Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

"LED-lamper tåler ikke vanlige enpolete timere"


Anbefalte innlegg

Jeg vil kjøpe timere til LED-vekstlys, og jeg kom over en timer som påstår at LED-lamper ikke tåler 1-polete timere og at de kan gjøre at lampene får betydelig kortere levetid eller gå raskere i stykker. Butikken som selger denne timeren anbefaler den til LED-vekstlysene de selger, så er dette noe de sier bare for å selge ekstrating til deg? Det er mange timere på markedet, men denne er den eneste jeg fant som er 2-polet, som jeg synes er merkelig hvis LED-lamper ikke tåler 1-polete timere. Jeg spurte Nelson Garden, som produserer vekstlys, om de anbefalte 2-polete timere, men de ante ikke hva jeg snakket om.

2-polet timer.png

Endret av NoisyPepper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NoisyPepper skrev (På 28.4.2022 den 23.18):

Jeg vil kjøpe timere til LED-vekstlys, og jeg kom over en timer som påstår at LED-lamper ikke tåler 1-polete timere og at de kan gjøre at lampene får betydelig kortere levetid eller gå raskere i stykker. Butikken som selger denne timeren anbefaler den til LED-vekstlysene de selger, så er dette noe de sier bare for å selge ekstrating til deg? Det er mange timere på markedet, men denne er den eneste jeg fant som er 2-polet, som jeg synes er merkelig hvis LED-lamper ikke tåler 1-polete timere. Jeg spurte Nelson Garden, som produserer vekstlys, om de anbefalte 2-polete timere, men de ante ikke hva jeg snakket om.

2-polet timer.png

Det er bare noe de sier for å selge mer, men hvis rommet de står i defineres som et våtrom så må du uansett ha topolt brudd.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (1 time siden):

Det er bare noe de sier for å selge mer, men hvis rommet de står i defineres som et våtrom så må du uansett ha topolt brudd.

Siden det her er snakk om timere som står i stikkontakt så er det topolte bruddet ivaretatt ved å kunne trekke ut kontakten, så jeg ser ikke noe behov for topolt brudd der heller.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Serpentbane said:

Vel, det som skjedde hos meg var at LED-lampene å blinke svakt når de ble slått av.

Kjent problem med LED. Det som skjer er at kapasitiv kobling fører til at kondensatorer i strømforsyningen lades sakte opp, og når spenningen kommer over et visst nivå tenner dioden i et blink. Det kan motvirkes med en enkel resistor i sokkelen.

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (10 timer siden):

Siden det her er snakk om timere som står i stikkontakt så er det topolte bruddet ivaretatt ved å kunne trekke ut kontakten, så jeg ser ikke noe behov for topolt brudd der heller.

Du har nok sikker rett i det siden de ikke er en del av en fast installasjon vil de ikke bli rammet av forskriftene, jeg var nok litt forhastet i min konklusjon

Lenke til kommentar
13 hours ago, RJohannesen said:

Siden det her er snakk om timere som står i stikkontakt så er det topolte bruddet ivaretatt ved å kunne trekke ut kontakten, så jeg ser ikke noe behov for topolt brudd der heller.

Men jeg skal ikke trekke ut kontakten, den skal stå koblet til timeren 24/7...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...