Gå til innhold

EU fjerner moms på private solceller: – Ikke behov for dette i Norge [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Momskutt er etter min mening en bedre støtte til solcelleanlegg fordi det tar bort Enova-byråkratiet og et stort merarbeid med å opparbeide en godkjennbar søknad. Mva-fritak fjerner også beløpsgrensene som finnes i dag så byggeier står friere til å gjøre som man vil med rettferdig støtte sammenlignet med mindre anlegg.

Bare vent, Norge kommer etter.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
martin91 skrev (10 timer siden):

For da komer det andre inn i markedet som selger til en betydelig lavere pris men som fremdeles tjener penger. Er ihvertfall slik markedsmekanismene i teorien skal fungere. Man vil jo også kunne importere selv.

Markedet er dessverre veldig umodent i Norge, og mange aktører tar overpris pga. underkapasitet i markedet. jeg har sett priser på ferdig monterte 10kW anlegg på godt over 200k, disse koster kanskje 85k i deler og montering er gjort av to mann på under en uke. 

Forhåpentligvis får man utdannet flere montører snart, som kanskje starter sine egne selskap på sikt.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (8 timer siden):

Markedet er dessverre veldig umodent i Norge, og mange aktører tar overpris pga. underkapasitet i markedet. jeg har sett priser på ferdig monterte 10kW anlegg på godt over 200k, disse koster kanskje 85k i deler og montering er gjort av to mann på under en uke. 

Det blir feil å tro at priser henger sammen med kostnader. Det er betalingsviljen og evnen som betyr mest. Enovatilskuddene øker de to faktorene litt slik at prisen til kunden går selvsagt ikke ned. Økt konkurranse ser ikke ut til å ha hjulpet så mye på andre håndverkertjenester. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...