Gå til innhold

To biler eller en bil - økonomi


ns

Anbefalte innlegg

Hei! Har i dag en 6 år gammel bensin stasjonsvogn, og har fått en jobb som innebærer pendling i Oslo.

Er litt i beita på hvorvidt jeg skal selge stasjonsvogna og kjøpe en større elbil med like stor plass, type Tesla Model Y, eller beholde stasjonsvogna og kjøpe en knøttliten elbil for pendling i hverdagen. Innspill på hva som er best økonomisk?

Kan vel kanskje få solgt den for 200 000 pt. Rundt det samme kan jeg vel kjøpe en liten elbil for, type Skoda Citigo eller lignende.

Bruker stasjonsvogna på ærender i dag, samt reiser til familie. Mange av ærendene kan erstattes med elbil uansett størrelse tenker jeg, unntatt turene til IKEA f.eks. 

I utgangspunktet tenker jeg jo at én bil er mest økonomisk, men samtidig så er det jo dette med km-lengde og verditap. Pendlinga vil medføre ca 9000 km ekstra i året. Så vil det jo også tidvis være digg å ha to biler i familien...

Tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest c8202...c24

Det du sier er å gå for en liten elbil som eneste bil, og bruke hengerfeste/henger når jeg trenger det? Tror det vil bli litt tricky for oss, er en familie med barn og det å drasse på en henger for å få med seg alt er litt ugunstig. Skiboks kunne vært noe da...

Anonymous poster hash: c8202...c24

 

Oops, kom borti en anonym-knapp visst. Det er altså trådstarter over :)

Lenke til kommentar

En Model Y vil jo kunne erstatte all bruken, men koster litt.

En Nissan Leaf får du fra 25 tusen og opp og den vil være tilnærmet gratis i bruk.

Ikke så dårlig plass i dem heller. Kjører med en svær barnestol i min 2014 modell. Kurrant bagasjerom og (på mid 2013 modell og nyere, de før det har mindre bagasjerom)

Lenke til kommentar
5 minutes ago, zanta said:

To biler er dyrt. Finn en bil som dekker behovet i hverdagen, og lei en bil, eller bruk bildeling, når den ikke er tilstrekkelig.

Om ein ikkje har plass, tid og ferdigheit til å vedlikehalde sjølv. Bilar meir enn 30 år gamle er billige i innkjøp, har låg formueverdi (om ein styrer unna dei mest populære "klassikarane"), billige delar, redusert årsavgift og ofte billig forsikring.

Lenke til kommentar

Hvis dere er to som bruker bil og du trenger bil til pendling vil en elbil som nr.2 betale seg selv. 

Du trenger uansett en stor bil for å erstatte behovet som stasjonsvogna gjør i dag så da vil du realisere verditapet på denne og begynne et nytt verditap på en større nyere elbil. 

En liten brukt elbil som dekker ditt behov vil betale seg selv med det du sparer av bruk med stasjonsvogna. 
Så blir en bil til hver av dere en bonus

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anbefaler å sette opp regnestykket selv basert på egen input. Det er for mange variabler til oss for å vite din bruk. Under er postene du bør ha med:

image.png.3b9686fdd910ba41beb90f45871c6149.png

Jeg tipper at det blir ca. likt i de to tilfellene med to snusfornuftige biler og en Model Y. Men det kommer an på bompengebesparelsen og hvor mye du kjører, samt om bompengefordelen består...

Lenke til kommentar

Man får mye leveringstjenester for noen få tusen i året.

Ikea tar f.eks 400,- for levering til fortau/innkjørsel og de har nok større bil enn du vil finne på å kjøpe selv uansett. Da slipper man styr, og de tar risiko for transporten for deg. Hvor mange sånne og tilsvarende oppdrag kan man ha før det lønner seg å dimensjonere privatbilen for varetransport?

Endret av MailMan13
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Mange takk for gode svar!

On 4/29/2022 at 8:01 AM, Complexity said:

En Nissan Leaf får du fra 25 tusen og opp og den vil være tilnærmet gratis i bruk.

