Gå til innhold

SV og Venstre (!?) vil forby egne merkevarer !


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
15 hours ago, Snikpellik said:

Ja, jeg driver med kjøttfe. Tidligere gris, nå bare ku.
Hva poengterte du? Jeg svarte på det du lurte på om billig vann-uttrykket.

Stemmer. Jeg tror du fortalte tidligere at du hadde sluttet med gris. Tommel opp for å slutte med gris. Leste senest i går hvor ille gris har det selv i Norge. Jeg husket deg mest ift. snakket om filmproduksjon i covid tråden.

Det jeg ikke forstod var hvorfor du svarte på "billig vann" med at vi bruker mye vann i kjøttproduksjon og det virket som  det så var negativt at man laget vaniljesaus med vann fremfor fløte. Som da medfører at man bruker lite vann ift. å produsere fløte.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Når det gjelder LIDL synes jeg det er trist at de ikke fikk etablert seg men det jeg har hørt blant nesten alle når dette foregikk var at nordmenn er merkevante. De vil helst kjøpe det de er vant til å kjøpe i norske matbutikker selv når de er i utlandet. Så lenge de ikke fant alternativene de ville ha så ble det lite salg.

Jeg er ikke helt der selv og nyter den lokale matkulturen der jeg er men tar meg selv i å kjøpe både stabburet makrell i tomat, geitost og andre ting jeg er vant til å se hjemme. Men det er unntak. For noen med følsom mage er det også hva man er vant med å spise.

Ellers det som kan irritere meg litt er at norske matvareprodusenter ikke alltid gir oss like godt utvalg som de eks. gir i Sverige. Det hender vi drar til sverige for å få tak i ting vi ikke får tak i her, produsert av norske produsenter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
BadCat skrev (9 minutter siden):

At Lidl ble frosset ut var og er en tragedie. ICA Maxi forsvant også.

Lidl og ICA sin exit fra Norge viser tydelig at det ikke er plass i oligopolet for flere aktører. Det viser også hvor redde vi nordmenn er for "ukjente" merkevarer.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gavekort said:

Lidl og ICA sin exit fra Norge viser tydelig at det ikke er plass i oligopolet for flere aktører. Det viser også hvor redde vi nordmenn er for "ukjente" merkevarer.

Lidl var et eksempel på at tollmurene gjorde det umulig å utnytte grenseoverskridende stordriftsfordeler. De ble tvunget inn i rollen som liten nisjeaktør hos de store norske leverandørene. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
49 minutes ago, BadCat said:

Det er helseskadelig å spise det meste i dagligvarehandelen uavhengig av produsent og varemerke. For mye fett, sukker og salt for å skape smak der det ikke finnes. For mange triks, snarveier og uheldige produksjonsmetoder.

Det er mulig det er naivt av meg, men jeg trodde de fleste var i stand til å lese en innholdsfortegnelse og vurdere produkter opp mot hverandre. 

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Gavekort said:

(...) Her i Norge fikk det fort status som butikk for fattige og innvandrere, siden de ikke solgte Toro suppeblanding og Findus fiskegrateng.

Og samtidig er du redd for EMV? Det skulle vel ikke være slik at frykten egentlig dreier seg om de virkelig dominerende aktørene i det norske matvaremarkedet? Det er vanskelig å unngå å observere en stor overlapp mellom de som er bekymret for over 40% markedsandel hos Norgesgruppen, og for under 97% hos Tine. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
farnol skrev (3 minutter siden):

Og samtidig er du redd for EMV? Det skulle vel ikke være slik at frykten egentlig dreier seg om de virkelig dominerende aktørene i det norske matvaremarkedet? Det er vanskelig å unngå å observere en stor overlapp mellom de som er bekymret for over 40% markedsandel hos Norgesgruppen, og for under 97% hos Tine. 

