Gå til innhold

Tråden om Portugal som reisemål


Anbefalte innlegg

robertaas skrev (På 29.4.2022 den 13.49):

Med en kulepenn på kan man åpne "låste" hengelåser på ryggsekker og kofferter lett.

Jeg er en av disse "idiotene" som ofte har hengelås på ryggsekken når jeg reiser og hensikten er å gjøre det vannskeligere (vet det er lett med penn) å få opp sekken når / hvis jeg er i en folkemengde.

Må de frem med kulepenn og what nok så blir det nok bevegelse / motstand i sekken til at jeg merker det og kan komme meg unna. Jeg velger å tro hengelåsen reddet meg en gang da jeg ble overfalt i Portugal. Ble tatt av to stykker som klarte å liste seg inn på meg bakfra. Da jeg oppdaget de dro de meg i bakken og bekynte å sparke meg i hodet. Fikk sparket fra meg og kom meg opp igjen og gjorde nok motstand til at de stakk. Hadde de vært mer hardbarka / proffe hadde de antageligvis bare gitt meg to tette og en badehette og forsynt seg av sekken. 

edit: denne tråden er skilt ut fra tråden nedenfor. 

 

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ilpostino skrev (2 timer siden):

Jeg er en av disse "idiotene" som ofte har hengelås på ryggsekken når jeg reiser og hensikten er å gjøre det vannskeligere (vet det er lett med penn) å få opp sekken når / hvis jeg er i en folkemengde.

Må de frem med kulepenn og what nok så blir det nok bevegelse / motstand i sekken til at jeg merker det og kan komme meg unna. Jeg velger å tro hengelåsen reddet meg en gang da jeg ble overfalt i Portugal. Ble tatt av to stykker som klarte å liste seg inn på meg bakfra. Da jeg oppdaget de dro de meg i bakken og bekynte å sparke meg i hodet. Fikk sparket fra meg og kom meg opp igjen og gjorde nok motstand til at de stakk. Hadde de vært mer hardbarka / proffe hadde de antageligvis bare gitt meg to tette og en badehette og forsynt seg av sekken. 

Jeg tror hengelåsen har motsatt effekt. Altså; du på en måte bekrefter at "Jeg har noe verdifullt i sekken min. Derfor har jeg lås på den." Du forteller også med en gang at du er turist. Ingen lokale (som jeg kjenner til) går rundt med hengelås på sekken. 

Veldig trist at det skjedde deg i ett av mine favorittland - som jeg også har bodd i. Portugal skal være et av de tryggeste stedene i Europa. Men skjedde det langt syd i landet? Jeg vet de har mange gjestearbeidere fra Brasil som jobber på gårdene der. De er ofte såpass fattige at de kan bli litt vel desperate. Men den type hendelser er ytterst sjelden å erfare i Portugal. 

Hvor skjedde dette? 

 

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (3 timer siden):

Jeg velger å tro hengelåsen reddet meg en gang da jeg ble overfalt i Portugal.

Jeg tror også at det var hengelåsen som tiltrakk seg oppmerksomhet. Om du er redd for at noen raskt skal åpne ryggsekken mens du går kan jeg anbefale trikset med å stikke den glidetrekkeren som de må bruke inn i hullet mellom gliderne. Dette forvirrer og forsinker de langfringrede nok til at de heller velger et annet offer.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (9 timer siden):

Jeg tror også at det var hengelåsen som tiltrakk seg oppmerksomhet. Om du er redd for at noen raskt skal åpne ryggsekken mens du går kan jeg anbefale trikset med å stikke den glidetrekkeren som de må bruke inn i hullet mellom gliderne. Dette forvirrer og forsinker de langfringrede nok til at de heller velger et annet offer.

 

Milhouse85 skrev (11 timer siden):

Jeg tror hengelåsen har motsatt effekt. Altså; du på en måte bekrefter at "Jeg har noe verdifullt i sekken min. Derfor har jeg lås på den." Du forteller også med en gang at du er turist. Ingen lokale (som jeg kjenner til) går rundt med hengelås på sekken. 

Hvor skjedde dette? 

 

Jeg er ikke helt sikker på om hengelåsen er direkte årsak til at jeg ble tatt denne gangen.

Dette hendte i Lisboa og jeg har vært mye der de siste 13-ish årene. Jeg mistenker dere to er ganske lokalkjente så jeg blir litt spesifikk på lokasjoner; Jeg har alltid bodd på Oasis backpackers mansion når jeg har vært i Lisboa. Ganske kult sted i "gamle dager" men blitt mer og mer slitt med tiden. Ganske nærme er Miradouro de Santa Catarina som er et utkikkspunkt som mange lokale trekker til. Er det fint vær er det mange lokale som trekker dit for å treffe venner og kanskje drikke litt øl på dagtid. På kveldstid (og nattestid) er det litt mer suspekte folk som trekker dit og rett før jeg var der forrige gangen ble plassen stengt på grunn av omsetning av narkotika og annen lyssky virksomhet.

