Gå til innhold

Harddisk til Allente OnePlace dekoder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med tanke på at dekoderen støtter UHD har det vært en antagelse fra min side at den bruker SSD og ikke snurredisk. Jeg har haugevis av SSD'er liggende så kanskje jeg skal teste? Dekoderen har Android OS så i "verste fall" så formaterer den nye disker som settes inn. 

Lenke til kommentar

Som regel brukes egne AV-disker til dette (har sjekket hva som står i Canal Digital dekodere), så vil ikke anbefale å bare stappe i en vanlig disk for å gjøre det billig. Diskene til CD skrives til konstant p.g.a timeshift, så de bør være tunet for heavy bruk.

Kjøp heller disk fra Allente og få med garanti, spør du meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (9 timer siden):

Hvor mange SSD eller Harddisker passer inn hullet på OnePlace dekoderen? 

Kan ikke tenke meg det passer mer enn en harddisk men er den feks på 1TB bør det holde til en del opptak. Ettersom det er Android på boksen er det litt rart det ikke er lagt inn opptak i skyen. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, ilpostino said:

Kan ikke tenke meg det passer mer enn en harddisk men er den feks på 1TB bør det holde til en del opptak. Ettersom det er Android på boksen er det litt rart det ikke er lagt inn opptak i skyen. 

Akkurat. Det er bare plass til en. 1 TB.  Altibox driver med opptak i skyen. Allente med harddisk har mulighet for å starte forfra på alle kanaler, samt ukesarkiv for de fleste kanaler. Kommer man midt inne i en film med 5.1 lyd, blir det bare stereo når man starter filmen på nytt. Allente sin Android boks er langt fra perfekt, men funker bra, med opptil 4 opptak samtidig. 
Dårlig med Dolby Vision, men HDR på noen strømmetjenester. 
Ellers gir parabol det beste bildet. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, xClaymanx said:

HDD der var om jeg ikke husket helt feil en 500gb wd blue 2,5".

Vet Viasat brukte WD Blue 320GB 2,5" i sine dekodere før. Dette er disker beregnet på normal bruk, så ikke helt optimalt. CD 5743 CDX bruker 3.5" WD/Seagate AV-disker som er veldig stille.

Lenke til kommentar

Tror nok problemet er at diskene mekanisk blir slitte etterhvert. Timeshift har jeg heller nesten aldri hatt bruk for, så det burde vært mulig å slå av i menyen, men på 5743 fra ADB så er det en så integrert egenskap at det er satt av egen plass til det på harddisken en ikke kan få brukt til andre ting og så lenge dekoderen er på, så går ting i timeshift.

Det viktigste om en skal drive med selvmekk på dette er å unngå SMR-disker (der data er lagret i overlappende lag etter takstein-prinsippet, mens klassiske CMR-disker som ikke gjør dette er greit for flere samtidige opptak). Så lenge en forholder seg til 500GB - 2TB disker så burde det vel gå greit. DinSide testet å oppgradere 5743 med egen disk, og de fikk ikke lagret så veldig mye mer når de byttet fra 2TB til 3TB, noe som vil si at boksen ikke klarer å addressere mer enn 2TB (til forskjell fra 2TiB som en "2TB" disk i praksis er, så en får vel en 3-400 MB ekstra)

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 5/9/2022 at 12:59 PM, ilpostino said:

Med tanke på at dekoderen støtter UHD har det vært en antagelse fra min side at den bruker SSD og ikke snurredisk. Jeg har haugevis av SSD'er liggende så kanskje jeg skal teste? Dekoderen har Android OS så i "verste fall" så formaterer den nye disker som settes inn. 

Fikk du testet med egen SSD ?

På 5743 så prepper boksen opp disk selv og låser den når man setter inn en fersk disk.

Du kan prøve å nulle ut de første sektorene for å "simulere" dette. Enklest i linux med cp /dev/zero /dev/sdX

og så CTRL-C rett etterpå. Vær siķker på å gjøre det mot riktig disk hvis du tester dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...