Gå til innhold

Backpacking - Diverse spørsmål. Tips?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en kar på 24 år som skal ut å reise alene rundt i verden til høsten, tanken er ca 6 måneder. Planen er å være innom både Canada, nord/mellom/sør Amerika, Australia og Asia, I nevnt rekkefølge. 
Det jeg lurer mest på er hvordan anbefaler dere å reise, helt på egenhånd eller ved hjelp av reiseselskap som Kilroy? Jeg har vært i kontakt med de og jeg synes det virker lettvindt, men så sparer man kanskje mye penger på å reise på egenhånd, også tenker jeg det er mer fleksibelt å dra på egenhånd.
Jeg ønsker å reise med minst mulig planlagt og ta ting som de kommer. Kanskje dukker det opp noe jeg ikke tenkte på, for eksempel en ny plass, også blir det plutselig 3 uker ekstra i sør Amerika, og 7 måneder reise istedenfor 6. Eller motsatt, plutselig vil jeg hjem etter 4 måneder. Men ja dere skjønner.

Ellers så lurer jeg på sekk, først tenkte jeg typ 70 liter med daypack, men har gått mer inn på tanken om å kun ha en 30-40 liter sekk for å slippe å sjekke inn bagasje. Hvor liten sekk har dere klart dere med? Tips til merke? 

Hvor mye penger trenger jeg ha for ett halvt år backpacking, kommer til å prøve å bo billig, reise billig og spise billig. Holder det med 150 000?

Andre tips tas imot med stor takk! Steder dere anbefaler å besøke, eller burde unngå, ting jeg burde ta med, eventuelt ikke bør ta med. Nettsider for booking av fly og hostell i de forskjellige verdensdelene osv 😃

Endret av Losvar98
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har besøkt 50+ land som backpacker. Har også vært ute 6 måneder om gangen.

Du skal reise på egenhånd. Hold deg unna slike selskaper som Kilroy og ymse. Det er kanskje det jeg er aller mest krystallklar på! Du opplever så uendelig mye mer, og du kommer 1000% sikkert til å møte folk underveis som du reiser sammen med. Det å ta det spontant, være åpen og heller mottakelig for at reiseplanene kan forandre seg - er en del av selve opplevelsen. 

Du gjør helt rett i å reise med mist mulig planlagt på forhånd. Ta en uke om gangen. Det er lenge nok. Bestill overnattinger på hostelworld.com. Ofte har de hostels (type vandrehjem) kun for backpackere der. Når du er 24 er det er en perfekt alder å bo på hostels. Du kan også laste ned appen Couchsurfing. Jeg har møtt folk på de utroligste steder via den appen.

70 liter ryggsekk høres mye ut. Selv klarte jeg meg på 24 liter (!) på min 6 måneders reise. Det er kanskje litt ekstremt. Men en 55 liters ryggsekk er godt nok. Du vil merke at det er litt "kjedelig" å bruke de samme klærne hele tiden. Men det finnes butikker over alt - så det du ikke tar med deg; kan du kjøpe underveis. Og donere bort..... eller sende hjem igjen når du er lei av det. Derfor trenger du i grunn veldig lite. 

Jeg fant frem noen bilder fra min første 6-måneders tur. Tror dette var i 2017.

20170815_005602.thumb.jpg.cb9cf74d7bb4a5cd4fed1b016d82d03c.jpg

Før alt er pakket.

20170815_011308.thumb.jpg.04f5e44741e53a3e82996cf73b0ce8a8.jpg

Etterpå. 
Hodetelefonene ga jeg bort. De tok unødvendig stor plass. Bøkene forsvant også raskt.
Jeg liker å ha en kompressorpose i sekken til klær. Dette er ekstremt plassbesparende og gjør at det er enklere å fiske opp det du trenger i sekken. 

Nettsider jeg bruker
Rome2rio - for reiseplanlegging. Ekstremt flott nettside som viser deg alle mulige reisemåter.
Merk: Spesielt i Asia er det ikke mulig å kjøpe så mye buss/tog online. Men på Rome2rio finner du allikevel lett reiseruter og informasjon og hvilken selskaper som har de ulike rutene osv.
Omio - for bestilling av tog og bussbilletter i Europa
Skyscanner 
Hostelworld
Couchsurfing

Jeg bruker VISA fra Revolute når jeg er ute å reiser. Det gir meg veldig stor kontroll på budsjettet osv. 

