Gå til innhold

Fortapt ingeniør uten retning


Anbefalte innlegg

Skal prøve å holde meg kort og konsis. Jeg har tatt en ingeniørutdanning som (for min del) er så uheldig å ha ordet sikkerhet i seg. Jeg bygget på videre med en Msc. som fortsatt er "utradisjonell" i ingeniørverden.  

Etter studiene startet jeg i Kongsberg hos et petroleums firma. Tanken var at jeg skulle jobbe med teknisk sikkerhet. Når jeg kom dit havnet jeg en periode i en mekanisk design og utviklingsavdeling hvor jeg stortrivdes og presterte. Jeg fikk jobben sittende vedsiden av folk med mekanisk ingeniørgrader og gjorde det ganske bra. Ble til slutt lead ingeniør før jeg sluttet. 

Tok etterpå en konstruktørjobb hos betongelement fabrikk, og hoppet raskt gradene opp til produksjonsleder og fabrikksjef. 

Så flytter jeg og familien til indre troms, og har nå en "prosjektleder" jobb for mindre prosjekter i en entreprenør bedrift. Prosjektene er maks opp mot 1 million og gir meg veldig lite. Bytting av vinduer, dører, sette opp lettvegger... Jeg får ikke nok.

På privaten er jeg genuint teknisk interessert. Jeg sveiser, programmerer, snekrer, dyrker litt i bakken, har traktor, skrur bil, 3d printer m.m.. Føler meg veldig allsidig, og er stort sett godt likt og sosialt oppegående. 

Jeg savner et teknisk miljø rundt meg. Jeg savner tekniske utfordringer. Samtidig svaier jeg veldig, har nesten tatt helikopter utdanning i søken på noe annet. Kan noen gi meg noen tips, innspill? Er det mulig å få til en pendlerjobb, hvordan finner jeg disse? Andre tanker... Føler meg fortapt, jobbmarkedet i indre troms er mildt sagt begrenset for en ingeniør som på papiret ikke kan noen av de "typiske" ingeniørfagene. Føler jeg ikke får brukt det jeg kan og at "talentet" ikke er til nytte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Umiddelbart tenker jeg du må komme deg bort fra indre Troms. Er det din partner/foreldre/partners foreldre som har presset deg til å overta en eiendom familien har eid i 50 generasjoner, og du skal ikke være den som gjør at eiendommen går ut av familien?

Hvis bosted ikke kan endres blir det en form for pendlerjobb ja. Vet at Melkøyaanlegget i stor grad er bemannet med pendlere, du kan muligens få en form for Nordsjørotasjon der.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Penny said:

Umiddelbart tenker jeg du må komme deg bort fra indre Troms. Er det din partner/foreldre/partners foreldre som har presset deg til å overta en eiendom familien har eid i 50 generasjoner, og du skal ikke være den som gjør at eiendommen går ut av familien?

Hvis bosted ikke kan endres blir det en form for pendlerjobb ja. Vet at Melkøyaanlegget i stor grad er bemannet med pendlere, du kan muligens få en form for Nordsjørotasjon der.

 

Melkøya er forsåvidt et alternativ ja. Du treffer godt på det med 50 generasjons eiendom. Og litt mer i svaret til Avero

19 minutes ago, Avero said:

Det er da vel tekniske miljøer og utfordringer i byene? Bor du så langt unna nærmeste by?

Hvordan trives du der du bor nå utenom jobb? Er det et alternativ å flytte?

I byene er det. Jeg bor ca. 2 timer fra Tromsø. Det er selvfølgelig muligheter der, men jeg er usikker på hvordan man skal gå frem for å finne jobber som tillater delvis hjemmekontor. I tillegg vet jeg at tittel på utdanning gjør at mange av de spennende jobbene ikke blir aktuelle da jeg virker til å ha feil utdanning

Utover jobbe stortrives jeg, får dyrket fritidshobbyene. Plass til å styre med prosjekter på fritiden og har alle muligheter til å gjøre hva jeg vil. Jeg har bodd i by, men trives definitivt mer på bygda

Lenke til kommentar
1 hour ago, lur4d said:

Systemutvikler/programmerer? Mulig med remote-stillinger. Eventuelt utvikler for f.eks SpareBank1 Nord-Norge Regnskapshuset, hvor du kanskje kan ha kontorsted på Finnsnes med noen turer til Tromsø i ny og ne

Tror du det er mulig med programmering som hobby og ikke utdanning?

 

7 hours ago, Salvesen. said:

Med slik erfaring tenker jeg utdanningen din sitt navn skal ha lite å si. Søk på det som kan søkes på, vær aktiv på LinkedIn med en god profil (google har masse tips). Plutselig har du en lead remote jobb.

