Gå til innhold

Neppe elbåt­sommer i år heller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan noen si noe om hvor mye drivstoff som brukes på fritidsbåter i året? Om dette kun utgør 2% (tenkt nummer) så er det kanskje ikke her vi bør plassere energien vår men mindre vi ønsker å satse som skips og båtnasjon. vi ligger jo langt fremme på batteriferger derimot, og her har det nok mye mere for seg, for mange av de kjører jo over 12 timer i døgnet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fritidsbåter er en av de (få) bruksområdene i Norge som det kanskje kan passe med hydrogendrift av. Det er god plass til tanker, som kan plasseres lavt i skroget, og man kan enkelt nok få med seg nok energi. Ikke i jollene da, men i litt større båter fra kanskje 20 fot og oppover. Dog har jeg ikke hørt om noen slike prosjekter, og det må i så fall bygges infrastruktur i ganske stor skala. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Fritidsbåter er en av de (få) bruksområdene i Norge som det kanskje kan passe med hydrogendrift av.

Og så er det masse kompetanse om hydrogenutstyr hos båteierne og de som driver service på båtene - <sarkasme off>

Nei, dette er en av de siste områdene - sammen med andre hvor amatøren pleier å mekke selv - hvor hydrogen bør innføres.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Martin91, du er inne på noe svært viktig.

Det finnes sikkert nyere tall, men jeg fant en artikkel fra Båtmagasinet (lenke nederst i svaret mitt). Anslaget ditt på 2% er ikke så galt.

Fritidsbåter brukes typisk noen titallstimer i året, hvorav veldig mange kjører store deler av tiden i begrensede hastigheter sammenlignet med maksfart.

Elektrifisering av fritidsbåter krever to tunge grep. Investering i ladeinfrastruktur, og investering i batterier. Begge deler vil være tunge investeringer for få brukstimer i året.

Å sette 100kWh med batterier i en lastebil som brukes 250 dager i året, eller en taxi som kanskje brukes 350 dager i året gir en helt annen utnyttelse av de benyttede materialene enn i en båt som ligger stille 8700 av 8760 timer i året. Å tjene inn miljøbelastningen ved produksjon av et batteri krever en del ladesykluser. Å plassere batterier i båter som brukes 10-20 turer i året, mens de ligger i ro i et miljø med stor saltpåkjenning tror jeg ikke er veien å gå.

Mye av småbåtbruken i brukstimer slik jeg vurderer det er knyttet til noen få helger og ferieuker sommerstid der svært mange er ute på en gang. Å dimmensjonere strømforsynningen til en småbåthavn for at flere hundre skal lade båtene sine over natten vil kreve enorme investeringer, særlig der småbathavner ikke ligger i tilknytning til annen stor bebyggelse.

Sett krav og gjør tiltak der man får mest ut av tiltakene med minst mulig innsats. Elektriske fritidsbåter tror jeg vil være et entusiastprodukt i årevis fremover. Krav om elektrifisering av båter vil gi en båtflåte som ligner bilparken på Cuba.

For båter som brukes mye kan sikkert (del)elektrifisering være en vei å gå, slikt kan løses med drivstoffavgifter. Innenfor den proffesjonelle maritime nærin

https://www.batmagasinet.no/battur-diesel-forurensning/fyller-for-13-mrd-kroner/173605

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Stefse skrev (2 timer siden):

I den maritime bransjen forøvrig er hastigheten til sjøs jevnt over på vei ned.

Farten har gått ned i 60 år. Vi bør jobbe for å øke den.

Etter å ha sett Goldfish sin elbåt på tur langs vestlandet, mistet jeg troen på elektrisk båt. Det blir rett og slett ganske ubrukelig. Det blir for dyrt og tungt med ett batteri som faktisk monner. Det blir også veldig dyrt med nok hurtigladere. Bare se på utfordringene elektriske hurtigbåter møter.

Lenke til kommentar

Den eneste fordelen med å bytte ut en bensindrevet påhengs med en eldrevet versjon er at de har roligere gange. Og kanskje prisen på bensin. Ellers er det bare ulemper. Når man fyller opp tanken på en vannscooter er det ca. 80 liter bensin som går med, og det varer kanskje en hel dag med mye aktiviteter på vannet.

