Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Automatgir spørsmål..


LarZen

Anbefalte innlegg

Sikkert et dumt spørsmål. Men here goes.

Kjøpt meg en diesel bil med automatkasse. Noe som er nytt for meg.. Og den er slik at om jeg trykker inn gassen hardt for å akselerere så virker det som den noen ganger ikke girer men holder høyt turtal på et gir. Om jeg akselererer jevnt så er det ikke noe problem.

Synes bare det var litt rart.. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Automatkasse er komplisert. Det er mange varianter, og forskjellige biler oppfører seg forskjellig. Jeg har ikke noe peiling utover det.

Foreldrene sin bil var slik at når du gir gass så holder bilen giret enten til du makser tutrelleren eller til du slipper opp litt. Men hvis du ga bånn fjøl med en gang så kunne den også finne på å skifte ned et gir først og dra på skikkelig.

Lenke til kommentar
Thor. skrev (6 minutter siden):

Automatkasse er komplisert. Det er mange varianter, og forskjellige biler oppfører seg forskjellig. Jeg har ikke noe peiling utover det.

Foreldrene sin bil var slik at når du gir gass så holder bilen giret enten til du makser tutrelleren eller til du slipper opp litt. Men hvis du ga bånn fjøl med en gang så kunne den også finne på å skifte ned et gir først og dra på skikkelig.

Virker som den holder turtallet og så hvis jeg slipper den litt så girer den. Snodig..

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Har den kickdown? At det blir ett "klikk" når du trør pedalen helt inn?

Min 2006 Mondeo automat var helt håpløs på giringen når man ga gass og oppførte seg lik din. Jeg måtte gire den manuelt når jeg skulle ta forbikjøringer.

Vet du hva det er jeg jaggu ikke sikker på. Jeg tror ikke det altså. Jeg får ut å teste litt igjen tror jeg. Jeg kjører som en gammel gubbe så er ikke viktig slik sett...men om det er noe galt så er det jo greit å vite 😄 

Lenke til kommentar
34 minutes ago, LarZen said:

Sikkert et dumt spørsmål. Men here goes.

Kjøpt meg en diesel bil med automatkasse. Noe som er nytt for meg.. Og den er slik at om jeg trykker inn gassen hardt for å akselerere så virker det som den noen ganger ikke girer men holder høyt turtal på et gir. Om jeg akselererer jevnt så er det ikke noe problem.

Synes bare det var litt rart.. 

Høres veldig normalt ut for en automat med kickdown. Det er i så fall for at du skal ha mer effekt ved plutselige aksellerasjoner og at den ikke da girer opp.

Lenke til kommentar

Takk for masse svar! 

Testet bilen igjen og det er som flere sier "kickdown" og er slik det skal være. Ikke helt fan av hvordan bilen er når en gjør slikt, men det er bare pga jeg er vandt med gir. Dessuten så skal jeg bare cruise rolig å fint med denne bilen så det er ikke et problem 😊 

200.gif

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...