Gå til innhold

Utenlandsk brus med mindre sukker


Anbefalte innlegg

Av og til drikker jeg sukkerholdig brus. Med tanke på det som foreligger av forskning på både sukret og kunstig søtning bør ikke dette være noe en drikker spesielt ofte. For min del drikkes gjerne sukkerbrus fordi jeg synes kunstig søtning smaker tynt, ekkelt og kjemisk.

Var innom en asiatisk butikk her og kjøpte med meg et par bokser med Fanta fra Thailand for å teste.

Til min store overraskelse var disse mindre søte, men smakte helt greit uansett.

Neste gang jeg var innom å handlet fortalte ekspeditøren at det var vanlig å ha mindre sukker i brusen og at man ofte blandet sukker og kunstig søtning. Må si jeg ikke la merke til at det var kunstig søtning involvert når jeg drakk denne brusen, så det var i alle fall en god blanding sånn sett.

Jeg kjøpte et par bokser til for å teste mer, og da la jeg merke til kunstig søtning fordi jeg lette etter den, men fremdeles virket smaken ganske ok.

Lurer på hvorfor det ikke finnes tilbud om å kjøpe slik brus produsert innlands, sånn at en ikke må kjøpe det via import.

Konseptet er jo bra for å få ned sukkerforbruket for dem som ikke like kunstig søtning og det smaker vesentlig bedre uten å ha en oversøt egenskap. Problemet er vel muligens at konsumet blir å øke, men det ser ut til at disse har ca halve sukkerinnholdet til normal norsk brus.

Bilde av boksene (kan forstørres hvis systemet har en god dag)

fanta.thumb.JPG.6f644cd5f45991e5f52f523d1fbfc562.JPG

IMG_0593.thumb.JPG.b9d4c7200a2444e85ae9069daa6077ed.JPG

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er i England at de også bruker mindre sukker i brusen. Mest fordi man da betaler mindre skatt. Jo høyere sukkerinnhold, desto høyere skatt. Men er godt kjent med at kvaliteten på brus varierer fra land til land. Jeg tror de har ganske mange forskjellige oppskrifter, samt at råvarene er annerledes. 

Personlig kan jeg anbefale kullsyremaskin og fruktsirup/saft. Da kan du selv justere sukkernivået til noe som ikke blir like klissete. 

Eller; ta den mye enklere løsningen. Blant f.eks. Sprite med sukker med vann med sukker og en dæsj lime/sitron. Så får du justert til et mer passende nivå. Tross alt; jo eldre man blir. Jo mer sensitiv er man til sukker (meg bekjent) så da foretrekker man ofte det som ikke er så søtt. 

Vanlig brus i Norge inneholder fra 10 til 13% sukker.
Kan anbefale Mozell. Den har "kun" 7%. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan tilføye at kunstige søtningsmidler gjør en del skade blant bakteriefloraen i tarmene. Man bør begrense inntaket. 

 

Jeg hadde opprenskning selv av sukkerinntak, og gikk for det meste over til rent vann. Og jeg drikker en til to bokser Cola Zero i måneden. Det hender seg også at jeg blander litt kullsyreholdig vann og fruktjuice. Det er spesielt godt om sommeren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Milhouse85 said:

Tror det er i England at de også bruker mindre sukker i brusen. Mest fordi man da betaler mindre skatt. Jo høyere sukkerinnhold, desto høyere skatt. Men er godt kjent med at kvaliteten på brus varierer fra land til land. Jeg tror de har ganske mange forskjellige oppskrifter, samt at råvarene er annerledes. 

Personlig kan jeg anbefale kullsyremaskin og fruktsirup/saft. Da kan du selv justere sukkernivået til noe som ikke blir like klissete. 

Eller; ta den mye enklere løsningen. Blant f.eks. Sprite med sukker med vann med sukker og en dæsj lime/sitron. Så får du justert til et mer passende nivå. Tross alt; jo eldre man blir. Jo mer sensitiv er man til sukker (meg bekjent) så da foretrekker man ofte det som ikke er så søtt. 

Vanlig brus i Norge inneholder fra 10 til 13% sukker.
Kan anbefale Mozell. Den har "kun" 7%. 

Norge har et generelt høyt sukkerforbruk og det gjenspeiler seg i f.eks brusen. Dette synes jeg godt man kunne nedjustert sakte men sikkert. Det hadde neppe skapt spesielt mye reaksjoner og hatt en veldig positiv effekt. Synes jeg ser litt for ofte at folk drasser rundt med en flaske sukkerbrus, og de er ikke bra for folkehelsen.