Det er et strekke på kanskje 150 meter fra nærmeste "hovedgate" / store gate til stedet jeg bodde og man gikk helt opp til dette utkikkspunktet. Disse 150 meterne er nødvendigvis ikke så godt opplyst hele veien. Jeg har nesten blendahvit hud, blå øyne og blondt hår så jeg lyser turist lang vei. Når jeg reiser er det en del som tipper jeg er enten irsk, tysk eller skandinavisk så aldri i nærheten jeg går for å være i nærheten av lokal der nede.

Når jeg reiser er jeg som regel ute av døren tidlig på formiddagen og jeg er nødvendigvis ikke "hjemme" igjen før veldig sent på kvelden eller tidlig på natten. Jeg husker ikke helt tidspunktet for når dette hendte men er ganske sikker på det var mellom 00:30 og 01:00 på natten.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (13 minutter siden):

Jeg er ikke helt sikker på om hengelåsen er direkte årsak til at jeg ble tatt denne gangen.

Dette var altså like ved og mellom Barrio Alto og Cais do Sodre som regnes som usikre områder. https://en.wikivoyage.org/wiki/Lisbon

"Some areas are best avoided late at night because of the risk of mugging: Bairro Alto, the alleys, Cais do Sodre."

Ellers er det ikke akkurat optimalt å gå rundt med bagasje på den tiden av døgnet. Tror ikke mitt lille triks ville hjulpet så mye da.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (8 minutter siden):

Dette var altså like ved og mellom Barrio Alto og Cais do Sodre som regnes som usikre områder.

Det er en grunn til at utkikkspunktet ble stengt. jeg er ikke skremt fra å reise tilbake til Portugal / Lisboa men kommer til å bo i et annet sted i fremtiden. 

edit: jeg visste egentlig område var utrykt men jeg er vanedyr og når jeg har funnet et overnattingssted jeg liker så bruker jeg det igjen når jeg drar tilbake til byen. Denne gangen betalte jeg prisen.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
robertaas skrev (3 minutter siden):

Har faktisk engang i tiden bodd på hostel i Lisboa. Lookout Lisbon! Hostel som har sikrere og mer praktisk beliggenhet.

Jeg tror jeg har vært der. Forrige gang jeg var i Lisboa var det i forbindelse med et mobilspill som Google lager og det var et par tusen andre tilreisende som spilte samme spill. En av de andre norske som var med i reisefølge bodde på det stedet.

Lenke til kommentar

Ja, i det området du nevnte @ilpostino er det som du sikkert vet; et flust av sidegater og mørke trange smug. Så det er veldig lett å bli "presset inn" i et område der du mister litt kontroll. Det kan skje selv den beste. 

Jeg har selv pleid å bo på Lisbon Old Town hostel - som kun ligger 400 meter fra ditt faste hostel. Husker en gang det var noen som sparket borti meg med foten og deretter sprettet veien for meg. Jeg stirret han bare rett inn i øynene og dyttet han fysisk vekk. Men folk reagerer nok veldig forskjellig. Siden jeg har jobbet i psykiatrien med utilregnelige folk i ganske mange år - er jeg nokså vant med å håndtere den type situasjoner. Så jeg lar meg ikke vippe av pinnen så lett. Men det er helt klart at de "ser" etter lette ofre.... Du skrev at de kom bakfra? Da var det nok sekken sin som så litt interessant ut for dem. Jeg hadde nok droppet hengelåsen om jeg var deg. 

Selina Secret Garden er et latterlig flott hotell/hostel 300 meter fra ditt faste hjem, ilpostino. Anbefales sterkt. Selina har flere slike steder rundt omkring i europa. Passer særdeles godt for de som jobber mobilt. De har en latterlig flott bakgård med bar. Stort arbeidsområde og alt mulig rart. Minuset er derimot at de ofte også har events og DJ i helgene. Så spesielt stille er det ikke alltid. 

Men i det siste har jeg foretrekker å bo litt vekk fra sentrumsområdet, gjerne rundt Parque Eduardo. Det er kun 2-3 km ned til sentrumsområdet til fots, eller et par minutter med banen. Så kan jeg sitte i parken å nyte en pils samt se ned mot byen. Sist jeg var der tok det vel 10 minutter før jeg kom i prat med en lokal fyr, som inviterte meg hjem på middag med han og kona. 😜 

Sist så bodde jeg to dager her:
image.png.c75b540d54468cfa357eefeff5e1df09.png

Dette tror jeg slår alle rekorder over god standard til lav pris. 