Kan anbefale "stan" landene i Asia. Ikke vær redd for å reise til "utrygge og ukjente land" - verden er ikke så skummel som man skulle tro. Er du på vei til noe som er fy-fy, blir du garantert advart på veien. Selv om det ikke har skjedd meg så ofte. 

Ellers er det "learning by doing" - alle har ulike erfaringer. Alle reise ulikt. Alle har ulike behov. Så det finner du ut av etter hvert. Av erfaring tar det 2-3 uker å komme inn i en flyt, der du føler du har rutine og styr på ting.

pr0 tips:
Imodium mot diare er reseptbelagt i utlandet. Kjøp det i Norge og ha med deg.
Alltid ha to bankkort med deg på reise. Gjem et i sekken - og ha et fysisk på deg.
Reiseforsikring! Dette er dyre greier skal du være ute så lenge om gangen. Husk at de fleste reiseforsikringer dekker reiser på maks 45 til 60 dager (som regel). Du må tegne en helt unik reiseforsikring til en så lang reise. Dette er ekstremt viktig! 
Bruk kondom (dersom du er mann) - mye rart i utlandet.
Aldri "bli venn" med folk som stopper deg på gata. Eller på en benk, eller ute i det offentlige. På samme buss/tog er innafor. Også der du bor, på vandrehjemmet og ymse. Men det er mange som forsøker å "hjelpe" - særlig på busstasjoner og andre knutepunkter. Jeg er ekstra forsiktig rundt slike transportknutepunkter.
Besøk litt mindre kjente land og steder. Gjerne mindre byer også. Ofte er det de stedene du ikke har hørt om som er mest minneverdige.... Bare gå på Google maps, finn en random plass - eller enda bedre - spør de på vandrehjemmet, eller andre du bor sammen med. Om hvor de har vært, hvor de skal og ymse. Lag planene dine basert på mennesker - og ikke på Internett. 
WhatsApp er den foretrekkende chattetjenesten i utlandet og blant backpackere du møter. 
Gi faen i turistfeller og typiske sentrumssteder "alle" besøker. 999 av 1000 ganger er det overvurdert. 


 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

IMG_20200118_205056790.thumb.jpg.dbf4b4d442eac0515279abf45ee57359.jpg

Sekken sin vettu...... ferdig pakka! Dette er sekken jeg har hatt med meg meg på alle mine backpackerturer. 
Osprey Talon 22

En utrolig stor fordelen med å reise så lett, er at jeg kan ta med sekken inn på bussene og sette den mellom fanget på toget osv. Jeg føler meg alltid bittelitt ukomfortable når jeg lever fra meg bagasje på lengre turer.

En annen stor fordel er at jeg kan traske rundt med sekken på ryggen i flere dager om jeg vil. Uten problemer. Den veier med laptop ca 8 kg. Med niste, full vannflaske og alt. Maksimalt 10 kg. 

Den absolutt største feilen alle "nybegynnere" gjør - er at de reiser med alt for mye. 
Egentlig trenger du nesten ingen ting. Du kan som sagt kjøpe det du trenger underveis. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Losvar98 skrev (10 timer siden):

Hvor liten sekk har dere klart dere med?

Jeg har klart meg med en sekk på 40 liter på 3 ukers ferie men da var det tilnærmet ikke noe ekstra plass til å kjøpe noe underveis. Tror jeg måtte vaske klær ukentlig men det gikk greit. Skal du reise masse rundt i sør- og Mellom-Amerika ville jeg vurdert en større sekk som kan ligge igjen der du bor og samtidig en mindre for å ha med på dagsturer eller whatever. 

Av sekker har jeg Osprey og  Bergans og veldig fornøyde med de. Bergans-sekken er 75 liter og har en ekstra daypack-sekk som en kan feste på den store. Da jeg kjøpte siste tilskudd (Ospreyen) fant jeg ut at det er mange som har laget reviews av sekker på YouTube så det kan være verdt å sjekke ut. 

Jeg har for øvrig krevet en del tips på reisesiden min globetrekker.no.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har flere ganger reist 1 måned på Inter-rail med en 20 liters sekk, men nå har jeg med meg mere på en helgetur. 😉

Husk at det meste du bærer med deg kan du få billigere i landene du reiser til. Det var komisk å se hva enkelte tok med seg fra Norge.

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode svar! 😃 

Grunnen til at jeg tenker 40l eller mindre er fordi det får man lov å ta med inn på flyet. Men hørte noen som sa at enkelte asiatiske flyselskap kun har plass til 30l i hyllen, og derfor ikke burde ha større sekk enn det. 

