Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Heftelse på utskilt tomt som følger ny tomt


nomore

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi driver og ser på ei tomt vi vurderer å legge inn bud på. Men det er en "merkelig" heftelse på den:

Sitat

RETT TIL UTSKILT TOMT
Bestemmelser om rett til å få utskilt tomt
Rettighetshaver: Kjøparane sine 5 syskin
Overført fra: KNR:XXXX. GNR:XXX BNR:X
Gjelder denne registerenheten med flere

Slik jeg tolker det så er dette en heftelse på den eiendommen som denne er skilt ut fra, og gir eieren/kjøperen den gang sine 5 søsken rett til å få utskilt tomt fra den. Hvilken betydning har denne heftelsen på den tomta vi nå ser på, som er en av de utskilte fra den større tomta langt tilbake i tid?

Jeg har sjekket seeiendom.no på flere av tomtene i nabolaget og de aller fleste er er skilt ut fra den større tomta, og ut fra hva jeg har sett så langt så har de vært skilt ut til søsken av opprinnelig kjøper. Men langt flere enn 5 søsken, om det har noen betydning.

Tomta er på ca 1 mål og etter samtale med kommune vil det i dette området være helt uaktuelt på nåværende tidspunkt at tomta skal deles mer opp. Planverket i området gir ikke nøyaktige føringer for hvor store tomter boligene skal ligge på men en uformell uttalelse fra plan og bygningsavdelingen i kommunen sier at det er ønskelig med rundt 1 mål pr tomt, ikke mindre.

Noen fallgruver her? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utskilt tomt arver som hovedregel heftelsen fra hovedbølet. Ut i fra din redegjørelse virker det for meg som om intensjonen bak heftelsen er oppfylt, det vil si at de fem søsknene skulle få seg tomt. Du kan f.eks. gi et bud der du setter vilkår  om at heftelsen slettes av selger før overdragelse av tomten.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...