Ja har vurdert en brukt Leaf faktisk. Men er litt redd for verkstedutgifter på biler ute av garanti, samt rekkevidde. Men verkstedutgiftene er kanskje mindre enn på en typisk bensin/diesel-bil? Og batteri kan man bytte refurbished for sånn 50-60 000? 

On 4/29/2022 at 8:43 AM, zanta said:

To biler er dyrt. Finn en bil som dekker behovet i hverdagen, og lei en bil, eller bruk bildeling, når den ikke er tilstrekkelig.

Ja det hadde vært en mulighet. Men vi er en familie på fire med to små barn, og er ikke verdens beste planleggere. Plutselig skal vi en tur på IKEA eller en helgetur til familie. Bildeling er lite tilgjengelig her vi bor like utenfor Oslo. Og leiebil føler jeg er en enda større "terskel" som må planlegges.

On 4/29/2022 at 8:51 AM, Samms said:

Om ein ikkje har plass, tid og ferdigheit til å vedlikehalde sjølv. Bilar meir enn 30 år gamle er billige i innkjøp, har låg formueverdi (om ein styrer unna dei mest populære "klassikarane"), billige delar, redusert årsavgift og ofte billig forsikring.

Hadde det vært så vel :) Jeg har hverken tid, eller kunnskap. Så den tror jeg utgår..

On 4/29/2022 at 8:59 AM, Marzo said:

Hvis dere er to som bruker bil og du trenger bil til pendling vil en elbil som nr.2 betale seg selv. 

Du trenger uansett en stor bil for å erstatte behovet som stasjonsvogna gjør i dag så da vil du realisere verditapet på denne og begynne et nytt verditap på en større nyere elbil. 

En liten brukt elbil som dekker ditt behov vil betale seg selv med det du sparer av bruk med stasjonsvogna. 
Så blir en bil til hver av dere en bonus

Kona bruker ikke bilen til pendling, så vil bare trenge en bil for det. Men det blir jo noen turer i uka likevel, på diverse ærender og aktiviteter. 

Forøvrig så tror jeg vi kjører rundt 12 000 km i året i dag. Et poeng som mange har er at den plassen i en stor bil ala Model Y ikke trengs i det daglige. Jeg tror fort at dersom vi kjøper en Leaf, så vil den brukes til 90 % av kjøringen; pending, det meste av ærender og aktiviteter. Og at vi vil stå igjen med stasjonsvogna for ferier, og IKEA-turer. 

Endret av ns
Lenke til kommentar

Leaf er en skuddsikker bil, og spesielt om du kjøper en Gen2 eller nyere (sort interiør) så vil batteriet vare bilens levetid så trenger ikke tenke på å måtte bytte det.

Service er det nesten ikke heller. Du må fylle spyleveske, bytte vindusviskere, bytte kupefilter og smøre bremsene innimellom. Det kan du få en nabo til å gjøre omså å trenger ikke dra på noe verksted. Er meget enkelt.

Lenke til kommentar

Å erstatte funksjonaliteten til stasjonsvogna med en elbil på markedet i dag er dyrt, og nye modeller lider under komponentmangel nå. Prisene på bruktbiler viser også at det er selgers marked. 

På den andre siden klarer dere dere med bare en bil i dag - selv om du pendler? Likevel, du ønsker ikke fortsette med bare-stasjonsvogna løsninga, tydeligvis. 

Et grunnleggende spørsmål er derfor ønsker dere to biler?

Jeg er ganske sikker på hva jeg ville gjort: 

* 2022: Behold stasjonsvogna
* 2022: Kjøp en liten mellomgammel elbil, med et tre til fem års lån. 
* 2025-2027: Bytt ut stasjonsvogna.

Når lånet er nedbetalt, er det et mye bedre tidspunkt å finne en stasjonsvogn-erstatter. Da er de første dårlige el-stasjonsvognene kommet som bruktbiler, og de første gode el-stasjonsvognene er kommet på markedet. Jeg har venta i mange år på en stasjonsvognerstatter, og nå først begynner det å løse i segmentet - til neste år, kanskje, pluss eventuelle forsinkelser. 