Stedene jeg foreløpig har tenkt på er Tokyo, Vietnam, Kambodsja, Malaysia, Singapore, Bali, Fiji, Sydney, New Zealand, Peru, Costa Rica, Cuba, Mexico, LA, San Francisco, Dubai og Machu picchu. Noen dere ville fjernet eller lagt til? 😄

 

Lenke til kommentar
Losvar98 skrev (7 minutter siden):

Grunnen til at jeg tenker 40l eller mindre er fordi det får man lov å ta med inn på flyet. Men hørte noen som sa at enkelte asiatiske flyselskap kun har plass til 30l i hyllen, og derfor ikke burde ha større sekk enn det.

Pass seg for at billigste flybillett ofte er Economy Light hvor det kun er inkludert liten håndbagasje til å ha under stolen forran deg. Har også vært borti flighter i Asia hvor det er maks vekt på passasjer + bagasje.

Losvar98 skrev (10 minutter siden):

Stedene jeg foreløpig har tenkt på er Tokyo, Vietnam, Kambodsja, Malaysia, Singapore, Bali, Fiji, Sydney, New Zealand, Peru, Costa Rica, Cuba, Mexico, LA, San Francisco, Dubai og Machu picchu. Noen dere ville fjernet eller lagt til? 😄

Skjønner at folk ønsker reise litt rundt i Asia eller Sør-amerika, men har aldri forstått dette med å ta hele verden i én reise.... og så være ferdig med å reise? Tokyo, Hanoi, LA, SF, Dubai og Machu Pichu har jeg klart ta på en helgetur så jeg ville ikke inkludert det på en slik reise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Losvar98 skrev (37 minutter siden):

Takk for gode svar! 😃 

Grunnen til at jeg tenker 40l eller mindre er fordi det får man lov å ta med inn på flyet. Men hørte noen som sa at enkelte asiatiske flyselskap kun har plass til 30l i hyllen, og derfor ikke burde ha større sekk enn det. 

Stedene jeg foreløpig har tenkt på er Tokyo, Vietnam, Kambodsja, Malaysia, Singapore, Bali, Fiji, Sydney, New Zealand, Peru, Costa Rica, Cuba, Mexico, LA, San Francisco, Dubai og Machu picchu. Noen dere ville fjernet eller lagt til? 😄

 

Da vil jeg anbefale Osprey Kestrel 38 som sekk.

Du har en ganske omfattende reiseliste syns jeg. Mange av stedene du lister opp, er ikke typiske "backpacker-reiser" - men passer best til en middels dyr storby/helgetur. Mange dyre destinasjoner også. Høres veldig tilfeldig ut spør du meg. Type "den plassen har jeg hørt om, det høres fett ut..." - mitt inntrykk er at du får mye mer igjen både opplevelsesmessig, kulturelt og pengemessig dersom du fokuserer mindre på å besøke flest mulige land på kortest mulig tid.
For mange nybegynnere innen backpacking går det nesten sport i å krysse "check" på flest mulige land, så de har noe å skryte av. Men - du kan veldig fint tilbringe tre måneder i Vietnam uten å gå lei. Så no offence, den listen du har laget er nokså urealistisk for backpacking. Mange av landene du lister opp er typiske "ferieparadiser" eller steder som ikke er så fremmed fra oss.

Av det du listet opp der er vel Vietnam, Kambodsja, Malaysia (hjelpes), Bali - en "klassisk" backpackerstart. 

Terningkast 2 på den reiseplanen. Sorry Mac. 😂

Jeg foreslår at du starter med lavkostland og avslutter med høykost. Da ser du hvor mye du sitter igjen med etter flere måneder på tur. Ofte går det mer penger enn du tror, særlig i begynnelsen dersom du ikke er så erfaren. Reiser du til Asia på lavkost; kan du fort få et lite sjokk med tanke på levestandard, støynivå og andre ting. Så det å for eksempel starte rett på Tokyo, tilbringe 3-4 dager der - før du flyr videre med AirAsia som er et lavkostselskap til for eksempel Bali, som er et mekka for backpackere - deretter kan du ta buss gjennom hele stripa langs Malaysia, Singapore (et bittelite stopp der), Thailand, Kambodsja, Vietnam og Myanmar. Alle disse landene her er ganske trygge for backpackere. 

Personlig; syns jeg Pakistan og Iran er kraftig undervurdert som backpackerland. Du vil bli overrasket. Kirgisistan og Kasakhstan er også verd et besøk (men der får du utfordringer med språket, disse stedene er nok litt mer for "viderekommende").