Det er to vidt forskjellige diskusjoner med to vidt forskjellige løsninger. La meg nå få lov til å snakke om matvarekjedene sitt oligopoli uten av vi må begynne å dra inn problemer med store produsenter og norsk proteksjonisme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gavekort said:

Det er to vidt forskjellige diskusjoner med to vidt forskjellige løsninger. La meg nå få lov til å snakke om matvarekjedene sitt oligopoli uten av vi må begynne å dra inn problemer med store produsenter og norsk proteksjonisme.

I et fungerende marked er løsningen for en kjede som får dårligere betingelser enn konkurrenten hos en leverandør å gå til en annen leverandør. Det er meningsløst å debattere oglopoliet i sisteleddet isolert, når det er muliggjort av et enda mer utpreget og politisk bestemt oglipoli på produsentsiden. Vi som er gamle nok husker hvordan Matkjedeutvalget ledet av Steensnæs ble bundet på hender og føtter. De fikk ikke lov å nevne de virkelige monopolene. De som tror indiske kyr er verdens helligste, vet lite om norsk landbrukspolitikk. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (20 timer siden):

Hvordan foreslår du at vi skal få mer mangfoldig utvalg i dagligvarebutikkene? Dette er et prakteksempel på dagligvare-oligopolet sin rovdrift som overlater bunnskrapet til småprodusentene.

Jeg har ikke svaret på alt. Men å forby de billigste produktene høres ikke ut som løsningen, og vil utvilsomt ramme de svakeste hardest.

Kanskje de i stedet skal tvangs-splitte selskapene? Det er jo i all hovedsak Orkla og Norgesgruppen som eier alt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Høres ut som en veldig positiv ting for markedet så jeg håper egentlig at dette går igjennom. 

Gavekort skrev (10 timer siden):

Lidl og ICA sin exit fra Norge viser tydelig at det ikke er plass i oligopolet for flere aktører. Det viser også hvor redde vi nordmenn er for "ukjente" merkevarer.

Spesielt Lidl synes jeg at var veldig synd. Jeg husker jeg gikk ofte på den butikken som barn fordi de hadde så mye rart. I dag finner du nok mange av de samme varene de solgte hos f.eks Rema 1000 men sikkert mye dyrere enn det Lidl ville tatt. 

Monopolet de store kjedene har gir nok også mye høyere priser når det er såpass lite konkurranse. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 29.4.2022 den 11.22):

Et eksempel er at norsk vaniljesaus med helmelk og fløte utkonkurreres av det importerte kopi-produktet Eldorado, som er laget på billig vann og kokosolje.

Egentlig ønsker jeg meg mer detaljerte innholdsfortegnelser både på forpakningen og at produsentene plikter å legge ut dette ut via et standardisert og åpent API, sånn at hvem som helst kan laste ned, sammenligne osv. F.eks at matbloggere med få tasteklikk kan regne ut CO2-avtrykket per porsjon, eller leseren kan filtrere på opprinnelsesland, finne erstatningsprodukter med egenskapene de ser etter (f.eks laktosefri vanilje eller produsenter med etisk merking etc). Eller automatisk prisoptimere retten ved å hente inn priser fra offentlige prislister fra matbutikkene. Ja, det måtte nødvendigvis også påbys lagt ut via et standardisert og åpent API. Sunn konkurranse er sunt! Dagens dagligvarekjeder presser opp marginene og får råd til å bygge enorme butikker med høy standard på enorme tomter, nettopp fordi marginene er så høye. Hemmelighold av priser, spesialprodukter kun for hver kjede, deriblant EMV og "loyalitetsprogrammer" gjøres bestemt for å holde høye marginer og gjøre det nærmest umulig å sammenligne skikkelig. Alle disse anti-kompetitive tiltakene bør forbys eller i det minste følge visse krav og være transparent for kundene.

Snikpellik skrev (På 30.4.2022 den 20.48):

I artikkelen du fikk står det litt om dette, f.eks. at en biff koster 3000 liter vann.

