Gå til innhold

Batteribanker: – Det er ikke bare å dytte brukte elbilbatterier inn i et hus [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, at en leverandør skryter av sine produkter er ikke nytt. På nettet ligger flere eksempler på alvorlige branner i slike batterier, her vil jeg nok høre på SINTEF sine eksperter, framfor et foretningsforetak. Har selv noen slike batterier, og set flere branner. "Umulig" å slukke.

Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (2 timer siden):

Jeg håper at vi en dag kommer dit hen at statens grådighet resulterer i at folk flest blir selvforsynt på strøm, sånn at kommunene står igjen med skjegget i postkassen og ikke lengre kan rane folk med sine strømpriser. 

Det er vel påbudt for en bolig å være tilkoblet strømnettet. Og da må man betale nettavgift. Så man slipper ikke unna :(

Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 minutter siden):

Det er vel påbudt for en bolig å være tilkoblet strømnettet. Og da må man betale nettavgift. Så man slipper ikke unna :(

Det er ikke påbudt. En kollega er selvforsynt med solceller og diesel aggregat til nøden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (På 3.5.2022 den 10.01):

Jeg håper at vi en dag kommer dit hen at statens grådighet resulterer i at folk flest blir selvforsynt på strøm, sånn at kommunene står igjen med skjegget i postkassen og ikke lengre kan rane folk med sine strømpriser. 

Jeg håper vi en dag kommer dit at forsyning av energi til boliger blir sett på som en livsviktig nødvendighet, og prises etter de samme prinsipper som vann og kloakk.

Produsentene må selvfølgelig få overskudd, og klare å leve av dette, men det gir ikke mening at en råvare som koster 5-15 øre pr kwh å produsere, skal selges til høystbydene, når nevnte råvare utgjør beinmargen i samfunnet vårt. Strøm er for viktig til å slippes løs på det frie marked! Kanskje progressiv prising, slik at et normalt forbruk ikke straffes, men et overforbruk vil bli dyrt?

Ytterst få produsenter er sitt ansvar bevisst, men de finnes. I Tokke kommune (Vestfold og Telemark, Sør-Norge) betaler eksempelvis innbyggerne aldri over 37 øre! 
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/x8eW1j/her-soerger-kommunen-for-billig-stroem-til-innbyggerne

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 3.5.2022 den 20.00):

Kun påbudt å være tilkoblet kloakk om en har innlagt vann, og renovasjon. 

Det er vel lov med septik? Det er jo ikke alle som bor i nærheten av offentlig kloakk. En ting til som er lov er privat renseanlegg som følger kommunale krav.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Det er vel lov med septik? Det er jo ikke alle som bor i nærheten av offentlig kloakk. En ting til som er lov er privat renseanlegg som følger kommunale krav.

Må fortsatt betale avgift til kommunen, som regel like høy som om du var tilkoblet. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Det er vel lov med septik? Det er jo ikke alle som bor i nærheten av offentlig kloakk. En ting til som er lov er privat renseanlegg som følger kommunale krav.

I de fleste kommuner blir man også påtvunget påkobling dersom man er innenfor en kostnadsramme eller en avstand. I min kommune så er det 200m fra offentlig ledning som utløser krav om påkobling uansett kostnad. Det har vært litt blest rundt dette siden det fort kan koste flere hundre tusen når en kommunal ledning kommer for nære. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...