Jeg har også tenkt dette, men møtte senest i forrige uke spørsmål om utdanningen min på et jobb intervju, som krevde lang relevant erfaring. 

Skal oppdatere linkedin, bra tips!

Lenke til kommentar
15 hours ago, Mephisto- said:

Tror du det er mulig med programmering som hobby og ikke utdanning?

Kanskje ikke i CV-utleie-bransjen (konsulenthus), men for in-house kan man fint komme seg til interjuver uten direkte relevant utannelse om man har et prosjekt eller to å peke på. Ihvertfall nå om dagen når det omtrent ikke er søkere. Hobbyprosjekter på GitHub er fint å ha da.

Vanlig med et par runder med tekniske interjuver for å se om det er match teknisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (4 timer siden):

Kanskje ikke i CV-utleie-bransjen (konsulenthus), men for in-house kan man fint komme seg til interjuver uten direkte relevant utannelse om man har et prosjekt eller to å peke på. Ihvertfall nå om dagen når det omtrent ikke er søkere. Hobbyprosjekter på GitHub er fint å ha da.

Vanlig med et par runder med tekniske interjuver for å se om det er match teknisk.

Tror også in-house er veien å gå, i hvert fall i starten, dersom du ønsker å jobbe som utvikler. Vil sterkt anbefale å fokusere på C#/.NET

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mephisto- skrev (På 9.5.2022 den 20.02):

På privaten er jeg genuint teknisk interessert. Jeg sveiser, programmerer, snekrer, dyrker litt i bakken, har traktor, skrur bil, 3d printer m.m.. Føler meg veldig allsidig, og er stort sett godt likt og sosialt oppegående. 

Har du vurdert produktutvikling? Høres ut som du hadde vært en ypperlig mekatroniker/robotiker.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 5/11/2022 at 6:10 PM, Gavekort said:

Har du vurdert produktutvikling? Høres ut som du hadde vært en ypperlig mekatroniker/robotiker.

Jeg tror virkelig produktutvikling er det jeg liker. Jobben i Kongsberg gikk ut på design, utvikling til montering, testing og installasjon. Elsket kombinasjonen. Søkte på finn nå og du er virkelig inne på noe. Her blir det noen telefoner for å høre om muligheter for å bo langveis fra. 

 

On 5/11/2022 at 6:04 PM, lur4d said:

Tror også in-house er veien å gå, i hvert fall i starten, dersom du ønsker å jobbe som utvikler. Vil sterkt anbefale å fokusere på C#/.NET

Der treffer jeg på problemer. Hobby nivået mitt er YAML og litt python. Har så klart noen prosjekter jeg kunne publisert, men det meste er copy/paste med tilpasninger. 

On 5/11/2022 at 1:56 PM, MailMan13 said:

Kanskje ikke i CV-utleie-bransjen (konsulenthus), men for in-house kan man fint komme seg til interjuver uten direkte relevant utannelse om man har et prosjekt eller to å peke på. Ihvertfall nå om dagen når det omtrent ikke er søkere. Hobbyprosjekter på GitHub er fint å ha da.

Vanlig med et par runder med tekniske interjuver for å se om det er match teknisk.

Har så klart noen prosjekter jeg kunne publisert, men det meste er copy/paste med tilpasninger. Veldig usikker på om jeg når opp til å faktisk jobbe med dette, da må arbeidsgiver se potensialet i så fall

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei folkens. Det har åpnet seg en mulig. Petroleumsbransjen som produktutvikler. Blir å bytte mellom lead ingeniør, prosjektingeniør og designer. Det er altså helt fantastisk mulighet. Jobben gir meg mulighet til å jobbe fra distriktet, enten ved å ha hjemmekontor eller mulighet til å leie et lokale i lag med andre (Usikker på om dette finnes her). Mulighet til å reise til oppdragsgiver etter eget ønske +  noen obligatoriske ting.

Men... Det er noen nedsider jeg håper dere kan hjelpe meg å gi litt innsikt i. Hvordan blir det å sitte så mye alene, jeg er en ganske sosial person. Samtidig liker jeg tanken på å slippe å kjøre på jobb. Det er også en jobb i konsulentfirma, så er klar over at man er først ut av døra ved nedbemanning. Har ingen erfaringer utenom å ha jobbet med noen konsulenter med hvordan det livet blir. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mephisto- skrev (På 24.10.2022 den 22.21):

Hei folkens. Det har åpnet seg en mulig. Petroleumsbransjen som produktutvikler. Blir å bytte mellom lead ingeniør, prosjektingeniør og designer. Det er altså helt fantastisk mulighet. Jobben gir meg mulighet til å jobbe fra distriktet, enten ved å ha hjemmekontor eller mulighet til å leie et lokale i lag med andre (Usikker på om dette finnes her). Mulighet til å reise til oppdragsgiver etter eget ønske +  noen obligatoriske ting.