48 euro for to netter. En Lidl rett utenfor døra. 
https://www.booking.com/hotel/pt/avenida-ressano-garcia-35.no.html?aid=304142

Terningkast 500. 😜 

 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (1 minutt siden):

Du skrev at de kom bakfra?

Jeg ble tatt 15 meter inn i R. Mal. Saldanha fra Largo Calhariz. Antageligvis hadde de lagt merke til meg i "hovedgaten" jeg kom fra. Mye rart som henger der så jeg regner med de hadde sett meg ut og fulgte etter meg inn i en gate som var dårlig belyst og ingen andre mennesker som kunne forstyrre de. Jeg var dum nok til å fikle med mobilen da jeg gikk innover. Jeg merket plutselig at det var noe "rart" og så meg over høyre skulder. Der så jeg rett inn i et ansikt som så litt perpleks ut. Han gikk kanskje 10 cm bak meg. Instinktiv stakk jeg mobilen rett i lommen. Jeg hadde dog ikke lagt merke til kompisen hans som var 10 cm bak meg på venstre side som umiddelbart dro meg i bakken. Dette blir bare en antagelse fra min side men jeg tror de hadde planer om å dra opp glidelåsen på sekken, stikke hendene nedi og ta det første og beste de kunne få tak i og løpe. Da de hadde dratt meg i bakken begynte de umiddelbart å sparke. De gikk primært etter hodet men fikk inn et par spark i overkroppen ellers. Jeg sparket fra meg slik at jeg fikk de litt på avstand, kom meg opp og begynte å slå tilbake. De fikk ikke inn noen slag men løp høvelig raskt av gårde etter jeg hadde kommet meg opp og stod i "boksestilling". Jeg har aldri vært i noen slåsskamp utenom det jeg hadde som vanlig lekeslåssing som barn. 

Jeg anmeldte det hos politiet neste dag på en politistasjon som lå ved Rossio. Jeg regnet ikke med det ville bli oppklar men registrerte  det i tilfelle det skulle dukke opp noen med hodet senere. Jeg dro videre til Hospital de São José for undersøkelse, også det for å ha en status quo ifm eventuelle hodeskader. Jeg hadde veldig vondt i høyre halvdel av hodet. Det var få ansatte på sykehuset som kunne engelsk men det var en gammel mann som jobbet som anviser som kunne engelsk som oversatte litt underveis. En av legene jeg snakket med kunne også litt engelsk men jeg ble jo sendt mellom forskjellige avdelinger for å scanne hodet og sånn.

Lenke til kommentar


@ilpostino maks uheldig med andre ord. Kanskje (mest sannsynlig) var de nok ruspåvirket også. Men ja, du har en lang liste der. Hvit nordmann, åpen mobil, sekk med glidelås - i trange gater, en sen kveld / tidlig natt. 
De fleste overfallsran som dette pleier å skjer i Algarve-regionen ut fra det jeg har hørt.

Da jeg bodde i Porto, leide jeg en leilighet nær Ramalde - som var kjent for å være litt "ghetto" med ganske mye fattigdom og, tja. Hva kan jeg si. Det hang alltid en gjeng barske unge mannfolk rundt metro-stasjonen der, med ansiktstatoveringer og stereotypisk "tøffing-holdning". Flust av husokkupanter og diverse. Myndighetene rev en stor del av nabolaget og bygde det opp igjen fra bunn - så det har blitt vesentlig mye bedre med årene. 
Forklarer kanskje den lave husleien jeg hadde... 250 euro pr mnd. 😜 

Uansett - Portugal er og forblir en favoritt for meg. Skulle gjerne flyttet tilbake. Utrolig billig når man lærer å unngå "turistfellene".

De verste turistfellene i Lisboa ligger helt nede langs sjøen langs Commerce Square. I et svakt øyeblikk bestilte jeg en grønn salat til nærmere 8 euro på en av disse plassene. Jeg forventet litt mer action i salaten enn kun grønne salatblader. Men det var nettopp det jeg fikk. Som om jeg var en kanin.... grønne salatblader på en tallerken.  Jeg ble forbanna (noe jeg sjelden blir) lagde en liten scene der. Og slapp unna med å betale.

Et "triks" er å se på suppeprisen på restaurantene. Portugal har mye supper - og alle restauranter serverer blant annet Caldo Verde (kålsuppe). På lokale plasser, kan denne koste så lite som 60 til 75 cent. En mer vanlig pris er 1 til 1,6 euro. Men straks du er i sentrumsgatene, hopper prisen opp til 3,20 euro som ser ut til å være standard pris.  

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (1 minutt siden):

Jeg forventet litt mer action i salaten enn kun grønne salatblader.

Den ser jeg.

