Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil svindel?


Anbefalte innlegg

Har kommet borti noe som jeg synes er relativt sketchy. Har en bil som jeg måtte av-skilte og som ikke var EU-godkjent som jeg skulle selge etterhvert. Når den ble avskiltet ble jeg ringt opp av en fyr fra Drammen som ville kjøpe bilen, vi ble enige om noen lapper(9500) og han skulle komme og hente den i Nord-Norge, ca 1400 KM unna med trailer transport sammen uken. Jeg fikk pengene på konto av 4 forskjellige personer og har fortsatt pengene på konto. Deretter skrev jeg over bilen til kjøper.

Dette er siste kontakten jeg har hatt med personene, han svarer ikke på melding når jeg spør når bilen skal hentes som nå er 3 uker siden.

Har fortsatt pengene på konto.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Send ham en melding:
"Da jeg ikke har lykkes i å oppnå kontakt, vil jeg informere om at bilen blir kondemnert innen 5 dager dersom den ikke blir hentet snarest. Jeg anser bilen som solgt da den er overført til deg. Din bil står nå på min eiendom; og du har ikke hentet som avtalt. Derfor sendes bilen til kondemnering. Du har 5 dager på deg. Ta kontakt dersom du har innsigelser mot dette."

Så sender du bilen til vraking etter dette. Pengene beholder du. Det er ikke lengre din bil slik jeg ser det. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Avero skrev (19 minutter siden):

Merkelig form for svindel :)

Mulig det har skjedd noe med vedkommende siden du ikke har fått kontakt på flere uker? Er det èn person du har snakket med? Har du prøvd å ringe?

Enig. Dette er jo ikke svindel hvis TS har alle pengene. Kjøper har jo nå egentlig gitt 9500kr. Drammensere er noen raringer. Men ja ville faktisk funnet ut om det har skjedd noe med fyren, forsøk å finne ut om han har nær slekt som du kan rådspørre. Kanskje fyren har et problem? 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Magnus15 skrev (På 9.5.2022 den 13.37):

ringt opp av en fyr fra Drammen som ville kjøpe bilen, vi ble enige om noen lapper(9500) og han skulle komme og hente den i Nord-Norge, ca 1400 KM unna med trailer transport sammen uken. Jeg fikk pengene på konto av 4 forskjellige personer


I og med at du vet at pengene kom fra 4 ulike konti (personer) så bør det være mulig å høre med (en av) disse. Hør eventuelt med banken din om ikke du har nok identifiserende info om de fire allerede.

 

Lenke til kommentar
foto_12 skrev (30 minutter siden):

🤔 Regner med at du får krav om oppheving av kjøpet. Og må betale tilbake.... hvitvasking??? 

Hvordan blir dette hvitvasking? Mange enklere måte å hvitvaske 9500 kr,- på. Hvorfor i det hele tatt ta seg så mye bry med å hvitvaske 9500 kr,-? Nei; den teorien tror jeg vi kan utelukke. :)

Det å kjøre 1400 km med trailer for å hente en bil til 9500 kr,- er dårlig butikk. Transporten alene overgår biles verdi. Så her har nok noen i ettertid forstått at dette kanskje ikke var så lurt. Når kjøpet allerede er gjennomført og bilen står på kjøper. Så har kjøper et bittelite problem ved at vedkommende har en bil 1400 km unna han ikke får hentet. Så kanskje han rett å slett bare tier saken i hjel. Noen folk er nokså konfliktsky.... 

Alle som har drevet med kjøp og salg over en periode har erfart at ivrige kjøpere plutselig blir ganske stille... og ikke holder avtaler.

Lenke til kommentar

Du skriver at du skrev over bilen til ham - er det via innsending av salgsmelding fra vognkort (papir med signatur) eller er det elektronisk (som krever BankID for innlogging) ?   Hva er status på vegvesen.no > Din Side ?  Står bilen fortsatt på deg?

Hvis kjøper er bilforhandler så kan det være gunstig for ham å utsette henting til bilen er solgt for å unngå en omregistrering. 

Hadde vært litt annen situasjon om bilen var i kjøpers kontroll, mens du fortsatt står som eier (forvent regning for bompasseringer og P-bøter - det er en ganske god tidsforsinkelse før du evt mottar krav).  Ikke aksepter at bilen hentes før kjøper står som ny eier.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Dette er jo helt typisk vidersendingssvindel/Mule.

Personen svindler noen ved å f.eks selge noe på Finn, får de til å forhåndsbetale til din konto, og etter en stund får du en melding om at han har gjort en feil og om du kan sende pengene videre til en annen konto. - Han sitter da med 3x9.5k på konto fra svindel, men den eneste de svindlede enkelt kan finne navnet til er deg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...