Det er to ting som fortsatt vil måtte avklares før du kan velge elbil: 

* Hvor mye trenger du kunne trekke? 
Sterke elbiler er dyre. Og få, de fleste har en eller annen form for begrensning på hva de kan trekke.
På grunn av høyere egenvekt er det også færre elbil-/hengerkombinasjoner man kan kjøre på klasse B, hvis det er et poeng. 

* Hvilke elbil-segmenter dekker behovet ditt for "like stor plass"?
En SUV er lettere å få tak i og kan ha like stor lagringsplass, men i høyden i stedet for dybden. De er dyrere. 
Det finnes knapt stasjonsvogner. Det kommer som sagt noen i tiden framover. 
Jokeren her er femseters kassebiler. De har romslige bagasjerom, og er rimelige.
Det er flere størrelser tilgjengelig til overkommelig pris. 
Opel Zafira e-life (og trillingmodellene) vil være romslig,  Opel Combo-e (og trillingmodellene) er en av de mindre, mens mellom der har man produkter som Kangoo Maxi Z.e, som jeg vurderte på et punkt. Og sjarmtrollet ID. Buzz. 
Bakdelen er at kassebiler har lavere komfort og liten eller ingen hengerkapasitet. Så neppe det du trenger. 

Som sagt, jeg hadde beholdt stasjonsvognen. Jeg har beholdt våre, vi har to Volvoer. Jeg tror faktisk den siste blir nedbetalt denne måneden. Dessverre blir vår neste bil en Sprinter, så jeg har vært ekstra konservativ med hva vi gjør med de to vi har i dag.  

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
3 hours ago, tommyb said:

På den andre siden klarer dere dere med bare en bil i dag - selv om du pendler? Likevel, du ønsker ikke fortsette med bare-stasjonsvogna løsninga, tydeligvis. 

Et grunnleggende spørsmål er derfor ønsker dere to biler?

Å pendle med stasjonsvogna er selvsagt et alternativ. Men så er det dette med bensinprisen og bomringen. Bomringen skal vel opp 40 % i Oslo tror jeg, som nylig annonsert. Jeg har ikke satt opp regneark, bare antatt at det å pendle frem og tilbake til jobben gjennom bomringen + bensin ville gjøre at en elbil til formålet hadde lønt seg mer?

EDIT i følge https://fremtindservice.no/privat/bompengekalkulator/ så koster veien dit 44.80 og veien tilbake 22.40 med avtale, avreise klokken 08:00. Totalt 67.20. Tror antall arbeidsdager per år inkl 5 uker ferie er 230. Med litt hjemmekontor er jeg kanskje på 80 %, 184 dager. Så "worst case" ift avreisetidspunkt i rush snakker vi 12 300 kr. En del, men faktisk ikke så mye som jeg først trodde 🤔 Men så kommer jo drivstoff i tillegg da ... Avstanden med like mange dager er 8500 km. Med et forbruk på 0.8 snakker vi 680 liter, med en literpris på 20 kr så blir dette 13 600 kr. Så totalt 25900. Legger vi på 40 % på bomringen kommer det på 30820 kr totalt. Skal få satt opp et lignende regnestykke for elbil med hjemmelading også :) Har en idé om at utgiftene kommer på halvparten så mye kanskje, om ikke mindre.

3 hours ago, tommyb said:

* Hvor mye trenger du kunne trekke? 
Sterke elbiler er dyre. Og få, de fleste har en eller annen form for begrensning på hva de kan trekke.
På grunn av høyere egenvekt er det også færre elbil-/hengerkombinasjoner man kan kjøre på klasse B, hvis det er et poeng. 

Det med klasse har jeg ikke tenkt på. Hengeren har totaltvekt 1300 kg og egenvekt 260 kr. Skal sjekke opp om det kan bli et problem, godt poeng!

3 hours ago, tommyb said:

Jokeren her er femseters kassebiler. De har romslige bagasjerom, og er rimelige.
Det er flere størrelser tilgjengelig til overkommelig pris. 
Opel Zafira e-life (og trillingmodellene) vil være romslig,  Opel Combo-e (og trillingmodellene) er en av de mindre, mens mellom der har man produkter som Kangoo Maxi Z.e, som jeg vurderte på et punkt. Og sjarmtrollet ID. Buzz. 
Bakdelen er at kassebiler har lavere komfort og liten eller ingen hengerkapasitet. Så neppe det du trenger. 

