Gå til innhold

Opgradere spillpc, burde jeg vente? (7-10K)


Anbefalte innlegg

Det nærmer seg den tiden at jeg oppgraderer litt av PC-en. Jeg har forsøkt å finne ut hva jeg ønsker å gjøre, og når som er den riktige tiden å gjøre en oppgradering. Men jeg føler at jeg trenger litt mer input før jeg bestemmer meg. Bygger PC-er jevnlig for meg selv og bekjente.

Nå er jo prosessoren jeg har mer enn god nok, men jeg skal lage en PLEX (og spill-server ved behov) av denne etter oppgraderingen med 4K transcoding-muligheter (må muligens legge til et skjermkort). Det passer derfor bedre å oppgradere spillmaskinen istedet for å kjøpe deler til en server også oppgradere.

Dette vet jeg:

  • AMD kommer med ny sokkel snart (AM5) (krever DDR5)
  • AMD lanserte 5800X3D, men denne er på AM4 sokkelen og gjør at jeg må bytte hovedkort neste gang jeg skal bytte CPU.
  • Intel sin 12 serie med P og E cores er ganske fin, og her slipper jeg å bytte ut RAM hvis jeg velger riktig.

Dette har jeg:

  • i7 8700k
  • MSI z370 hovedkort
  • 32GB DDR4 3200 CL14 B-die
  • RTX 3080
  • 2TB M.2 SSD
  • RM850x PSU (1,5 år gammel)

Det i bold er aktuelt å skifte ut pluss eventuelt RAM hvis jeg må over på DDR5.

Dette er jeg ute etter:

  • Neste generasjons CPU primært for spilling av moderne spill. Sikter mot en i7 12700 eller tilsvarende fra AMD.
  • Hovedkortet bør ha plass til 3 stk M.2, minst en av disse bør være PCIe Gen 4
  • 4 RAM-slots
  • ATX eller E-ATX
  • Utover dette så dekker de fleste hovedkort mine behov.
  • Budsjett: inntil 10K, men gjerne ned mot 7K

Tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Guttungen sitter med et Z370 HK, men med en I9-9900K cpu og ellers ganske likt resten av hva du har. No problem med spilling. På benchmarking er han heller ikke noen sinke gamingmessig..

Sitter selv med et Z390 med 9900K og 3080Ti kort. Har ingen problemer overhodet.

Men hva med å sette opp en NAS med 2xSSD-cache ? Leste en test på Techreport for 2 år tilbake med en NAS med 6 (eller 8?) x10GB WD-red og 2 x SSD som cache i R5. Der var steam installert på NAS'en og 4 brukere i huset spilte online på hver sitt spill uten problemer, samtidig som man satt i stua og streamet nedlasta videoer....   Ide ??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...