En kraftig undervurdert perle ikke langt fra oss er Georgia, Armania og Aserbajdsjan.

Jeg syns listen din var voldsom omfattende. Så her har jeg kun tatt (stort sett) asia. 

Men....

Hva ønsker du egentlig på denne reisen? Hva vil du gjøre, oppnå, se, oppleve, oppsøke - hva er målet med turen? Hva er behovet, hva ønsker du å gjøre, lære osv? Listen du oppga gir deg ikke så mange utfordringer på turen din. Det er tross alt de "ukjente" og litt mer eksotiske reisemålene som du får mest igjen for....

 

 

Endret av Milhouse85
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (11 minutter siden):

Av det du listet opp der er vel Vietnam, Kambodsja, Malaysia (hjelpes), Bali - en "klassisk" backpackerstart.

"Banana Pancake Trail" 😉

Spesielt USA ville jeg droppet på en slik tur. Priser på hotell og leiebiler har gått helt amokk i flere turistsdestinasjoner i USA da mange ikke tør reise til utlandet. Det kan være snakk om 4-5 ganger høyere pris på 2 år. Har hørt om flere i Norge som har kansellert turer til USA når de sjekker priser for hotell og leiebil. I tillegg har LA og SF fått store mengder uteliggere og økt kriminalitet med myndigheter som ikke lengere etterforske mindre lovbrudd.

Du ønsker ikke være backpacker der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter @robertaas innlegg om USA. Det er ikke landet for backpacking. USA er og blir et land for bilkjøring. De har vel å merke Greyhound Bus - som er en opplevelse i seg selv. Ikke akkurat av det positive slaget - meg erfart. Du kan vel å merke finne billige leiligheter og telt i bakhagen via Airbnb. Jeg har faktisk forsøkt dette. Sov på en luftmadrass i et rom med 8 andre personer utenfor Miami for 12 USD natten. Luften ble så tett at jeg måtte "evakuere" kl 4 på morgenen.

USA er heller ikke så trykt som folk skal ha det til. Lett å havne i problemer der. Rart det der.... jeg har besøkt noen av verdens fattigste land. Men der følte jeg meg tusen ganger tryggere. Etter å ha besøkt USA fem ganger nå - vil jeg bare konkludere med at USA er...  overvurdert. Joda; vi ser opp til USA pga popkultur, tv & film. Mye av nyhetene våre kommer derfra osv. Første gang jeg besøkte USA og dro til New York var det selvfølgelig med "woooow" effekt. Andre gang; ikke like dyrt. Utrolig mye man lar seg irritere over. Tredje og fjerde gang. Nei; da innser jeg hvor piss det faktisk er. 
Et utrolig egosentrisk og "kunstig" hyggelig folk (nordmenn lar seg sikkert sjarmere i senk allikevel). Et land der ALT koster penger, selv inngang til nasjonalparker. En utrolig irriterende tipskultur. Et dyrt land - der noen av de kjente storbyene er helt umulius å besøke til en anstendig pris. Og så latterlig mye rus i omløp - det tar ikke lang tid før du blir spurt om det ene eller det andre.

Besøk heller Canada. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ting å se i USA, men nordmenn flest er ikke klar over at mange byer der har områder som man kan forvente å bli ranet om man forvirrer seg inn der som ignorant turist.

Her er verdens 50 farligste byer. Listen er preget an narko-krigen i Mexico, men likevel har USA 4 byer på denne topplisten. En rekke andre byer i USA kommer rett under dette:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cities_by_homicide_rate

Har vært i 9 av byene på listen.

-Man må lytte til lokale råd om hvor man kan gå og når.

-Man må sette seg inn i lokale måter de angriper og svindler turister.

-Man må ikke ha på eller med seg noe som ser ut til å kunne ha verdi.

-Man må passe på hvor på fortauet man går. Både for nært vegg/hjørner og for nært bilene øker risiko.

-Man må hele tiden følge med på omgivelsene.

Det er slitsomt å være i slike byer og det er på samme måte slitsomt å være i mange byer i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil føye til en ting på @robertaas liste. 
- Gå målrettet og se ut som du vet hvor du skal. 

Det å reise er ganske trygt i grunn. Der man møter på problemer; er i kjente storbyer som "alle" har hørt om. Hvorfor? Mange tilreisende er et mekka for kriminelle. I tillegg er det mange som "flykter" til slike storbyer, for å prøve lykken - ta for eksempel Las Vegas. Ting ser rasende flott ut på innsiden. Men gå to kvartal utenfor "the strip" - og du ser nakne rusa folk springe rundt i gatene... for å nevne noe.

