Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

sommerdekk


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal ha nye sommerdekk. Har fått pris tilbud på 9193 kr for 4 dekk.Da er de inkludert å ta av dei gamle sommerdekkene og sette dei nye på felgene og montere på bilen.Dekkene i tilbudet er Nokian Nordman SZ2. 245/45R18.

Synest selv det hørtes dyrt ut.Men er første gang eg bytter ut,så vet egentlig ikke.Bilen er toyota avensis 2016 modell.Er prisen grei eller er det litt dyrt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøper du dekk på nett så må du jo legge om og avbalansere selv, eller betale noen andre for å gjøre det og de dekkene du har fått tilbud på i den dimensjonen så er prisen bra egentlig, alt er blitt dyrere nå tildags.

Kjøp aldri billige kina dekk, på sommerdekk kan man kanskje komme unna med litt billigere dekk enn på vinter dekkene, men les ferske dekk tester, men beste tipset er vel egentlig å gå for de med best vannplanings egenskaper, men dekk som nokian og continental vil alltid koste en del penger, men så er de av de bedre dekktypene du kan få i Norge.

Ville aldri satt slike sailun dekk på bilen min uansett om bilen bare koster vrakpanten, gode dekk og bremser er alfa og omega.

Endret av meg0709
  • Liker 2
Lenke til kommentar
gertost36 skrev (3 timer siden):

Kanskje det da er like greit å kjøpe dekk og felger i normal dimensjon da istedenfor?

Ja. Jeg solgte mine felger med utslitte dekk, og kjøpte strøkne originale, en tomme mindre med nesten ubrukte premium dekk, tror det kostet meg netto kr 1000, og er bedre på komfort og støy.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Lavprofil egner seg ikke på norske veier.
Ser lett hvem som kjører med lavprofil, da de bremser ned for enhver liten hump, og kjører sikksakk. 

På begynnelsen av og frem til midten av nittitallet var lavprofil fra 60 og nedover. Normalt var 65 på store og eller litt sportslige biler og småbiler hadde gjerne 70 profil. Hadde 195/65-15 på min men MB 230E. Det er fortsatt den størrelsen som gjerne blir oppgitt i pris-reklamer selv om ingen kjører på det i dag. Tidene forandrer seg og verkstedene gleder seg når de nå får bytte foringer og forstillingsdeler over en lav sko.

Lenke til kommentar

Velg de smaleste dekkene som passer til felgene. Det er billigere, støyer mindre, mer retningsstabile og mindre sjanse for vannplaning.

Dette er generelt uten å ta hensyn til ulike dekkmodeller. Se på dekktester.

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...