Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

spørsmål angående partikkelfilter i diselbil


dan83

Anbefalte innlegg

hei,

hvordan kjøremønster bør man venne seg til for å unngå at dette tetter seg over årene? Hørt at noen lange turer 10 mil ++ i mnd er nok, men også hørt av mekaniker at det nesten ikke er til å unngå at de tetter seg over tiden? Bilen har foreløpig gått 80 000km omtrent.

Jeg kjører jo også en del korte turer, så hvordan kjøre mønster bør jeg bruke for å unngå noe slikt i fremtiden, da det koster veldig mye penger å bytte ett partikkelfilter. Ignorere bilens indikator på å gire opp og kjøre mer på høyt turtall på de korte turene? Eller noe andre tips? Varier det fra bil modellen til hvor effektive de er til å rense filteret? 

Å kjøre på litt høyt turtall forurenser jo mer og man bruker med diesel(dyrere) og hvordan takler en motor ett slik kjøremønster i lengden? Da mener jeg feks å ligge på over 2000x i tredje gir, en feks å gire opp til 4, selv om bilen "ønsker" at man skal gire opp.

Gjelder en toyota rav4 2013 modell. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde prøvd å unngå småkjøring så mye som det lar seg gjøre. Unngå at bilen står å går mye på tomgang også. Forvarming av motor ved hjelp av f.eks Defa motorvarmer kan hjelpe ved kalde årstider. Viktig å få noen langturer der motoren når driftstemperatur 90-100 grader. Dette tar litt tid før en dieselmotor oppnår. Personlig liker jeg å kjøre girene godt ut. Har en fjellovergang jeg gasser litt ekstra på oppover her jeg bor. Selv har jeg gått over til bensinmotor grunnet mere forventet småkjøring fremover.

Vet ''Forte'' selger gjennom forhandlere div tilsettningstoffer som renser dyser og div komponenter. Brukte dette på min VW caddy da en mekaniker anbefalte dette.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

Det koster bare et par tusenlapper å få fjernet innmaten i DPF og fjernet EGR ventilen. Jeg gjorde det hos et lokalt verksted der jeg også fikk optimalisert datamaskinen i bilen for best effekt og drivstofforbruk.

Alternativt kan du bestille en rens hos verksted som kjører noen kjemikalier igjennom rensesystemet for å holde det fri fra sot, men det er bare en midlertidig løsning.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (4 minutter siden):

Det koster bare et par tusenlapper å få fjernet innmaten i DPF og fjernet EGR ventilen. Jeg gjorde det hos et lokalt verksted der jeg også fikk optimalisert datamaskinen i bilen for best effekt og drivstofforbruk.

Alternativt kan du bestille en rens hos verksted som kjører noen kjemikalier igjennom rensesystemet for å holde det fri fra sot, men det er bare en midlertidig løsning.

''De nye tiltakene varsler en mye mer restriktiv kontroll som vil bestå av en mer presis avgassmåling og et krav om å kontrollere om bilens EGR-ventil og dieselpartikkelfilter (DPF) har blitt modifisert eller fjernet.''

kilde: https://www.autor.no/artikkel/nye-krav-for-eu-kontroll-i-2022

 

Gleder meg til du skal på EU kontroll.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Bruksmønstret som hjelper mot tett partikkelfilter går i bunn og grunn ut på å få opp skikkelig temperatur i filteret slik at det brenner seg rent selv. Høyt turtall alene kan hjelpe bittelitt, men det gir ikke stor effekt, det som gir varme er høy belastning. Fullgassakselerasjon i oppoverbakke, flere og/eller lengre belastninger er det som drar opp temperaturen, og da gjerne i forbindelse med lengre turer. Har du i all hovedsak småkjøring bør du vel egentlig heller ha bensinmotor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er vell om  ett par lange turer i mnd klarer å rense filteret og om det veier opp for små turene? Og hvis ikke, noe kjøremønster jeg kan tilvende meg på småturene for å unngå at det tetter seg til over tid?

Hadde bilen på service noen uker tilbake og de sa de tok oljeskift og renset filter. Litt fersk på bil, så hvilke filter er det snakk om? Pleier de å rense partikkelfilter eller sjekke de det ved vanlig service?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke legge opp livet ditt rundt partikkelfilteret. 

Det som skaper trøbbel er at man så fort som mulig får bilen opp i 5. eller 6. gir og ligger å putrer på 13-14-1500 rpm hele tiden uansett årstid. 

Er nok at du kanskje en gang i uka tenker på at du bør la bilen få ligge på 2-3000 rpm over en lengre strekning for å få opp varmen ordentlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 28.4.2022 den 14.09):

Filteret renser seg selv om du kjører i over 70 km/t og over 1700 o/min på motoren.

Noen dieselbiler sier selv fra at "nå er det på tide" å ta en 10 min. (f.eks.) kjøretur med et visst høyt turtall. Kun for å brenne rent diesel-partikkelfilteret.

F.eks. en gang i måneden bør man nok gjøre det. Avhenger selvfølgelig av hvor mye småkjøring man bedriver i det daglige.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
dan83 skrev (På 28.4.2022 den 14.44):

Det jeg lurer på er vell om  ett par lange turer i mnd klarer å rense filteret og om det veier opp for små turene? Og hvis ikke, noe kjøremønster jeg kan tilvende meg på småturene for å unngå at det tetter seg til over tid?

Hadde bilen på service noen uker tilbake og de sa de tok oljeskift og renset filter. Litt fersk på bil, så hvilke filter er det snakk om? Pleier de å rense partikkelfilter eller sjekke de det ved vanlig service?

Det finnes ikke noe fasitsvar her, men det jeg kan si er at jo eldre og mer slitt motoren er jo mindre andel av småkjøring tåler den. Bruksmønster som har fungert greit flere år fungerer kanskje ikke så bra lenger når innsprøytningsdysene begynner å bli slitt sånn at drivstoffet forstøves litt dårligere, som igjen gir mer sotdannelser.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...