Gå til innhold

El. tannbørste -erfaringer og kjøpetips?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en elektrisk tannbørste for å få børstet bedre enn jeg gjør ellers/fjerne plakk før det blir til tannstein, men har ingen erfaring med slike og lurer derfor på:

1) merke/modell som dere anbefaler?
2) er de dyre i drift (må skifte ut børsten ofte)? Er det forskjell i driftskostnader mellom de ulike modellene, eller går forskjellene mer ut på ekstra finesser og slikt?

Jeg vet ikke om jeg trenger eller kommer til å bruke en el. tannbørste hver dag, men iallefall innimellom for å forhindre plakk.
Jeg har lest andre diskusjonstråder her omkring ulike merker, men ble ikke særlig klokere.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
minimax skrev (9 minutter siden):

Jeg vet ikke om jeg trenger eller kommer til å bruke en el. tannbørste hver dag, men iallefall innimellom for å forhindre plakk.

Hva? 

 

Kjøp en billig, alle de ekstra funksjonene blir ikke brukt her til gards hvertfall. Kjøper et par store pakker med børstehoder per år. Der holder meg og samboer med børster. Litt dyrere en vanlig tannbørste, men ingen av oss har hatt hull på 10+ år. 

Lenke til kommentar

1. Har brukt Oral-B i lang tid. Første holdt i 6år. Se bor fra "smart funksjoner" og app. Kjøpte OralB geniusX for to år siden på tilbud, den har en sensor som sier fra når jeg presser for hardt

 

2.bytter børste hode når ser slitt ut som en vanlig tannbørste, ca 2mnder.  Det er flere typer børstehoder, viktig å finne hvilke som passer deg.

 

 

Hadde hull hvert år før jeg fikk elektrisk børste

 

Endret av Saltkorn
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger!
Tenkte kanskje at jeg ville brukt en slik et par-tre ganger i uka for å renske opp skikkelig, men ellers vanlig gammeldags tannbørste, men ut fra det dere skriver høres det lurt ut å kun bruk el. tannbørste.

Er enig i at "smarte" funksjoner er unødvendig og jeg har ikke lyst til å kaste bort pengene på dette. Trenger bare en som pusser bra, batteriet holder såpass at man ikke trenger styre på med lading hele tiden og kvalitet og at driftskostnadene ikke blir unødvendig høyere. Men børstekostnadene er kanskje omtrent det samme for de mest populære merkene (Braun Oral B og Philips) samt de ulike modellene?

Ser at bla. Clas Ohlson selger begge disse merkene og vurderer om jeg skal satse på:
- en av de mer påkostede (Oral-B Smart sensitive til kr 1000),
- evt. den litt billigere Oral-B Pro-3 3300W til kr. 650,
- eller kanskje den rimeligere Oral-B Pro 680 til kr. 500).

Det finnes billigere modeller, men har forstått at det er "3D teknologi" som gjelder om den skal pusse i alle retninger best mulig. Har på følelsen av modellene over de prisene her har bare mer fancy funksjoner som jeg egentlig ikke trenger....

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Oral-B blir det nok livet ut. Bruker aldri de smarte funksjonene, men det at den gir beskjed etter 30 sekunder (og en egen ved 2 minutter) gjør det hele veldig muskelminne-aktig. Står der som en amøbe og før du vet ordet av det er du ferdig. Og så slipper man kommentarer fra tannlegen som jeg brukte å få før.

Lenke til kommentar

Jeg har kikket litt på forskjellige nettsider for å sammenligne, og det virker som Oral-B Pro 3 3900N kan være en grei modell i "mellomsjiktet". Da får vi også en pakke med to. Den koster visst hundrelappen mindre hos Elkjøp i forhold til Clas Ohlson, og det finnes også en svart+rosa pakke for hundrelappen mer (husker ikke hvor -jeg får sjekke med prisjakt.no igjen, men Proshop har den iallefall for ca. 800 + porto).
Er det noen som har erfaring med denne modellen?
spacer.png

(bildekilde: idealo.com)

 

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Stemmer også for Oral-B. Neppe noe vits å kjøpe dyrere modell enn det du har plukket ut. Selv de rimeligste modellene de har gjør nytten. Kjekt at det kommer 2 stk i pakken til en grei pris.

Hvis du har en Normal butikk i nærheten har de vel rimelige børster. Disse er vanligvis ganske dyre andre steder, men de varer også en god stud.

Lenke til kommentar

Jeg visste ikke at Normal solgte børster. Det skal jeg sjekke ut neste gang jeg er innom.
Jeg tok en titt på ulike pakker (forskjellig antall børster) hos Prisjakt.no og den laveste prisen jeg (så langt) fant var på ca. kr. 24 som ikke er verst i forhold til manuelle tannbørster!
Men så ser jeg at det er ulike typer av børster også. Jeg regner med at de ulike variantene er for ulik bruk/preferanser og fungerer med alle modeller av Oral-B sine elektriske tannbørster?

