Gå til innhold

Senker skip på sekunder med presisjonsbombe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om skipet synker umiddelbart er avhengig av type skip og last.

Tørrbulkskip lasta med jernmalm synker fort.

Oljetanker lasta med olje som knapt er flytande ved romtemperatur synker når all seig olje er ute. Det tar tid.

Kontainerskip lasta med kontainere som er noko lunde tette ser eg og for meg at ikkje synker fort. Kvar konteiner blir eit rom som må fyllast med vatn før skipet synker.

Luftputebåter kan tåle våpen av denne type design godt. Det å lage luftboble under slik at skipet knekker funger dårleg på fartøy som flyter på ei luftpute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (7 minutter siden):

Om skipet synker umiddelbart er avhengig av type skip og last.

Tørrbulkskip lasta med jernmalm synker fort.

Oljetanker lasta med olje som knapt er flytande ved romtemperatur synker når all seig olje er ute. Det tar tid.

Kontainerskip lasta med kontainere som er noko lunde tette ser eg og for meg at ikkje synker fort. Kvar konteiner blir eit rom som må fyllast med vatn før skipet synker.

Luftputebåter kan tåle våpen av denne type design godt. Det å lage luftboble under slik at skipet knekker funger dårleg på fartøy som flyter på ei luftpute.

Her tar de ned et containerskip, selv o det bare er en illustrasjon. Poenget er selvsagt å få skipet til å knekke. Det viktigste er ikke å få enhver container til å synke umiddelbart, de synker raskt nok uansett. Ellers kan man sende en armada med lasteskip til å plukke opp de som flyter om lasten er viktig å få unna også.

 

Lenke til kommentar
52 minutes ago, Snowleopard said:

Her tar de ned et containerskip, selv o det bare er en illustrasjon. Poenget er selvsagt å få skipet til å knekke. Det viktigste er ikke å få enhver container til å synke umiddelbart, de synker raskt nok uansett. Ellers kan man sende en armada med lasteskip til å plukke opp de som flyter om lasten er viktig å få unna også.

Kommentaren var meir meint for å vise at det at eit skip synker rastk etter treff i liten grad er eit mål på kor godt våpenet er. Spørsmålet er kor ofte og kor godt treff våpenet og kva mottiltak er det utsatt for.

Dette våpenet bruker blant anna GPS, det betyr at presisjonen kanskje kan bli redusert av spoofing eller jamming. Varantane som søker etter mål utpeika med laser kan få yting redusert av røyk, kanskje også andre smartare metoder.

Endret av Samms
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (15 minutter siden):

Kommentaren var meir meint for å vise at det at eit skip synker rastk etter treff i liten grad er eit mål på kor godt våpenet er. Spørsmålet er kor ofte og kor godt treff våpenet og kva mottiltak er det utsatt for.

Dette våpenet bruker blant anna GPS, det betyr at presisjonen kanskje kan bli redusert av spoofing eller jamming. Varantane som søker etter mål utpeika med laser kan få yting redusert av røyk, kanskje også andre smartare metoder.

I følge artikkelen brukes jo også treghetsnavigasjon. Så lenge det vet hvor det er når det slippes vil det i teorien finne frem.

Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

En god tanke, men Bayraktar TB-2 kan på ingen måte frakte bomber på 900kg. Den har en payload på 150kg. MQ-9 Reaper kan i teorien frakte én, om man får integrert den. 

I følge internett er JDAM allerede integrert på Reaper.

Lenke til kommentar
44 minutes ago, Håvard said:

I følge artikkelen brukes jo også treghetsnavigasjon. Så lenge det vet hvor det er når det slippes vil det i teorien finne frem.

Ja, men det står ikkje at våpenet har noko sensor for å heime på målet. Har skipet endra kurs eller fart så er det ein annan stad og våpenet bommer. For meg ser det ut som eit våpen til bruk mot fiender med lite resursar og lite teknologisk kapasitet.

Lenke til kommentar
Samms skrev (15 minutter siden):

Ja, men det står ikkje at våpenet har noko sensor for å heime på målet. Har skipet endra kurs eller fart så er det ein annan stad og våpenet bommer. For meg ser det ut som eit våpen til bruk mot fiender med lite resursar og lite teknologisk kapasitet.

Ifølge videoen jeg linket til, så virker det absolutt som at dette er målsøkende, og prøver å treffe der det gjør mest skade. Altså søker det ikke bare etter noe å treffe, men prøver å treffe midtskips.

Lenke til kommentar
Samms skrev (49 minutter siden):

Ja, men det står ikkje at våpenet har noko sensor for å heime på målet. Har skipet endra kurs eller fart så er det ein annan stad og våpenet bommer. For meg ser det ut som eit våpen til bruk mot fiender med lite resursar og lite teknologisk kapasitet.

Viktig å skille mellom vanlig JDAM og den modifiserte quicksink-varianten.

 

Sitat

AFRL opplyser at de har tatt utgangspunktet i en GBU-31 Joint Direct Attack Munition (JDAM), Luftforsvarets standard guidede bombesett. I normal konfigurasjon bruker JDAM GPS og treghetsnavigasjon for å manøvrere en standard bombe med nok presisjon til å lande innenfor omtrent åtte fot fra målet. Et laserveiledningssett er også tilgjengelig.

Bevegelig mål

Den modifiserte JDAM beregnet på maritime mål er kalt «Quicksink». Den bruker modulære sensorer for å tilpasse JDAMs presisjonsnavigasjon for bruk mot bevegelige maritime mål, det vil si skip.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Ifølge videoen jeg linket til, så virker det absolutt som at dette er målsøkende, og prøver å treffe der det gjør mest skade. Altså søker det ikke bare etter noe å treffe, men prøver å treffe midtskips.

Eg så først berre videoen i artikkelen, men ja det kan sjå ut som den har en sensor for å søke etter mål.

Lenke til kommentar

Holder vel med et par treff fra relativt små missiler så er skuta helt ute av krigen, så det her er bare dum reklame, er ikk nødvendig å senke ei skute på to sekunder, er nødvendig å sette den ut av drift, og la den drive rundt uten folk og fe

Lenke til kommentar
1 hour ago, Bad_Mojo said:

Ser vi to eksplosjoner, en i båten og en større i vannet etter at bomben har gått igjennom båten? Ville jo vært en effektiv måte å knekke båten på.

 

Prinsippet for denne bomba er vel som for torpedoar. Den eksploderer under skipet. Det blir då danna ei "luftboble" under skipet som gjer at midten av skipet mister oppdrift medan baug og hekk har oppdrift slik at skipet knekker i to.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...