Når en full tank nærmer seg 2 000 kr, så kan det kanskje friste i å investere i en eldrevet variant, men med over 300 hk og en vekt på under et halvt tonn, er det nok ikke like lett å skaffe et batteri som varer lenge nok til en full dag.

Lenke til kommentar

Ingen petroleumshoder synes at elbilen er fossilbilen overlegen. Men gleden ved bilen har blitt regulert og skattet ihjel og hvis det bare er et transportbehov som skal dekkes er elbilen et alternativ. Slik er det ikke på sjøen. Her kan man fremdeles lovlig nyte gromlyd, akselerasjon samt uregulert fart så snart man er et stykke fra land.

Så langt er helelektriske båter av en viss størrelse og uten seil et oppvisningsobjekt av liten praktisk nytte. De kan klare 25 knop men neppe 45 og skal man noe sted er det 5 knop som gjelder. Og det er ikke greit for dagens travle, også på sjøen. Elektrisk framdrift er perfekt for jolla fra ankerplass til land men av liten nytte ellers. Om man ikke har noen tonn ekstra frakt kapasitet til overs og selv da bare seiler korte strekk, som en fjordkryssende ferje som lades hver gang den legger til.

En annen ting er pris. Selv for en seilbåt som bare bruker motoren innn og ut av marinaen er elektrisk motor alternativet dobbelt så dyrt i innkjøp som en liten dieselmotor. Og hva ville Candela prisen bli om de planla å tjene inn igjen de 242 millionene. Et eksempel på motsetningen mellom nødvendig pris og volumsalg. Men båtbransjen er jo en repeat offender når det gjelder konkurser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
straighttu skrev (1 time siden):

Med dagens priser (knapphet) på batterier er det vel ikke helt fornuftig å plassere 200 kw/h i en båt som ligger i opplag 9 mnd pr år. Ferger/rutebåter går som regel året rundt, så sammenlikningen blir ikke relevant.

Er noe en ikke bør bruke batterier til, så er det fritidsbåter. Med utgangspunkt i at batterier (eller rettere råstoffer til dem) kan bli en mangelvare, så bør egentlig batterier til fritidsbåter bli forbudt (de fleste slike båter brukes få dager i året).

Det er underlig at ikke artikkelforfatter ikke reflekterer over det forhold at batterier til fritidsbåter vil ha minimal brukstid. I stedet skriver han: "Joda, fremtiden blir elektrisk, også til sjøs. Også den fossile båtmotoren vil dø. Selv om det vil ta lengre tid enn mange av oss håper på". Jeg håper han er alene om et slikt håp!

Jeg gjør naturligvis unntak for for eksempel utleiebåter og liknende som er i bruk hele sesongen og de fritidsbåter som mot normalt har mye brukstid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror det blir vanskelig å skaffe drivstoff til båtmotorer den dagen bensinstasjonene slutter å levere bensin og diesel? (Om få år?) Jeg bor på "bøgda" og kjøper i dag bensin til min gamle Suzuki 30 hester på circleK/Rund-K/K-ringen...Men den dagen de går over til bare å levere strøm og pølse for en ti'er, så er der ingen alternative leverandører av bensin innen rekkevidde. Uansett blir vel pumpeprisen så høy at "å plane på fjorden" blir forbeholdt de med uforskammet mye penger. Vi andre får seile og ro, eller ha en liten elektrisk 2 hester på hekken...

 

Lenke til kommentar

"Ingen petroleumshoder synes at elbilen er fossilbilen overlegen. Men gleden ved bilen har blitt regulert og skattet ihjel og hvis det bare er et transportbehov som skal dekkes er elbilen et alternativ. Slik er det ikke på sjøen. Her kan man fremdeles lovlig nyte gromlyd, akselerasjon samt uregulert fart så snart man er et stykke fra land.

Så langt er helelektriske båter av en viss størrelse og uten seil et oppvisningsobjekt av liten praktisk nytte. De kan klare 25 knop men neppe 45 og skal man noe sted er det 5 knop som gjelder. Og det er ikke greit for dagens travle, også på sjøen. Elektrisk framdrift er perfekt for jolla fra ankerplass til land men av liten nytte ellers. Om man ikke har noen tonn ekstra frakt kapasitet til overs og selv da bare seiler korte strekk, som en fjordkryssende ferje som lades hver gang den legger til.

