Gå til innhold

De Narkomanes Rusmisbrukere


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvorfor de Narkomane Rusmisbrukerne fremdeles er nederst på stigen av skjellsordbruk, og hvorfor er dette fremdeles lovlig?


Leste for en stund tilbake i nyhetene at en eller annen i krigen som pågår var nærmest som en Narkoman terrorist eller noe slikt.

Hvorfor er disse betegnelsene som Narkoman og Rusmisbruker fremdeles åpenlyst brukt når vi i dag har slikt som N-ordet som er forbudt?


Ønsker ikke å gå i en diskusjon om slikt som N-ordet kontra Narkoman-ordet, men for de av dere som ikke har fått med seg vitenskapen på området, 
så er disse ordene både feil og brukes også feil av folk flest.


Rus eksisterer ikke, så da har man i allefall ikke lov til å kalle de Rusmisbrukere, og hvorfor Missbruker og ikke bare bruker?

I dag kan vi bevise helt ned til det kjemiske og faktisk helt ned på magnetfelt nivå, at slik som rus eksisterer ikke. 
Og ikke bare det, de fleste som påstår de "ser" en Rusmisbruker, peker på feil person.

Så ikke bare eksisterer det ikke noen rus, men folk som tror de vet hva rus er, snakker om noe fullstendig annet.


Gjentatte ganger opp igjennom livet har jeg opplevd at en eller annen brått har spotta en Rusmisbruker, og 100% av tilfellene så var de syke, uten inntak av noe som helst..

Som så mange andre også forteller om, og vi har tall på det, folk flest vet ingenting om noe som helst av dette.


Så hvorfor er ikke de Narkomane Rusmisbrukerne beskyttet på samme måte som f.eks. N-ordet og andre ord som er forbudt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Shifu77 skrev (43 minutter siden):

Leste for en stund tilbake i nyhetene at en eller annen i krigen som pågår var nærmest som en Narkoman terrorist eller noe slikt.

https://www.theguardian.com/world/video/2022/feb/25/putin-references-neo-nazis-and-drug-addicts-in-bizarre-speech-to-russian-security-council-video

Det er Putin som uttalte at hele Ukraina består av en gjeng narkomane nazister. 
Nå vet jeg ikke hvorfor slår sammen både narkoman og rusbruker - og binder dem sammen til "de narkomanes rusmisbrukere".

Jeg tror det er mange ord som "slår" det å kalle noen for narkoman. Selv føler ikke ord som narkoman er så voldsomt nedlatende. Fremdeles er det nokså vanlig å ta en spøk om at man er en alkis (som kan kobles mot alkoholmisbruker, eller rusmisbruker) dersom man har hatt en litt for fuktig kveld ute å byen. 

At Putin sier noe så latterlig som han gjorde.... og refererer til et helt folk som "narkomane nazister" - er bare fjas som mye annet han gulper opp med for å forsvare krigen sin.

Men jeg skjønner ikke helt poenget med innlegget ditt. "Narkomane Rusmisbrukere?"
Om man er narkoman er man avhengig av narkotika. Er man alkoholiker. Er man avhengig av alkohol. En samlebetegnelse for alt som har med rusavhengighet å gjøre - ja da er man rusmisbruker. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo takk for at du minte meg på hva saken jeg nevnte gjaldt, men nå var det ikke den saken i seg selv som var poenget.

Men du mener at dette er en ikke-sak?


Så det er helt greit å bruke disse ordene trass i at de er både feil og nedsettende?

Må også få understreke at med dette så mener jeg alle gruppene av disse ordene, alkoholiker er også en av disse.
Har ikke disse menneskene nok problemer fra før om de ikke åpenlyst skal bli uthengt og gjort narr av?

Er ikke det å kalle Ukrainere for Narkomane Nazister også en nedsettende bemerkning om "Narkomane"?
Dette var bare ett eksempel, og det er da nok av andre eksempler der ute.


Mulig jeg missforstår, men i allefall måten du skriver "en Narkoman er avhengig av narkotika" - høres ut som den feil versjonen altså..

Men her har vi 2 muligheter å gå, mener du a : at vedkommende har brukt så mye stoff så lenge at nå har en blitt avhengig for ikke å bli alvorlig syk og potensielt dø av det, eller mener du b : at vedkommende var alvorlig syk og fant en medisin som virker, slik at man da er avhengig av det for å bli frisk?

Det er veldig stor forskjell i tolkningen av den setningen altså.
 

Lenke til kommentar

Putin har sagt langt verre ting enn dette. 
Mannen er spik spenna gæren - for å si det på godt norsk. 

Så det å tolke Putin bokstavelig er bortkastet tid. 

Han har sagt laaaaaaaaaangt verre ting enn dette.

Om du stusser over ordlyden narkoman - så nok det mer en konkret oversettelse fra det Russiske språket, samtidig som ordet mest sannsynlig har en mye mer nedlatende skjellsord sving over seg. Det russiske språket er kompleks på mange måter - og lar seg oversette på rare måter. Det har jeg selv erfart når jeg har forsøkt å kommunisere med lokale på Russisk over Google Translate. .

Skal jeg tippe - så blir en mer korrekt norsk oversettelse taper. Eller tapere.  

 

Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (Akkurat nå):

Narkomani og rusmisbruker er jo definerte begreper https://sml.snl.no/narkomani og https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/alkohol/rusmisbruk-er-jeg-i-faresonen/ . Misbruk er jo et veldig upresist begrep, men ligger vel mest i at man bruker et potent stoff som er uten medisinsk indikasjon. 

Misbruk er urettmessig bruk og behandling. Det kan være alt fra seksuelle handlinger, til vold, overfall, krenkelser og mye annet som der å anse som et urett. Hva som er rettmessig bruk av narkotika kan diskuteres. Men faktisk klarer veldig mange å holde god kontroll på dette over veldig mange år. Dette er faktisk mer vanlig enn man er klar over i samfunnet vårt. Derimot kan det fort bikke over til misbruk når den "rettmessige fordelen" bikker over til urett. Hvis jeg klarte å forklare meg riktig her. 😜 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...