Gå til innhold

Nytt prishopp på råvarer: – Men til høsten snur det [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og hvorfor skal det snu til høsten? Prisene jekkes opp overalt, alle bruker denne krisen for alt det er verdt. I regnskapene for byggevarehus finner jeg 2 til 3 x så høyt overskudd som årene før. Jeg håper de jekker opp enda mer helt til absolutt alt stopper opp og ingen har råd til å kjøpe noe. Da kan de få se hvor moro det blir.

Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Og hvorfor skal det snu til høsten? Prisene jekkes opp overalt, alle bruker denne krisen for alt det er verdt. I regnskapene for byggevarehus finner jeg 2 til 3 x så høyt overskudd som årene før. Jeg håper de jekker opp enda mer helt til absolutt alt stopper opp og ingen har råd til å kjøpe noe. Da kan de få se hvor moro det blir.

Da bare normaliserer de prisene, og gnir seg i henda mens de tenker på alle de pengene de har tjent under krisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, kremt said:

Og hvorfor skal det snu til høsten? Prisene jekkes opp overalt, alle bruker denne krisen for alt det er verdt. I regnskapene for byggevarehus finner jeg 2 til 3 x så høyt overskudd som årene før. Jeg håper de jekker opp enda mer helt til absolutt alt stopper opp og ingen har råd til å kjøpe noe. Da kan de få se hvor moro det blir.

Hvorfor skal de jekke opp prisene til alt stopper opp? Hva har de å tjene på at de ikke får solgt noe? 

Markedsprising 101: Markedet søker mot et ekvilibrium hvor tilbud og etterspørsel matcher. Stiger prisene mye blir det flere som er motivert til å gå inn i markedet for å utnytte de høye prisene, det skaper igjen konkurranse som drar prisene ned. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, sverreb said:

Hvorfor skal de jekke opp prisene til alt stopper opp? Hva har de å tjene på at de ikke får solgt noe? 

Markedsprising 101: Markedet søker mot et ekvilibrium hvor tilbud og etterspørsel matcher. Stiger prisene mye blir det flere som er motivert til å gå inn i markedet for å utnytte de høye prisene, det skaper igjen konkurranse som drar prisene ned. 

Markedsprising 102: Alle aktører søker å maksimere profitt. Prissamarbeid, kartelldanning, monopoldanning og andre mekanismer for å redusere konkuranse er måter å gjere dette på.

Markedsprising 103: Størst mogeleg avkastning på investering kan bli prioritert framfor størst mogeleg total avkastning.

Kapitalisme, maksimemering av kortsiktig profitt: Størst mogeleg profitt neste kvartalsrapport trumfer mogeleg kolaps eit år fram i tid.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Når pengemengden øker går verdien på pengene ned. Fiat penge systemet er basert på uendelig økning av pengemengden for å fremme videre vekst. Det krever at flest mulig deltar i arbeidsstyrken og rotteracet samt tar lån til over pipa for å kjøpe ting man ikke trenger for penger man ikke har. Når man snakker om vekst i økonomien er det i praksis svekkelse av valuta som skjer. BNP tall lages for å pynte på, det samme med inflasjon og arbeidsledighet. "Se så fantastisk vi har det nå, 1 % arbeidsledighet, 3 % inflasjon, 10 % årlig økning av BNP!". Spesielt de siste 2 årene har vi sett en overstimulering av økonomien, men egentlig har det skjedd i svært stor grad helt siden 08.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...