Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan få nødhjelp for brokk?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har hatt gradvis værre og værre smerter under brystet. I dag var det det værste det har vært, der det er smerter, rart å puste og en underligende følelse av kvalme. Det var til den grad at jeg måtte ringe legevakta.

Jeg lurer på om dette er brokk, siden jeg har gjort mageøvelser nesten hver dag siden korona begynnte. Det høres ut som man kan få brokk av repetisjon av magemuskler: Mellomgulvsbrokk - NHI.no

Problemet mitt er at jeg vet ikke hva neste steg er. Legevakta anbefalte å snakke med fastlege imorgen, men jeg trenger hjelp denne uken, ikke en henvisning til MR om 5 uker.

Er det noen måte jeg kan få hjelp raskere? Hva slags leger er spesialist i brokk? 

Alle tips er velkomne. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fastlegen din kan antagelig sjekke deg i morgen om du ringer når de åpner opp.
Så blir det fastlegen sin vurdering på evt. hva som skjer videre.
Du kan ikke bare møte opp hos en spesialist innen brokk i morgen og forvente å bli sjekket, man må bli henvist.

Alternativet er privatlege.

 

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Første steg er å få en vurdering av fastlegen. Du tenker veldig forskjellig fra en lege. Legen vil i første omgang vurdere hvor alvorlig symptomene dine er, og hvilke undersøkelser som skal gjøres videre. Legen vil også oftest utelukke farlige tilstander. En brokk er en helt ufarlig tilstand, men skaper mye bry hos pasienten.

Dersom legen etterhvert utelukker de alvorlige tilstandene, og man lander på at man f.eks. skal utføre en gastroskopi, vil denne kunne vise årsaken til dine plager - det kan like gjerne være betennelse i magesekk, magesår, betennelse i spiserør etc., og ikke nødvendig brokk som er årsak til dette. Dog vil man oppdage dette ved gastroskopi. MR vil være urelevant i dette tilfellet ville jeg tenke meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Brokken presser nå ut av øvre venstre mage og mot tarmer, og jeg har brekninger og kvalme og hjertebank og forstoppelse. 

Ville bare oppdatere dette i tilfelle noen andre ser dette men samme problemet, og velger å ikke søke hjelp. SØK hjelp NÅ.

Jeg prøver desperat å få tidligere time med lege på sykehuset. Man da blir det først konsultasjon, og så må man vente endra lengre på faktisk operasjon eller MR.

Endret av Letterboxd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...