Gå til innhold

Vente eller kjøpe ny stasjonær gaming pc? *LØST*


Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er i tenkeboksen om jeg skal vente med eller kjøpe en stasjonær gaming pc. Det går for det meste i FPS, RTS, 4X, single player - jeg spiller ikke online. Men jeg har skjønt prisen på hardware fremdeles er høy. Jeg er likevel ikke helt kjent med tingenes tilstand. Hva anbefaler dere; vente eller kjøpe pc nå? 

Jeg har følgende komponenter i datamaskinen pr. nå:

HK: MSI Z270A- Pro
CPU: Intel i7-7700K@4,20GHz
GPU: Nvidia GeForce GTX 1080
RAM: 32 Gb DDR4
Skjerm: AOC 27G2U

Igjen, jeg spiller ikke online eller co-op. Eks. på spill jeg liker: Galactic civ 3 (skal kjøpe Galactic civ 4 når det kommer ut), Planet coaster, Planet zoo, Prehistoric kingdom, Stellaris, X-com 2, Nioh 2, Elden ring, Transport fever 2, Total war: Warhammer 2, Humankind, Civ 6, Last epoch, Dyson sphere program, Age og empires 4 etc. 

Jeg er rimelig fornøyd med skjermkortet jeg har nå, men det må nok oppgraderes. I tillegg trenger jeg sterkere CPU til spill som er CPU heavy. 

Endret av yosraz_80
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
yosraz_80 skrev (På 2.5.2022 den 8.55):

Heisann!

Jeg er i tenkeboksen om jeg skal vente med eller kjøpe en stasjonær gaming pc. Det går for det meste i FPS, RTS, 4X, single player - jeg spiller ikke online. Men jeg har skjønt prisen på hardware fremdeles er høy. Jeg er likevel ikke helt kjent med tingenes tilstand. Hva anbefaler dere; vente eller kjøpe pc nå? 

Følger…….

Lenke til kommentar

Shanghai er vel fortsatt i lockdown.

Dette er byen der de lager flest chipsets til bla skjermkort og telefoner.

At prisene er der de er i dag skjønner jeg ikke helt, men jeg tviler på at de går mye mer ned før det blir vanskelig å få tak i komponenter til å produsere. Da vil prisene naturlig nok gå opp igjen.

Hadde jeg gått med planer om å handle pc, så ville jeg gjort det nå..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk til alle som har svart i denne tråden. Jeg har følgende komponenter i datamaskinen pr. i dag:

HK: MSI Z270A- Pro
CPU: Intel i7-7700K@4,20GHz
GPU: Nvidia GeForce GTX 1080
RAM: 32 Gb DDR4
Skjerm: AOC 27G2U

Igjen, jeg spiller ikke online eller co-op. Eks. på spill jeg liker: Galactic civ 3 (skal kjøpe Galactic civ 4 når det kommer ut), Planet coaster, Planet zoo, Prehistoric kingdom, Stellaris, X-com 2, Nioh 2, Elden ring, Transport fever 2, Total war: Warhammer 2, Humankind, Civ 6, Last epoch, Dyson sphere program, Age og empires 4 etc. 

Jeg er rimelig fornøyd med skjermkortet jeg har nå, men det må nok oppgraderes. I tillegg trenger jeg sterkere CPU til spill som er CPU heavy. 

Kan dere hjelpe meg med å finne en passende datamaskin for mine behov? Jeg redigerer ikke, streamer heller ikke. Til andre ting som skolearbeid har jeg en bærbar pc (OpenOffice). Har ikke planer om 4K gaming helt enda og trives godt med 1920x1080.

Jeg så denne maskinen hos Komplett etter å ha lest omtale om den hos tek.no og lurer på om dere anbefaler den? 

https://www.komplett.no/product/1200175/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-epic-gaming-pc/komplett-i156-epic-gaming-pc?channable=008042696400313230303137350d&utm_source=prisjakt&utm_medium=listing&utm_campaign=Komplett_PC_Komplett_PC&utm_content=Komplett_Epic&utm_term=in_stock#

Endret av yosraz_80
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (Akkurat nå):

 

Skal du virkelig oppgradere når du har det? Jeg har dårligere enn deg, og jeg skal ikke oppgradere på flere år.

Tja, ikke lett å svare på. Men jeg merker jo at en del spill blir holdt tilbake av svak CPU. For eks. Age of Empires 4, Stellaris og Elden Ring. Nioh 2 derimot kjører for fulle mugger.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ventet til høsten for å se ytelsen til ryzen 7xxx serien, så oppgradert til ryzen 7xxx om det er bra, eller forrige cpu generasjon til reduserte priser.  Ihvertfall med de specsa du har nå.

Selv har jeg første genersjon ryzen og gtx 1080 ti og føler ikke stort behov for å oppgradere enda.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte ny nå som prisene stupte litt. Sitter på en 11 år gammel i5-3570K quad firetråds 3,8Ghz, 16GB, og skjermkortet er et gammelt Radeon, husker jeg ikke hva heter engang. Men maskinen har gått veldig fint. Og 11 år var over all forventning. Har sett med forskrekkelse på at prisene på utstyr bare har gått opp og opp de siste årene, og særlig GPU.

Men så satte Komplett ned prisen på denne med 4500kr, så da fant jeg ut at det var på tide.

https://www.komplett.no/product/1180517/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-epic-gaming-pc/komplett-i120-epic-gaming-pc-rtx-3060-edition

Eneste forskjellene jeg gjorde var å fjerne operativsystem (800kr), og byttet for noen få hundrelapper fra 16 til 32GB samme minne.

Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (1 time siden):

 

Skal du virkelig oppgradere når du har det? Jeg har dårligere enn deg, og jeg skal ikke oppgradere på flere år.

Ja, men hva bruker du din datamaskin til? For meg er det viktig å være nær opp 144 fps (1920x1080, har ingen interesse av 2K eller 4K) som mulig på høyest mulig grafikk. Dessuten spiller jeg CPU intensive spill og ønsker mer flyt. Derfor tenker jeg på å oppgradere.

Endret av yosraz_80
Lenke til kommentar
yosraz_80 skrev (1 time siden):

Tja, ikke lett å svare på. Men jeg merker jo at en del spill blir holdt tilbake av svak CPU. For eks. Age of Empires 4, Stellaris og Elden Ring. Nioh 2 derimot kjører for fulle mugger.

Joda, jeg skulle jo gjerne ha kjøpt nytt, hadde jeg hatt råd til det. Har i7-8750H, og ja, den er for svak, men det går greit. GTX 1070 også, med helt grei ytelse.
 

yosraz_80 skrev (9 minutter siden):

Ja, men hva bruker du din datamaskin til? For meg er det viktig å være nær opp 144 fps (1920x1080, har ingen interesse av 2K eller 4K) som mulig på høyest mulig grafikk. Dessuten spiller jeg CPU intensive spill og ønsker mer flyt. Derfor tenker jeg på å oppgradere.

Spill. Har også 1920x1080, 144 Hz. Minecraft, Apex Legends, Valheim, RDR2, Moons of Madness, Fallen Order, og liknende.

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...