Men... Det er noen nedsider jeg håper dere kan hjelpe meg å gi litt innsikt i. Hvordan blir det å sitte så mye alene, jeg er en ganske sosial person. Samtidig liker jeg tanken på å slippe å kjøre på jobb. Det er også en jobb i konsulentfirma, så er klar over at man er først ut av døra ved nedbemanning. Har ingen erfaringer utenom å ha jobbet med noen konsulenter med hvordan det livet blir. 

Å jobbe kun hjemmefra kan være utfordrende for de fleste. Det er nesten bare noe du må prøve og se hvordan går. For min del har jeg ikke det store samarbeidet og samværet med kolleger på jobb, så de dagene jeg er på kontoret blir det ofte å sitte med headset for å få fred. Og så spiser vi lunsj sammen og småsnakker litt innimellom. Selv jobber jeg nå typisk 3 dager hjemme og 2 dager på kontoret. Fungerer fint for meg. Som regel blir det en telefonsamtale til en kollega i løpet av en arbeidsdag også og det hjelper på. Vet mange er flinke til å ha videosamtaler også, så det kan også være noe som hjelper på ensomheten og hvor man føler på en viss tilhørighet selv om man ikke er fysisk på kontoret.

Et alternativ for deg kan være om det er et kontorfelleskap du kan sitte på hvor du kan leie kontor. Virket ikke som du bor så veldig sentralt til, så kanskje vanskelig. Evt. om det er en annen bedrift eller noe hvor du kunne leid deg et kontor. 

Både i vårt firma og andre firma jeg kjenner til er det mange som sitter fast på hjemmekontor i andre deler av landet. Noen av disse har kontorplass utenom hjemmet selv om de jobber eksternt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/30/2022 at 12:08 AM, DukeRichelieu said:

Å jobbe kun hjemmefra kan være utfordrende for de fleste. Det er nesten bare noe du må prøve og se hvordan går. For min del har jeg ikke det store samarbeidet og samværet med kolleger på jobb, så de dagene jeg er på kontoret blir det ofte å sitte med headset for å få fred. Og så spiser vi lunsj sammen og småsnakker litt innimellom. Selv jobber jeg nå typisk 3 dager hjemme og 2 dager på kontoret. Fungerer fint for meg. Som regel blir det en telefonsamtale til en kollega i løpet av en arbeidsdag også og det hjelper på. Vet mange er flinke til å ha videosamtaler også, så det kan også være noe som hjelper på ensomheten og hvor man føler på en viss tilhørighet selv om man ikke er fysisk på kontoret.

Et alternativ for deg kan være om det er et kontorfelleskap du kan sitte på hvor du kan leie kontor. Virket ikke som du bor så veldig sentralt til, så kanskje vanskelig. Evt. om det er en annen bedrift eller noe hvor du kunne leid deg et kontor. 

Både i vårt firma og andre firma jeg kjenner til er det mange som sitter fast på hjemmekontor i andre deler av landet. Noen av disse har kontorplass utenom hjemmet selv om de jobber eksternt.

Takk for innspill! Jeg har landa på at jeg nok bør ha et fysisk kontor å komme på. Håper det er muligheter i lokalområdet. Samtidig er jeg enig i det du sier, jeg har ikke prøvd å jobbe fra et dedikert kontor hjemmefra. 

Det er spennende tider, venter på et formelt tilbud og er veldig usikker på hvilke vilkår man kan forvente. Er veldig usikker på dette med å være konsulent, har alltid hatt fast arbeid, men det er kanskje en tilvenning

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
On 6/6/2023 at 9:22 PM, Elgraff said:

Hei, hvordan går det med remote løsningen? 

Har du noen tips hvordan du fant fram til arbeidsgiver(e) som er åpne for remote arbeid? 

Hvordan blir det med utgifter ved pendling? 

Hei. 

Jeg har hatt utrolig flaks. Jeg fant et ingeniør konsulent firma som har ansatt meg og leier et kontor for meg. Via gamle bekjente da. Jeg deler da lokale med flere andre småbedrifter. Det fungerer greit fordi ejg har ganske mye teams møter og interaksjoner der. Firma jeg jobber for er ganske moden med bruk av teams. De har også framforhandlet at vi får dekt reise (1 gang i måneden). 

Har dessverre ingen gode tips om hvordan finne disse type jobbene. Det er jeg veldig nysgjerrig på selv i så fall

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...