Gå til innhold

Omsorgslønn


ViviBekk

Anbefalte innlegg

 

Min gamle mor har passert de 90, bor i sitt eget hus og klarer seg så nogenlunde i det daglige. Men hun er avhengig av at jeg hjelper til med handling av dagligvarer, medisiner, vasking av hus og klær, plenklipping, måking osv.
Jeg bor et lite stykke unna henne og kjøring, ekstra tøyvask etc blir etterhvert ganske dyrt. (Vasker hennes tøy mm hos meg). Jeg har ikke så god råd og merker ekstrakostnadene.


Selvfølgelig vil man jo besøke sine foreldre, men jeg må komme innom ganske ofte og besøket består for det meste av husarbeid.
Hun ønsker ikke hjelp fra "fremmede", som hun sier.

Spørsmålet mitt er om det finnes noen form for "omsorgslønn" for slikt arbeid jeg gjør og mulighet for å få dekket ekstrautgifter.
Jeg synes huske nettopp slikt bli nevnt i valgkampen nå sist av de som vant. Antar at det bare ble med valgflesket?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

Jeg synes ikke formuleringene: "særlig tyngende omsorgsarbeid" ...."oppgaver som ellers måtte vært utført av kommunen" dekker helt mathandel, gulvvask mm. Og kommunen ville hverken klippet plenen hennes eller måkt snø. Det måtte hun betalt "noen" for om ikke jeg hadde gjort det.

Det ble nevnt i valgkampen - og tatt eksempel i nettopp å gå ærender for eldre, men jeg har ikke klart å finne det igjen.

Lenke til kommentar
ViviBekk skrev (49 minutter siden):

Jeg synes ikke formuleringene: "særlig tyngende omsorgsarbeid" ...."oppgaver som ellers måtte vært utført av kommunen" dekker helt mathandel, gulvvask mm. Og kommunen ville hverken klippet plenen hennes eller måkt snø. Det måtte hun betalt "noen" for om ikke jeg hadde gjort det.

Om du ikke får betalt for å klippe plenen så kan du kanskje få betalt for å vaske klær og dra på butikken. Det hindrer deg ikke i å fortsette å klippe :)
Selv om du muligens ikke får for alt du gjør så kan det dekke en del.

Er bare å søke, det er jo oppgaver som ellers måtte vært utført av kommunen også. Klarer hun ikke å handle selv og du ikke hadde gjort det måtte kommunen ha stilt opp. Det samme med en del andre nødvendige ting.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Cerent skrev (På 1.5.2022 den 21.15):

Er det ikke egentlig din mor som burde ha dekket dine utgifter om det er på permanent basis? Hun sparer jo penger på å engasjere deg i forhold til om du ikke hadde vært tilgjengelig.

Hun har bare en liten pensjon. Huset hun bor i er gammelt. Jeg tenker hun trenger sine penger selv særlig nå som alt er blitt så dyrt - og man stiller jo opp for foreldre slik de gjorde da jeg var barn.

Det var noe jeg hørte i forbifarten i valgkampen som gjorde at jeg stillte spørsmål her. Politikerene fikk det til å høres ut som om det var noe nytt og skulle gjelde for de som gjorde enklere omsorgsarbeid. Men det var vel som det stort sett er med politikere: bare tomt valgflesk.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...