Har for lengst kjøpt en SodaStream-maskin for å enkelt karbonere selv med mindre sukker. Bruker som regel vann, evt med litt sitronsaft fra flaske. Brukes også til å rekarbonere 1,5 liters åpnede flasker som blir stående og taper seg med kullsyre.

Morsomt at du skulle nevne Mozell. Det var den brusen jeg foretrakk før, og nå skjønner jeg koblingen.

Lenke til kommentar
3 hours ago, .,. said:

Kan tilføye at kunstige søtningsmidler gjør en del skade blant bakteriefloraen i tarmene. Man bør begrense inntaket. 

Det er det jeg også har fått med meg, så jeg prøver å unngå det mest mulig.

Spiser normalt bra probiotika, og blander pulveret fra kapslene ofte i yoghurt naturell og lar det stå noen dager for formering, så jeg tror jeg tåler kunstig søtning sånn sett. Ellers er det smart å fermentere grønnsaker. Hvis en f.eks lager grønnsaksjuice er det greit å bruke restene til naturlig fermentering (i lukket krukke fylt opp med vann til toppen, så at en får fermentering uten bakterier som forbruker oksygen). Pleier også å sterilisere glassene med nykokt vann.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

@vidor Jeg tror det er mye verre med lettbrus. Som @.,. skriver er det vanske forstyrrende for tarmfloraen. Jeg har selv en autoimmun tarmsykdom, og de få gangene jeg har kjøpt lettbrus ved feil (det skjer). Så knyter det seg i magen, og jeg blir rett å slett kvalm og uvel. Vi bruker utrolig mye kunstig søtning, samtidig som vi ligger ganske høyt globalt sett på tarmsykdommer her i landet. Men dette blir i grunn bare spekulasjoner. Fedme også for så vidt. Jeg har lagt merke til at det er mer overvektige som shopper Pepsi Max enn normalvektige. (Bare en sær ting jeg legger merke til, selv om det blir ganske subjektivt fra mitt ståsted). 

ohhh... ser du nevner fermentering nå. Det det er kanskje det mest undervurderte innen mat. Vi spiser så mye fersk mat at tarmen vår er ikke vant med noe annet. Så det er gull! 

Kan jo dele en liten oppskrift jeg liker å lage med sodastream.

1/3 del 100% ren ingefærjuice jeg presser selv med sentrifuge
1/3 eplejuice
1/3 sitronjuice (eller mer, dersom du liker det litt mer syrlig)

Blandes så med 3-4 deler kullsyrevann. En mer forfriskende og god drikk skal man lete lenge etter.
Luksusvariant med noen blader mint + et par isbiter. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, bruker-540634 said:

I japan så er det også betraktelig mindre sukker i brusen, de liker den veldig søte smaken.

Jeg bestilte en eske med japansk godteri for en tid tilbake fra eBay, og vet ikke om de hadde valgt ut spesielt søte varianter til utenlandske kjøpere,  men synes det smakte helt utmerket. Selskapet heter Japan2oz.

Lenke til kommentar
On 5/9/2022 at 12:52 AM, Milhouse85 said:

Jeg har selv en autoimmun tarmsykdom

Kan være verdt å lese seg opp på vitamin D som brukt i bl.a Coimbra-protokollen.

Det forgår behandling med vitamin D som er svært lovende for autoimmune skydommer da man har funnet en link til at vitamin D normalt ikke metaboliseres riktig ved autoimmune-sydommer og en har behov for høyere doser siden normale målemetoder ikke virker så godt. Vitamin D dosen gis i så høy dose at en kan følge med på reelt opptak igjennom nedreguleringen av parathrioidhormon og bruke det som guide for effektivt opptak og dermed normalisering av rundt 2000 gener, deriblandt immunsystemet.

En kan i enkelte tilfeller få økt kalsium i blodet under denne behandlingen, men det kan reguleres med vitamin K2, sånn at kalsiumet ikke setter seg i f.eks blodårene og lager stive blodårer og annen kalsifirering av mykt vev.

Det er trygt med opp til 150ng/ml i blodet etter nyere forskning. Gammel forskning advarer mot at vitamin D er toksisk ved lavere doser enn dette.

Edit: Vær klar over av mye vitamin D gjør at kroppen forbruker mye magnesium (i tillegg til vitamin K2), så det lønner seg å ta tilskudd av det i rundt 200-600 mg på kvelden (helst magnesiumcitrate, unngå magnesiumoksid)

Video med mer info; https://www.youtube.com/watch?v=4HCIm5kt8jI

Endret av vidor
Lenke til kommentar
2 hours ago, vidor said:

Var innom en asiatisk butikk her og kjøpte med meg et par bokser med Fanta fra Taiwan? for å teste.