Jeg skal se litt nærmere på den modellen jeg siktet meg ut (Oral-B Pro 3), men jeg tror det blir en slik. Har også lest litt i brukerveiledningen som jeg lastet ned fra Braun sine service-nettsider. Tror forøvrig at "alle" Pro-3 modellene er like selv om de selges i ulike pakker, med ulike farger og ulike modellnumre. Jeg har vært borti dette med andre Braun produkter.

Et mer praktisk spørsmål (som ikke produsentene sine nettsider besvarer): hvordan plasserer dere disse tannbørstene på badet? En vanlig tannbørste går jo fint oppi et tannglass, men det blir jo ikke aktuelt her, og jeg ser heller ikke at de følger med noen holder annet enn laderen da.
Kanskje finnes det "beskyttelsesdeksel" for børstehodet på samme måte man bekytter en vanlig tannbørste på reise ol.?

Lenke til kommentar
9 minutes ago, minimax said:

Jeg visste ikke at Normal solgte børster. Det skal jeg sjekke ut neste gang jeg er innom.
Jeg tok en titt på ulike pakker (forskjellig antall børster) hos Prisjakt.no og den laveste prisen jeg (så langt) fant var på ca. kr. 24 som ikke er verst i forhold til manuelle tannbørster!

Er ikke sikker på om børster er i sortimentet i alle butikkene, men mener å huske jeg har sett det. Uansett er 24 kr en helt grei pris pr stk om du skal shoppe inn noen.

Fant i alle fall ut at de fører merkevaren;

https://www.normal.no/merker/oral-b/

Lenke til kommentar

Vidor: ja, så også på nettsiden at de førte Oral-B, men dessverre ikke noe videre info. Får ta en titt neste gang jeg er innom. De pleier å være billige der.

Takk til alle for tips. Det er nok mange bra merker og modeller, men jeg tror vi går for Oral-B ettersom det her og andre steder virker som flest er fornøyd med. Jeg har undersøkt en del og tror jeg kommer til å gå for Pro-2 modellen som vist her:

spacer.png

 

Jeg forstår at Pro 3 er den nyeste "pro" modellen, men er (så langt jeg vet) ganske like Pro 2. Den har en ekstra pussemodus (hvitgjørende) som jeg er skeptisk til og ikke ser noe bruk for, men er ellers ganske like Pro 2 med batteritid, trykksensor og 3D teknologi, men ut fra ulike testsider jeg har lest er Pro 2 mye bedre å holde i enn Pro 3 (ut fra bildene ser den veldig glatt ut). Pro 2 virker å ha gummi utenpå -stemmer dette (i tilfelle noen her har en Pro 2)?
spacer.png

 

Pro 1 modellene tror jeg ikke har trykksensor samt at de har dårligere batteritid, så de faller ut.

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Når du først er inne på tannstell kan jeg tipse om Jordan sin tannkrem (hvit tube som heter Green Clean) uten skummende såpestoffer (Sodium Laurel Sulphate - SLS) og med Xylitol som har vist seg å redusere bakterier i munnen slik at en faktisk lettere kan fikse begynnene hull over tid.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for tips omkring tannkrem, Vidor. Skal ta en titt på den.

Da endte vi opp med Oral-B Pro-2 2500 (2500 som betyr Pro-2 medfølgende reiseetui).
spacer.png

 

Den ser ut til å fungere fint, men jeg må si at det føles noe ubehagelig å pusse med en slik maskin i forhold til en manuell tannbørste. Det oppleves litt som når tannlegen pusser/polerer tennene i og med at det er noe hardt som presser mot tennene/tannkjøttet og jeg kjenner vibrasjonene gjennom munnen.
Jeg presser ikke for hardt heller, for ellers vil den røde LEDen på tannbørsten lyse. Kanskje er det typen tannbørste som fulgte med (Cross action) og en annen børste er kanskje bedre egnet? Jeg bruker vanligvis "medium" i vanlige, manuelle tannbørster -hva vil dere anbefale for det tilsvarende i elektrisk tannbørstehode? Eller må jeg rett og slet belage meg på at uansett børstehode så vil det oppleves veldig annerledes enn å børste med vanlig tannbørste?

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Kjøpte en pakke med 2 børstehoder på Coop-Obs (Coop merke, tror det var ca 32 kr). Ser de er litt mindre, kanske de er samme størrelse som barne børstehodene. Ser at de originale barnebørstehodene reklamerer med ekstra myk bust. Min Oral-B Pro 1, kom med SENSI UltraThin og jeg vil tro at slike det står Sensitive på burde være forholdsvis ok å bruke. Men det er som du sier litt tannlege følelse med vibrasjoner og litt hardt.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Ein heilt ny tannkost har gjerne litt hard kost, men den vil mjuke opp ganske fort. Eg forstår ikkje heilt den varselfunksjonen ved for hardt trykk. Du skal trykke ganske hardt for å aktivere den. Langt over det eg ville pussa med.

Ellers er det ein vanesak og du blir fort vane med både elektrisk og børstehovudet.

Sjølv har eg hatt Oral-B i årevis og veldig nøgd med dei. Eg har prøvd ulike børstehovud og synest Cross Action er den beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...