Det har vært oppe til diskusjon, men nedstemt! Så opplever jeg rekkevidden på endel av disse som for kort til lengre turer

Endret av ns
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra en småbarnsforelder til en annen. Det er skikkelig digg å ha to biler.

Jeg ville kjøpt en ekstra elbil (og gjorde det når vi flytta nord for Oslo for ett år siden) 

Det står en bil på tunet her veldig ofte, men de få gangene vi trenger to biler er det utrolig digg å ikke tenke over det.
Ikke minst når man vil slenge seg på en hyttetur eller annen fritidsaktivitet, og ikke la den andre står igjen med unger og ingen bil.

Kjøpte en citigo 2020 for 155’ , inkl 2 år resterende swrviceavtale. Bekymringsfritt og billig bilhold. 

Skriver av bilen på 10år = 1400 i mnd. Forsikring inkl traffikavgift = 360 i mn

Det er jo bare såvidt dobbelt av månedskort på bussen

Lenke til kommentar

Ser man på bruktpriser på finn så har Model 3 LR AWD tapt seg rundt 100 000 på 3 år, ikke veldig skremmende med tanke på at det også har kommet den nye og større Model Y på markedet. Det er omtrent så mye du kommer å bruke ekstra på bompenger og drivstoff de 3 årene med stasjonsvogna, hvis man tar med ikke-pendling også. Men så kommer også stasjonsvogna til å falle i pris, i tillegg vil den kreve endel oljeskift og service som ikke er nødvendig på Tesla. De spesifiserer ikke lenger service, bare anbefalt sjekk/bytte av bremsevæske, kjølevæske ol.

 

Lenke til kommentar

Nå er ikke vår situasjon helt lik deres, men det er noen likhetstrekk.

Vi er to voksne og to barn i barnehagealder. Vi hadde to eldre biler som tikket og gikk. Så fikk fruen jobb i nabokommunen med tilhørende passeringer igjennom en bomring. Når da bilen hun kjørte begynte å vise tydelige tegn på slitasje så valgte vi å selge bilen og kjøpe ny elbil. Vi vurderte lenge alternative elbiler men når en kombinerer mangel på kompetanse på bil, mangel på tålmodighet og en lang historikk med dårlige bilkjøp så endte vi opp med å kjøpe en helt ny Huyndai Kona.

Vi vurderte og lenge å klare oss med en, men da min bil og plutselig ikke helt fungerte som den skulle så fikk vi kjenne på hvor vanskelig det ville bli med kun en bil i husholdningen. Så avgjørelsen om å ha to biler var lett å ta.

Så kunne en naturligvis argumentert med at vi kunne klart oss med en rimeligere Leaf eller lignende. Ja kanskje, men rekkevidden på disse er litt laber. Og når en da først spekulerer i å kunne bruke den til å reise til hytte, familie og ferier med..... da blir Leafen fort hjemme.

Så skal en velge Leaf så bør en være kjent med rekkevidden og at en må planlegge/tilpasse seg lading og tilgang på ladestasjoner. Ikke at det nødvendigvis er et problem for mange, men det kan være det. Jeg kan for eks lade på jobben min. Hun kan ikke. Og når en ender opp med at hun heller ikke kan lade hver dag hjemme og plutselig kanskje skal på en del lengre kjøring innimellom med henting, levering og andre transportoppdrag så er 440-480km veldig fint å ha. Ikke akkurat egnet til Ikea turer - men det går det og :)

Lenke til kommentar
10 hours ago, RJohannesen said:

Ser man på bruktpriser på finn så har Model 3 LR AWD tapt seg rundt 100 000 på 3 år, ikke veldig skremmende med tanke på at det også har kommet den nye og større Model Y på markedet.

Ja har sett at de har holdt seg godt. Men synes det er litt risky å legge et så lavt verditap inn i beregninga. Nå er det riktignok chip shortage i verden som gjør at bilbransjen ikke kan pumpe ut nye elbiler, men har på følelsen at verditapet skal normalisere seg etter hvert.