 

Jeg drikker lite brus, så det kan fort gå noen år mellom hver gang jeg drikker en spesifikk type. Er det noe jeg innbiller meg eller smaker vanlig norsk Fanta (i flaske, hvis det har noe å si) i dag vesentlig forskjellig fra det den gjorde for en del år siden?

Lenke til kommentar
On 5/9/2022 at 1:25 AM, TAC-2 said:

Er det noe jeg innbiller meg eller smaker vanlig norsk Fanta (i flaske, hvis det har noe å si) i dag vesentlig forskjellig fra det den gjorde for en del år siden?

Coca-Cola Company som produserer bl.a Fanta gjør hele tiden små justeringer for å fremdeles være relevante, så det du har oppdaget er neppe innbilling. Det at dine preferanser har endret seg kan nok være en del av dette, men det er neppe hele grunnen.

Flaske lekker ut en del paststoffer som setter smak på brusen. Ikke alle merker dette, men de som klassifiseres som supersmakere (til forskjell fra smakere og ikke-smakere) merker dette godt som f.eks Davy Wathne som ble testet på dette med Coca Cola.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (8 minutter siden):

Kan være verdt å lese seg opp på vitamin D som brukt i bl.a Coimbra-protokollen.

Det forgår behandling med vitamin D som er svært lovende for autoimmune skydommer da man har funnet en link til at vitamin D normalt ikke metaboliseres riktig ved autoimmune-sydommer og en har behov for høyere doser siden normale målemetoder ikke virker så godt. vitamin D dosen gis i så høy dose at en kan følge med på reelt opptak igjennom nedreguleringen av parathrioidhormon og bruke det som guide for effektivt opptak og dermed normalisering av rundt 2000 gener, deriblandt immunsystemet.

En kan i enkelte tilfeller få økt kalsium i blodet under denne behandlingen, men det kan reguleres med vitamin K2, sånn at kalsiumet ikke setter seg i f.eks blodårene og lager stive blodårer.

Det er trygt med opp til 150ng/ml i blodet etter nyere forskning. Gammel forskning advarer mot at vitamin D er toksisk ved lavere doser enn dette.

Selv om jeg normalt sett ikke liker kosttilskudd, så tar jeg tilskudd av vitamin D. Jeg tar blodprøve hver sjette uke, og får da målt nivåer av det meste jeg har i blodet. Tar også tilskudd av magnesium sporadisk - da sykdommen også setter seg i skjelett/muskulatur. I tillegg til biologisk medisinsk behandling hver sjette uke på sykehus, samt daglige medisiner. 
 

vidor skrev (1 minutt siden):

Flaske lekker ut en del paststoffer som setter smak på brusen. Ikke alle merker dette, men de som klassifiseres som supersmakere (til forskjell fra smakere og ikke-smakere) merker dette godt som f.eks Davy Wathne som ble testet på dette med Coca Cola.

Det var verre med de gamle plastflaskene som ble gjenbrukt mange ganger. Man kunne se slitasjen på flasken i seg selv. På nyere flasker kan man ikke merke stort til denne "plastsmaken". Men at plast gir smak; det er velkjent. Drikk bare rent vann fra en plastflaske - mot en vannkaraffel. Så kjenner man tydelig forskjell. 

Lenke til kommentar
18 hours ago, TAC-2 said:

Jeg drikker lite brus, så det kan fort gå noen år mellom hver gang jeg drikker en spesifikk type. Er det noe jeg innbiller meg eller smaker vanlig norsk Fanta (i flaske, hvis det har noe å si) i dag vesentlig forskjellig fra det den gjorde for en del år siden?

De nye engangsflaskene er veldig mye tynnere enn de gamle gjenbruksflaskene og lekker dermed kullsyra ut fortere og oksygen inn fortere. Den blir da fort dauere og får dårlig smak (oksiderer).

Lenke til kommentar

Jeg tror med fordel man kunne ha redusert sukkermengden i brusen litt, selv uten ekstra søtning. Det var en brus i butikkene en stund som het Pepsi Raw, som jeg syntes var god. Det er mulig det var litt Stevia i den riktignok, jeg husker ikke helt. Uansett er den borte nå. Det finnes en og annen brus med så lite som 7% tilsatt sukker tror jeg, men det er ikke mange valg man har under 10%.

Som andre nevner, kan man justere noe med en SodaStream-maskin, og de nye sirupene fra Pepsi er faktisk gode. En annen fordel med den løsningen er at man kan redusere mengden kullsyre. Det er veldig mye kullsyre i butikkbrusen, synes jeg, og det er ikke spesielt bra for hverken mage eller tenner (pH).

