Gå til innhold

Bestemt meg for PC, men trenger hjelp med tweekingen


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe denne: 

https://www.komplett.no/configure/1171786/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-core-gaming-pc/komplett-a160-core-gaming-pc-super-silent#undefined

Men lurer på par ting når det gjelder valg av deler. 

 

Og hvis du lurer på hva jeg skal bruke PCen på, så det mest intensive blir vel video redigering, HD streaming, kanskje high end spill. 

 

Skjermkort som følger med: ASUS GeForce RTX 3070 Noctua Edition OC
Men er noen av de andre valgene bedre? Tenker mest på de kortene som ligger noen tusen lapper under/over dette kortet. 

CPU som følger med: AMD Ryzen 7 5800X CPU
Samme spørsmål her. Eller er dette helt ok CPU?

MInne som følger med: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 16GB
Dette er 2x8GB minne. Men hovedkortet har 4 plasser. Skal jeg kjøpe extra 2x8GB minne? Har hørt at utnyttelsen blir bedre når alle slots er fylt. (Og igjen, er noen av de andre bedre i forhold til pris etc)


SSD som følger med: WD BLACK SN750 SE M.2 NVMe SSD 1TB BATTLEFIELD 2042
Her tenker jeg å gå for 2TB med for Kingston KC3000 M.2 2280 NVMe SSD 2TB. Den har 7000 i skrive/lese. Vet ikke om dette er overkill.

Hovedkort som følger med: ASUS ROG Strix B550-E GAMING Hovedkort
Her er jeg helt blank på hva som er viktig, men det jeg stusser på er at kortet har innebygd lan. Trenger jeg kjøpe extern nettverks kort (med sånne kule antenner) i tillegg? Blir det godt nok mottak på den antenna som ligger på kortet? Ellers tips på andre kort som kan være bedre.


Det var nok det jeg lurte på. Denne skal kobles opp mot 4 skjermer. Takk.



 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal oppgradere skjermkortet vil jeg anbefale 3080 TUF Gaming V2 for +2100 kr, det er det eneste alternativet som er fornuftig. De andre 3080 og 3080 Ti-variantene er alt for dyre, og 3070 Ti er en så marginal oppgradering at det ikke gir mening. Se her for en oppdatert liste over hvor dagens skjermkort ligger ytelsesmessig. Merk at et 3080 kan avgi mer varme og støy enn et 3070, men i så fall leverer det også ganske mye bedre ytelse.

CPU-en som følger med er veldig god, og det eksisterer mulige oppgraderinger i 5800X3D og 5950X. Du får ikke i pose og sekk med AMD for øyeblikket; 5800X3D er omtrent likeverdig Intels 12-serie for spill, men faller langt bak for videoeksportering. 5950X er noe bedre enn Intel 12900K for videoeksportering, men faller bak i spill. For bruken du har nevnt ser jeg ingen grunn til å oppgradere her.

Av en eller annen grunn sparer du 500 kr ved å gå til Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB (sort), det er en oppgradering ytelsesmessig. AMDs 5000-serie reagerer ikke i like stor grad på raskt minne som tidligere prosessorserier fra AMD, så jeg hadde ikke hengt meg veldig opp i dette.

Angående SSD, så kan du legge til samme SSD som du ønsker å oppgradere til for 3300 kr. Jeg vet ikke om Komplett vil montere SSD-ene i riktige spor for oppnå full hastighet da, men det er noe du kan fikse rimelig kjapt med en skrutrekker om det skulle plage deg. Kingston KC3000 er for øyeblikket en av de raskeste NVMe-SSDene på markedet.

ASUS ROG Strix B550-E har innebygd WiFi-6, så du trenger ikke eksternt nettverkskort for å bruke trådløs tilkobling. Det følger med antenner du skrur inn på baksiden av kabinettet ved USB-portene.

Hvis du bytter strømforsyning til Corsair RM850 850W PSU (sort) sparer du også 2000 kr, jeg jobber ikke for Komplett, så ikke spør meg hvorfor. Forskjellen på X og ikke-X er ikke nevneverdig.

 

Du skal koble maskinen opp mot 4 skjermer skriver du. Vær obs på at du bare kan bruke portene på skjermkortet. Displayport- og HDMI-porten på hovedkortet fungerer kun med spesifikke prosessorer fra AMD med tilnavnet G, disse prosessorene er også en del tregere enn X-variantene.

 

Alternativt kan du bygge selv, da ville jeg anbefalt dette: https://www.komplett.no/wishlist/shared/035a0338-43d1-43a6-b645-2189c2566ddf

Det blir en tusenlapp ekstra, men du får til gjengjeld 32GB RAM, en betraktelig raskere prosessor, og du kan bruke de integrerte HDMI- og Displayport-utgangene fra hovedkortet.

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Er samd med det meste forrige post.

  • Ca 2000 kr for oppgradering frå 3070 til 3080 er omtrent ihht. MSRP. Heilt OK om du vil ha litt ekstra yting i spel. Den originale 3070en har kjøleløysing frå Noctua, som er kjent for å vera blant dei beste (og stillaste) på marknaden. 3080en har standard kjøling frå Asus.
  • Konfiguratoren tar seg veldig godt betalt for å oppgradera prosessor, mens ein sparar minimalt på nedgradering. Hadde derfor haldt på 5800X.
  • AMD er glad i raskt RAM, så ei oppgradering til3 3600 MHz kan vera fornuftig.
  • Dei fleste straumforsyningar er OK så lenge dei har nok effekt, er av eit kjent merke, har ein OK 80+ rating, og er modulære, evt. semi-modulære (for å unngå kabelsalat i kabinettet). Når ein får meir eller mindre same produkt 2000 kr billegare er det berre å dra nytte av det først som sist.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...