Gå til innhold

Får ikke inn NRK på DAB-Radio


Anbefalte innlegg

Jeg har en litt eldre Argon dab-radio som sliter med å ta inn nrk. Andre kommersielle kanaler tas fint og klart. Antar dette kommer av at de bruker forskjellige sendere og at signalene fra nrk-senderen er litt svakere hos meg. En nyere billig dab-radio jeg har tar inn nrk-signalene helt fint.

Siden Argon-mottakeren har mye bedre lyd lurer jeg på: Hva kan jeg gjøre for å forbedre mottaksforholdene? F eks bedre eller lengre antenne. I så fall hvilken type?

Endret av Omnia vincit amor
Endret på tittelen for å gjøre emnet klarere.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, NRK-fan said:

Jeg har en litt eldre Argon dab-radio som sliter med å ta inn nrk. Andre kommersielle kanaler tas fint og klart. Antar dette kommer av at de bruker forskjellige sendere og at signalene fra nrk-senderen er litt svakere hos meg. En nyere billig dab-radio jeg har tar inn nrk-signalene helt fint.

Siden Argon-mottakeren har mye bedre lyd lurer jeg på: Hva kan jeg gjøre for å forbedre mottaksforholdene? F eks bedre eller lengre antenne. I så fall hvilken type?

Det høres rart ut. Nrk har ca. 1000 DAB sendere, de kommersielle litt over 200. Radio via DAB sender alle kanaler på samme frekvens.

Hos Nrk på samme frekvens innenfor hver region, de kommersielle på samme frekvens over hele landet.

Det betyr at radioen din tar inn flere sendere samtidig, og radioen selv sorterer dette slik at du ikke merker dette.

Særlig når man kjører bil.

Så får du inn en Nrk kanal, så har du fått inn alle 13-15 Nrk kanaler.

Får du inn Radio Vinyl, har du fått inn alle de kommersielle kanalene.

Pluss de lokale, avhengig av hvor du bor. 
Nå også 7 nye lokalkanaler som har blitt riksdekkende på Riks II.

Det vil også stå i displayet hvilken Nrk region du får inn.

 
Det lønner seg alltid å ta en full skann av kanaler med jevne mellomrom. Riktig antenne er viktig.

Når du tar en full skann, vil du ofte få inn Nrk kanaler fra tilstøtende region, her utenfor Fredrikstad får jeg inn Nrk fra Vestfold Telemark.

DAB senderne sitter ofte på samme mast, akkurat som på mobilmaster. 

På noen DAB radioer kan man koble til en ekstern antenne. Hvor bor du?
 

 

Lenke til kommentar

Normalt fungerer teleskopantenne helt fint. Sjekk gjerne at antennen har kontakt med radioen. Har opplevd at den er utkoblet i praksis, men at signalene er så sterke at bare enkelte kanaler blir svake.

Det å flytte radioen kan også ha effekt om de frekvensene du vil ha tak i ligger i en radioskygge.

Lenke til kommentar

Bare en tanke, om det er en skikkelig gammel DAB radio alla 2008 så har den vel ikke DAB+, og da er da ikke egnet her til lands desverre.. Da ikke alle sendere sendere bruker det gamle DAB signalet.. og man vil få en begrenset dekning.

Dette er noe jeg har lest meg opp på, og ikke helt vet hvordan fungerer.. Men bare en tanke til diskusjonen her..

Kilde: Lenke til en litt eldre artikkel: https://dinside.dagbladet.no/bolig/du-kan-ha-krav-pa-ny-hvis-den-gamle-dab-radioen-ikke-virker/68717113

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar
vidor skrev (3 minutter siden):

Det er vel såpass mange nå som bruker DAB+ at det nok ville vært mye verre enn at bare NRK-kanaler bortfaller. Overgangen til DAB+ skjedde for mange år siden.

Tenker at de kanskje har lagt ned den tidligere DAB støtten for en sender som de har opprettholdt frem til nå.. Bare teoriserer her.. Da en nyere trolig DAB+ modell tar inn NRK uten problemer..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Hvilken Argon-modell er det? Sjekket antenneskruen? Jeg kjøpte en billig DAB-antenne på Ebay (får antenner som er over meteren til småpenger), den fungerte helt fint. Er antennen på den rimeliger DAB-radioen større? Prøvd å flytte over antenne?

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Den billige radioen har 40cm antenne. Argon- radioen(Argon DAB2 V3+ fra ~2009) har 70 cm teleskopantenne. Sjekket på nett og ser ut til at den skal kunne motta DAB+ signaler.

Antenneskruen ser ut til å være godt festet. Prøvde også å forlenge antenne  med 3m ståltråd uten hell.

Bor i Tromsø, ca 5 km i luftlinje fra sentrum.

Forrige bolig, som lå litt friere til, fikk jeg inn nrk-kanalene når det ikke lå snø på bakken. Med en gang snøen kom mistet jeg nrk-kanalene...

Endret av NRK-fan
Lenke til kommentar
4 hours ago, NRK-fan said:

Den billige radioen har 40cm antenne. Argon- radioen(Argon DAB2 V3+ fra ~2009) har 70 cm teleskopantenne. Sjekket på nett og ser ut til at den skal kunne motta DAB+ signaler.

Antenneskruen ser ut til å være godt festet. Prøvde også å forlenge antenne  med 3m ståltråd uten hell.

Bor i Tromsø, ca 5 km i luftlinje fra sentrum.

Forrige bolig, som lå litt friere til, fikk jeg inn nrk-kanalene når det ikke lå snø på bakken. Med en gang snøen kom mistet jeg nrk-kanalene...

Det er nok noe galt med din «gamle» DAB radio. Ingenting varer evig, når det gjelder masseproduserte produkter, og som du sier, så fungerer din andre radio fint. Som du ser av bildet, kryr det av DAB sendere rundt Tromsø.

850A38DA-8DDA-4AA2-BAD3-6824FC844290.png

Lenke til kommentar

Den skal støtte DAB+ etter det som står ja.

Hvordan er dekningskartet der du befinner deg? Om du er inne på god dekning er det kanskje noe feil med radioen din.

Nødløsning, kjør en 3.5mm kabel fra billigradioen (hodetelefon) til Argon-radioen (AUX).

Internettradio? Bedre lydkvalitet etc.

 

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...