Gå til innhold

H150i Capellix - sette pumpehastighet uten iCue?


Anbefalte innlegg

Jeg har kanskje gjort noe dumt, men jeg har nettopp kjøpt meg en Corsair H150i Elite Capellix til å erstatte min Be Quiet "White Rock" 4.
https://www.komplett.no/product/1181033/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-vannkjoeling/corsair-icue-h150i-elite-capellix-hvit

Er ikke fornøyd med temperaturene når alle kjernene ligger på rundt 90°C (i9 10900K @ 5,00 GHz all-core), og alle tester og anbefalinger jeg finner sier at vannkjøling / større AIO er bedre ved høy last over lengre tid.

Ønsket en hvit AIO for å matche oppsettet på PC-en, så utvalget var noe begrenset. Men jeg endte opp med Corsair pga. gode garantier og det estetiske var akkurat hva jeg ville ha - selv om kontrollsystemet er noe av det dummeste jeg har vært borti (iCue, Commander Core etc)...

Jeg har aldri hatt en AIO eller vannkjøling før, og har null erfaring med iCue (bare lest om det), så spørsmålet mitt er om jeg kan justere pumpen fra BIOS (f.eks. via DC-styring), eller om jeg MÅ bruke iCue? Alternativt om jeg kan installere iCue ( :sick: ), sette en pumpeprofil og så slette iCue etterpå - vil pumpen huske på innstillingene ved omstart av maskinen?

Målet er å sette en statisk pumpehastighet på ~70 % og så la alt stå urørt  til neste oppgradering (om 5-6 år hvis alt går som planlagt). Er ikke interessert i viftestyring (PWM-vifteprofiler er allerede satt opp i BIOS) eller RGB. Skal ikke bruke medfølgende vifter - har 3x Noctua NF-F12 IPPC PWM 2000 RPM 120 mm liggende som jeg skal bruke på radiatoren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som har erfaringer med Corsair vannkjølere?

Slik jeg har forstått monteringen, så må jeg bruke en proprietær boks (Corsair Commander Core) for å kunne koble til pumpen i det hele tatt. Og med et SATA-adapter for strøm, USB2-kabel for tilkobling til PC og en vanlig PWM-kontakt for varsling ved pumpefeil.

Denne løsningen høres så tåpelig og unødvendig komplisert ut at jeg har vanskelig for å tro det. Seriøst, 3 ledninger og en egen boks for bare å drive en pumpe, er det virkelig mulig?

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Jdyver skrev (1 time siden):

Corsair kjøleren har vel et standar hardware oppsett som gjør at du ikke må benytte icue? (Denne tror jeg ikke kan endre i icue)

Nå har jeg ingen personlig erfaring med vannkjøling i det hele tatt, men slik jeg har forstått Corsairs løsninger så var det "plug'n play" med den forrige Pro XT-generasjonen. Trengte fortsatt iCue for å justere pumpehastighet, etter hva jeg har funnet på nettet, men den ekstra Commander boksen var ikke nødvendig.

Ugh, hva er galt med DC-styring av en slik pumpe...

Et standardoppsett medfører sikkert en varierende pumpehastighet. Jeg ønsker å sette den statisk, men med PWM-kontroll på radiatorviftene.
Spørsmålet er om pumpen husker på en slik endring ved omstart og iCue avinstallert (iCue er bare bloatware uansett).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...