Men er en liter høstvann på vestlandet det samme som en liter vann i tørketida i Uganda? Sånn med tanke på miljø og samfunnskonsekvenser. Jeg stiller meg bare undende til måleenheten liter vann som en slags universal negativ samfunnskonsekvens? Kan man ikke beskrive samfunnskonsekvenser på mer målrettet og beskrivende måte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (På 30.4.2022 den 23.59):
Andre1980 skrev (På 30.4.2022 den 21.34):

Enkelte nordmenns selvgode og nasjonalistiske propaganda. 

og lite sofistikert smak. 

Norske matbutikker har jevnt over et kjedelig utvalg av smakløse produkter av lav kvalitet. 

Vokste opp i et land med mye god ost og det er noe av det jeg savner mest.  I norske butikker er det samme smakløse gulosten fra opp til to forskjellige produsenter man kan velge blant og varianterne varierer fra "nesten uten smak" til "fuldstendig uten smak."  

Et hederlig unntak smakte jeg nylig på kjøpmannsgården i Angvik hvor de serverte den særdeles gode lokale osten "Kraftkar." 

Så, hvorfor selger ikke større utvalg av smak? Mener du forbrukerne er for dumme for sitt eget beste eller at de kanskje er tynt inn i et sånt spor på grunn av norsk prisnivå eller at det er kjedenes skyld at de fokuserer på mestselgende produkter?

Jeg bare lurer, for jeg er selv glad i godt utvalg av smakfulle oster, men ser jo også at Norvegia-lignende oster selges helt ned i 49,90 kr/kg mens de jeg har mest lyst på ofte koster fra 3-10 ganger mer. Derfor tvinger deg seg dessverre fram at Norvegianen havner i kjøleskapet og brukes til f.eks grateng eller pizza. Enten alene eller i en miks med smakfull ost for å gjøre et kompromiss mellom pris og smak. En annen mulighet er å kutte litt ned på osterike retter. F.eks pannekaker i stedet for taco.

Kukjøtt er dessverre mye av det samme. Trauste aldrende melkekyr som blir svinaktig dyrt kjøttdeig fra de vanligste bondesamvirkene. Når de selger Gilde 400g melkekyr med 14% fett på -40% tilbud til 72,90 kr så går jeg fint forbi den hylla og velger noe annet.

Drømmer om en lang smak- og mat-reise til Italia. I Norge er det mest menneske-fôr.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 1.5.2022 den 12.56):

Takk. Jeg anbefaler forøvrig den gamle tråden til Simen1 om norsk landbruk.

Herlig at noen fortsatt husker den. :) Det var mye heit debatt. Både lærerik og innoldsrik på så mange måter. Her er linken:

NB. VELDIG mye lesing og vandrende tematikk og utvikling i standpunkter fra mange av deltakerne.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Så, hvorfor selger ikke større utvalg av smak? Mener du forbrukerne er for dumme for sitt eget beste eller at de kanskje er tynt inn i et sånt spor på grunn av norsk prisnivå

Forbrukerne hjelpes jo godt på vei av en tollmur på ufattelige 300% (!)  Så mye måtte man øke prisen på alternativerne til norvegia ost for å folk til å gi opp og bare handle norvegia istedet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (17 minutter siden):

Forbrukerne hjelpes jo godt på vei av en tollmur på ufattelige 300% (!)  Så mye måtte man øke prisen på alternativerne til norvegia ost for å folk til å gi opp og bare handle norvegia istedet. 

277% for ost om jeg forstår rett. Med unntak av noen få svært fattige land som i praksis ikke eksporterer mat. Så generøst av landbruksmafiaen å gi fritak eller rabatt for land som i praksis ikke eksporterer noe til Norge.

Lam har 429%. Når norske bønder får 5 øre/kg kan man lure på hvem tollmurene egentlig er til for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...