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Verm said:

Jeg tror med fordel man kunne ha redusert sukkermengden i brusen litt, selv uten ekstra søtning. Det var en brus i butikkene en stund som het Pepsi Raw, som jeg syntes var god. Det er mulig det var litt Stevia i den riktignok, jeg husker ikke helt. Uansett er den borte nå. Det finnes en og annen brus med så lite som 7% tilsatt sukker tror jeg, men det er ikke mange valg man har under 10%.

Som andre nevner, kan man justere noe med en SodaStream-maskin, og de nye sirupene fra Pepsi er faktisk gode. En annen fordel med den løsningen er at man kan redusere mengden kullsyre. Det er veldig mye kullsyre i butikkbrusen, synes jeg, og det er ikke spesielt bra for hverken mage eller tenner (pH).

Jeg jobbet i Ringnes da Pepsi Raw ble rullet ut. Det var en gigantisk fiasko. 😛

Med tanke på kullsyre så er det ikke den som er værst for tenna. Selve cola-ekstrakten har veldig lav Ph og står for det meste av tæringa. Selv juice tærer bra på tenna. Jeg har gått fra flaske til boks rett og slett for å ikke trekke ut drikkinga over lengre perioder. Å gå å sippe på brus hele dagen er det værste man kan gjøre. Drikker man en liten boks til maten f.eks. så har det ikke så mye å si.

Gikk fra 3-6 hull i året* til kanskje 1 hull i året da jeg gikk fra halvannenlitere til halvlitere. Gikk til 0 hull i året etter jeg gikk over til boks.

*= Pluss en ganske heftig behandlig for å reparere syreskader.

Lenke til kommentar
On 5/8/2022 at 10:54 PM, Milhouse85 said:

Tror det er i England at de også bruker mindre sukker i brusen. Mest fordi man da betaler mindre skatt. Jo høyere sukkerinnhold, desto høyere skatt. Men er godt kjent med at kvaliteten på brus varierer fra land til land.

[snip]

Vanlig brus i Norge inneholder fra 10 til 13% sukker.
Kan anbefale Mozell. Den har "kun" 7%. 

Hvis det er mindre sukker i engelsk brus fordi de har skatt på sukker, kunne vi gjort det samme her.  Jeg tror vi har minst like høye avgifter på sukker som dem.

 

 

On 5/9/2022 at 1:32 AM, vidor said:

Coca-Cola Company som produserer bl.a Fanta gjør hele tiden små justeringer for å fremdeles være relevante,

Hva?! De forandrer på oppskriften? Jeg trodde oppskriften på Cola var like bestanding som oppskriften på 1 meter.

Hvis oppskriften ikke er hellig og de gjør forandringer, kunne de tatt bort litt sukker.

Jeg har kjent forskjell på smak når jeg har drukket brus i utlandet. Jeg har tenkt at det kom fra vannet.

 

 

On 5/9/2022 at 1:36 AM, Milhouse85 said:

Det var verre med de gamle plastflaskene som ble gjenbrukt mange ganger. Man kunne se slitasjen på flasken i seg selv. På nyere flasker kan man ikke merke stort til denne "plastsmaken". Men at plast gir smak; det er velkjent. Drikk bare rent vann fra en plastflaske - mot en vannkaraffel. Så kjenner man tydelig forskjell. 

 

On 5/9/2022 at 7:58 PM, sedsberg said:

De nye engangsflaskene er veldig mye tynnere enn de gamle gjenbruksflaskene og lekker dermed kullsyra ut fortere og oksygen inn fortere. Den blir da fort dauere og får dårlig smak (oksiderer).

Jeg liker ikke de nye flaskene. Når man har åpnet dem er det altfor lite motstand, man får ikke skikkelig grep. Det fungerer ikke så bra å klemme slike flasker til å sitte i hånden.

Den stivere plasten var mye mer praktisk.

Men det beste var glassflasker. Ingen lekkasje, ingen bismak, og det var fint å høre klirringen fra lastebilene som kjørte tomflasker.

 

Lenke til kommentar

Det er flasker som er enda verre enn tynne 0,5L flasker som er håndterbare selv om de ikke er optimale. Hvis du tester f.eks First Price 1,5L brus så er de så tynne at man må holde dem i front og bunn for å helle av dem. Saften de har på 1,5L flasker er dog tykke og praktiske.

Det beste er glassflasker, men sist jeg sjekket var det vanligvis bare 0,33L glassflasker med Coca Cola. Kostet vel rundt 20 Kr.

7-11, Deli de Luca og andre spesialforretninger/konsepter har vel større tilbud på drikke i glassflaske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...