10 hours ago, nomore said:

Så skal en velge Leaf så bør en være kjent med rekkevidden og at en må planlegge/tilpasse seg lading og tilgang på ladestasjoner. Ikke at det nødvendigvis er et problem for mange, men det kan være det. :)

Godt poeng. Vi har familie som bor lengre enn leaf-rekkevidde, særlig på vinterstid. Men Leaf har egentlig ikke vært vurde

14 hours ago, bzzlink said:

Det står en bil på tunet her veldig ofte, men de få gangene vi trenger to biler er det utrolig digg å ikke tenke over det.
Ikke minst når man vil slenge seg på en hyttetur eller annen fritidsaktivitet, og ikke la den andre står igjen med unger og ingen bil.

Her har du et godt poeng :)

Lenke til kommentar
ns skrev (2 timer siden):

Godt poeng. Vi har familie som bor lengre enn leaf-rekkevidde, særlig på vinterstid. Men Leaf har egentlig ikke vært vurde

Bare tenk litt igjennom dette med rekkevidde og ladebehov.

Dersom dere pleier å reise til familien med bilen så bør du enten klare tur/retur med et fulladet batteri, være der såpass lenge hver gang at du får ladet batteriet med nødlader eller at dere har tid nok til å ha ladepauser underveis.

En bil med lav effekt på lading krever ganske lang tid på å lade opp. Vi snakker fort om 12-18 timer med nødlader, og kanskje 3-4 timer på en ladestasjon. Har man en bil med høyere ladeeffekt er kanskje lading fra 10-80% unnagjort på 1-2 timer. Og med de nyeste bilene med raskest lading (150-300W) så klarer du 10-80% på 20-40 minutt (bare vær obs på at det er få ladestasjoner som klarer 300W enda). Og 20-40 minutters stopp er egentlig helt uproblematisk på lengre kjøreturer. For trafikksikkerheten og komforten er det uansett noe flere burde gjøre. Få en matbit, tissepause og litt frisk luft før en tar turen ut på veien igjen. Vær obs på at tidene over er veldig finger i lufta estimeringer. Men når vi vurderte bil var det omtrentlig sånn det såg ut.

Noe som gjorde at vi måtte ha lang rekkevidde (400km eller mer), noelunde fornuftig ladeeffekt på bilen og være forberedt på naturlige og nyttige ladepauser underveis. Hytta vi har i familien ligger 430 km unna mens familie vi besøker er ca 210 km unna. Så skal vi besøke familie klarer vi det uten å måtte stoppe for lading tur/retur under greie forhold, mens hytteturen må vi lade underveis på minst en av veiene (til eller fra).

Et annet tips du kan sjekke ut er appen A Better Route Planner (ABRP). Her kan du legge inn bilen du vurderer og avreisested/destinasjon, så viser den tid inkludert lading, og hvor den anbefaler at du stopper for å lade. Her kan du legge inn ulike parametre og evnt legge til flere ladestopp selv om du ønsker det. Veldig nyttig app når en har elbil :)

Lenke til kommentar

Besparelsen på bomme er halvparten 67,20*180/2 = 6000 kroner i reduksjon. Så er det i det spørsmål om den fordelen ryker.

Da står du "kun" igjen med bensin. Jeg må si at 0,8 er unødvendig høyt for å være bensinbil. Bil i den prisklassen bør greie seg med 0,5l/mil. Uansett så blir besparelsen (0,8*20-2) = 14kr/mil. Hadde du hatt en litt mer drivstoffgjerrig bil hadde besparelsen kun vært (0,5*20-2) = 8 kr/mil. 8*1200 = 9600 kroner. 

Ingen av disse summene kommer du spesielt langt med i et bilhold. Om drivstofforbruket ditt er 0,8 kan du bytte bil til svært lav kostnad og redusere drivstoffkostnaden din med 40 prosent. Det er den mest åpenbare lavthengende frukten. Resten tror jeg blir for dyrt til å kunne forsvares økonomisk. Spesielt med en risiko om at fordelen i bommen forsvinner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...