En av de beste matopplevelsen jeg har hatt i Portugal var da jeg var med en innfødt kompis til et spisested i Alfama. Jeg var der eneste turisten der og vi delte en mugge med Vinho verde og spiste stuing. Mer lokalt blir det antageligvis ikke. Jeg vet om et sted som i Lisboa serverer francesinha. Jeg har fått det anbefalt av flere lokale venner uavhengig av hverandre men pleier å spise det når jeg er nord i Portugal også. 

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (12 minutter siden):

Den ser jeg.

En av de beste matopplevelsen jeg har hatt i Portugal var da jeg var med en innfødt kompis til et spisested i Alfama. Jeg var der eneste turisten der og vi delte en mugge med Vinho verde og spiste stuing. Mer lokalt blir det antageligvis ikke. Jeg vet om et sted som i Lisboa serverer francesinha. Jeg har fått det anbefalt av flere lokale venner uavhengig av hverandre men pleier å spise det når jeg er nord i Portugal også. 

Francesinha (betyr ikke det frekk fransk pike?) er litt for mektig for min del. Men vinho verde er fantastisk.

Nå kjenner jeg Porto best. Og den absolutt beste plassen å få vinho verde er på Taxca. 2 euro, og du får et ølglass (!) med vin. Nok til å føle seg nokså brisen. De har en bjelle på Taxca, så dersom du spør etter vann. Ringer de i bjella og folk roper "buuuu". Der har det også genial fingermat. Portugisisk tapas om du vil. (Sardiner også, @robertaas ... hehe).

I området rundt Taxca er de fleste spiseplassene de lokale går på - og de som er mer ekte og autentiske (uten turistpreget).

For en virkelig anderledes opplevelse, kan jeg anbefale Cruel (som ligger 20 meter opp bakken fra Taxca). Der har de en meny av de sjeldne, med blant annet spiselige blomster og shots av diverse slag - som bedøver munn og tunge, slik at du får en helt unik smaksopplevelse. Fine priser også. Kan anbefale biff tartar. Da får du to spennende shots du skal skylle kjeften med (som om det er munnskyllevann) før du spiser rått kjøtt...... forsiktig sagt spennende. 

I samme gate som du finner Taxca og Cruel - er det også en rekke andre spiseplasser. Noen bedre enn andre selvfølgelig, men alle er innafor kategorien godkjent

Ja, for ikke å snakke om Leitao (suckling pig). Kanskje den beste fastfood retten jeg vet om. Ofte dersom du som turist går inn på steder som utelukkende selger Leitao - får du beskjed om at det er utsolgt for svinekjøtt. Men at kylling er alternativet (til selvfølgelig samme pris). Det er bare lureri. Si takk men nei takk.... og plutselig har de svin allikevel. 😜 hehe..... 
Kjøtt, sprø naturlig potetgullaktig chips... og en liten skål med fett som du dipper chipsen i. O la la... sexy mat. 6 euro. 😜 

avslutt med en nata & kaffe ^^ 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (8 minutter siden):

Francesinha (betyr ikke det frekk fransk pike?) er litt for mektig for min del.

Jeg har blitt fortalt at det betyr noe ala det. Når du skriver Taxca så er det denne du mener? Tror jeg skal legge det inn på kartet jeg har laget over Porto og besøke det neste gang. 

Etter å ha lest halvparten av innlegget ditt får jeg enda mer lyst til å besøke Portugal igjen. 

edit: Iberisk sort gris er bare himmelsk. 

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (19 minutter siden):

Jeg har blitt fortalt at det betyr noe ala det. Når du skriver Taxca så er det denne du mener? Tror jeg skal legge det inn på kartet jeg har laget over Porto og besøke det neste gang. 

Etter å ha lest halvparten av innlegget ditt får jeg enda mer lyst til å besøke Portugal igjen. 

edit: Iberisk sort gris er bare himmelsk. 

Stemmer. Masse lokale der. Høyt lydnivå. 

Du kan også legge inn Pipa Velha som er to gater bak Taxca. En ganske kjent møteplass for lokale som "alle" kjenner til. Jeg pleide ofte å møte venner og kjente der. De låser dørene tidlig (2 am? hehe...) Men holder det som regel gående til 5-6-7 am. Eller, til sistemann går hjem. Når dørene låses begynner folk å røyke inne og det blir en helt annen stemning. 
Det er litt typisk for Portugal. Siden få steder har tillatelse til å være oppe lenge.... så lukker de bare dørene. Så må folk banke på for å komme inn. Ikke alltid du slipper inn vel å merke. Lønner seg å ha med ei dame, da spretter døra opp med en gang. Så litt trynefaktor er det. Men er du et kjent fjes for dem (det skal ikke så mange besøk til før du blir det...) - er det en opplevelse i seg selv. 

Feel free til å spørre om du vil ha flere tips til Porto. Jeg er jo (nesten) lokal. Haha. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...