En annen ting er pris. Selv for en seilbåt som bare bruker motoren innn og ut av marinaen er elektrisk motor alternativet dobbelt så dyrt i innkjøp som en liten dieselmotor. Og hva ville Candela prisen bli om de planla å tjene inn igjen de 242 millionene. Et eksempel på motsetningen mellom nødvendig pris og volumsalg. Men båtbransjen er jo en repeat offender når det gjelder konkurser."

Korrekt. Vannmotstand betyr at batteridrift til sjøs for en privatbåteier vil bli et nisjeprodukt. Helelektriske båter kan ikke benyttes på åpen sjø i kystmiljø uten den nødvendige ladeinfrastrukturen og uten den nødvendige fartsevnen for en dagstur; dermed vil man bare kunne utnytte båten på korte strekk der avstanden ikke er uoverkommelig. Men; påhengsmotor med strømdrift har eksistert i lang tid som hjelpemiddel og er veldig nyttig på små båter for kortvarig opphold i lukket farvann som i en innsjø, og det er mange båter i indre Norge som ikke trenger å seile langt. Man kan dermed erstatte fossilmotor på mindre og kortavstands båtfarkoster som er ment for begrensede bruk, med elmotorer som må bli billigere og lettere tilgjengelig.

Uansett har batteridrift ikke en fremtid i fritidsbåtmarkedet, spesielt på disse planende motorbåter som må være lett nok og sterk nok for å planere på vannoverflaten. Disse er simpelt for tung med for liten energitetthet i sammenligning med fossilbrensel. Da er miljøvennlig brensel og hydrogen (ikke tilgjengelig med det første) det beste alternativet for å kvitte seg med fossilbrensel. Det er for dyrt å ha batteridrift på en båt man bare bruker i en liten periode i året. Det er innenfor kommersiell drift batteridrift kom til sin rette.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (18 timer siden):

Den eneste fordelen med å bytte ut en bensindrevet påhengs med en eldrevet versjon er at de har roligere gange. Og kanskje prisen på bensin. Ellers er det bare ulemper. Når man fyller opp tanken på en vannscooter er det ca. 80 liter bensin som går med, og det varer kanskje en hel dag med mye aktiviteter på vannet.

Når en full tank nærmer seg 2 000 kr, så kan det kanskje friste i å investere i en eldrevet variant, men med over 300 hk og en vekt på under et halvt tonn, er det nok ikke like lett å skaffe et batteri som varer lenge nok til en full dag.

Du er inne på noe svært viktig: Galskapen i å brenne titalls liter med bensin bare på "aktiviteter på vannet" for en enkelt person. 

Det finnes aktiviteter på vanne der man bruker egen kropp eller vind til fremdrift. Opphevingen av vannskuterforbud må reverseres, så denne sinnsyke sløsingen stoppes. Samtidig får man den fordelen at det blir levelig for andre på/ved sjøen. Hva er poenget med hundremetersregelen når det er så enkelt for noen få å ødelegge så mye for så mange?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (19 timer siden):

Fritidsbåter er en av de (få) bruksområdene i Norge som det kanskje kan passe med hydrogendrift av. Det er god plass til tanker, som kan plasseres lavt i skroget, og man kan enkelt nok få med seg nok energi. Ikke i jollene da, men i litt større båter fra kanskje 20 fot og oppover. Dog har jeg ikke hørt om noen slike prosjekter, og det må i så fall bygges infrastruktur i ganske stor skala. 

Skal ikke se bort ifra at det kan bli løst slik Toyota/Yanmar gjorde det for en test i fjor med flyttbar stasjon og påfylling. 

Greit kompakt pakke for 300kW 
https://www.yanmar.com/global/news/2021/10/20/98865.html 

Lenke til kommentar

Som flere andre her påpeker så har en fritidsbåt ALT for få driftstimer i året til at dette kan lønne seg. Gjennomsnittlig driftstid på fritidsbåt er 30-50 timer per år: https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-buster/glem-drivstoff-forbruket-bensin-koster-deg-lite/646262

Hvis en elbil må kjøre ca 50 000 - 100 000km før den er mer klimavennlig enn bensin, vil nok aldri en fritidsbåt på batteri vil bli mer klimavennlig enn bensinmotor.

Skal fritidsbåt på batteri ha liv laga må det kombineres med båtdeling. Ferger og annen nyttetransport på sjø vil være mye mer fornuftig å elektrifisere.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...