet fra nettet et annet sted enn FCET som enten kjører forbi pga lengre rekkevidde, eller påfylling av energi som tar sitt effektbehov fra andre timer i døgnet når Batteri Elektriske lastebiler ikke trenger den. 

Det er også litt skummelt å anta dagens tilgjengelige BET har ca30-35 mil rekkevidde kun fordi de er oppført med den rekkevidden på en 100% syklus-test. Det er få firma som vil straffe batteriene i sine lastebiler på den måten hver eneste dag, samt i tillegg tørre å ankomme lademuligheter på 0% State of Charge. 

Lenke til kommentar

Overskriften sier at 60% av LANG-transporten kan skje med batteridrift, for deretter å definere 20-30 mil som langtransport. Det er jo ikke mer enn en 4-timers økt, for en langtransport ville jeg tro. Det skal jo lades og, så dette er vel distribusjon mer enn langtransport. Da stemmer resultatet av studien mer med analyser fra andre land i Europa også. De skjøter på med hydrogen når man passerer 300 km, av den enkle grunn at da overtar hydrogen-el på grunn av vekten og ladingen. Det er fryktelig langt frem til ubegrenset tilgang på ladeeffekt de fleste steder i Europa!

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

Dette er jo veldig oppløftende, 60% kan altså gjøres med dagens el-lastebiler, og når langturbilene kommer på markedet med ennå bedre rekkevidde og mulighet får raskere hurtiglading så vil det nok ta av for alvor. Kan man kjøre 4,5 timer og hurtiglade i hviletiden så kan man bytte nesten all lastebilkjøring til batteri-elektrisk. Det er jo også lønnsomt så dette går nok fort når de kommer på markedet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (23 minutter siden):

Kan man kjøre 4,5 timer og hurtiglade i hviletiden så kan man bytte nesten all lastebilkjøring til batteri-elektrisk. Det er jo også lønnsomt så dette går nok fort når de kommer på markedet.

De fleste som tester nivå 4 autonomi for lastebiler antar at autonomi forandrer på hvordan hviletid for sjåførene vil fungere. De kan tross alt hvile/sove på motorveien og kun ta over ved start/slutt ut fra hovedfartsårene når/hvis slikt implementeres. 

Jo bedre slik teknologi blir, jo mer koster det å lade. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...