Derfor unngår jeg bevist å reise til slike steder. Noen ganger har jeg selvfølgelig ikke et valg, da jeg benytter stedene som transit. Da pleier jeg alltid å bli en natt eller to, bare for å oppleve galskapen. Men jeg er aldri mer forsiktig enn når jeg besøker slike plasser. Jeg kunne ALDRI gått ut å festet og slått meg løs - som jeg gjerne gjør på andre mindre kjente steder. 

På slike yndede mainstream turiststeder og storbyer; er en ung og naiv backpacker kanskje det absolutt letteste "å ta". Som @robertaas skriver, har alle slike byer i USA ghettoer som man helst ikke skal bevege seg for mye i. 

Paradokset vil mange si - er at det er i de mest lutfattige landene jeg har følt meg mest trygg i. Spesielt i land som ikke er vant med turistme, slik som Kirgisistan følte jeg meg nesten som en VIP der jeg vandret rundt på måfå. En gang jeg tok buss, og sjåføren skjønte jeg var på besøk. Ble han så imponert (og stolt av landet sitt) at han tok bussen ut av ruta, og kjørte meg og ei lokal jeg var sammen med til en fjellkjede vi hadde planer om å besøke. Pris på "bussturen"? En norsk krone. 😜 
På overnattingssteder jeg bodde på, var det flust av eventyrlystene backpackere i en helt annen klasse enn de du møter på hostels i Barcelona eller i Tokyo for å nevne noe. Jeg betalte 30 kroner natta for enerom inkludert frokost. Og det står heller ikke på invitasjonene til å bli med på diverse ekspedisjoner.... "Hva med en tur til Mongola? Jeg kjører i morgen. Vi har plass."

Og hva kan man forvente i LA? Neppe mye. 

Nei; oppsøk heller noe "ingen" har hørt om. Det krever litt mer av deg. Ting går aldri helt som planlagt. Men på hostels finner du et fellesskap og en trygghet av de sjeldne; på de mest utroligste plasser. Så du føler deg allikevel "hjemme" selv om du er så langt borte at det føles som om du har tatt en tidsmaskin tilbake i tid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
robertaas skrev (13 timer siden):

Pass seg for at billigste flybillett ofte er Economy Light hvor det kun er inkludert liten håndbagasje til å ha under stolen forran deg. Har også vært borti flighter i Asia hvor det er maks vekt på passasjer + bagasje.

Skjønner at folk ønsker reise litt rundt i Asia eller Sør-amerika, men har aldri forstått dette med å ta hele verden i én reise.... og så være ferdig med å reise? Tokyo, Hanoi, LA, SF, Dubai og Machu Pichu har jeg klart ta på en helgetur så jeg ville ikke inkludert det på en slik reise.

Grunnen til at jeg ønsker å ta så mye som mulig på en tur er fordi jeg muligens blir å overta min fars gårdsbruk etter dette, og som bonde funker det dårlig å reise bort flere måneder 🙈

 

Milhouse85 skrev (13 timer siden):

Da vil jeg anbefale Osprey Kestrel 38 som sekk.

Du har en ganske omfattende reiseliste syns jeg. Mange av stedene du lister opp, er ikke typiske "backpacker-reiser" - men passer best til en middels dyr storby/helgetur. Mange dyre destinasjoner også. Høres veldig tilfeldig ut spør du meg. Type "den plassen har jeg hørt om, det høres fett ut..." - mitt inntrykk er at du får mye mer igjen både opplevelsesmessig, kulturelt og pengemessig dersom du fokuserer mindre på å besøke flest mulige land på kortest mulig tid.
For mange nybegynnere innen backpacking går det nesten sport i å krysse "check" på flest mulige land, så de har noe å skryte av. Men - du kan veldig fint tilbringe tre måneder i Vietnam uten å gå lei. Så no offence, den listen du har laget er nokså urealistisk for backpacking. Mange av landene du lister opp er typiske "ferieparadiser" eller steder som ikke er så fremmed fra oss.

Av det du listet opp der er vel Vietnam, Kambodsja, Malaysia (hjelpes), Bali - en "klassisk" backpackerstart. 

Terningkast 2 på den reiseplanen. Sorry Mac. 😂

Jeg foreslår at du starter med lavkostland og avslutter med høykost. Da ser du hvor mye du sitter igjen med etter flere måneder på tur. Ofte går det mer penger enn du tror, særlig i begynnelsen dersom du ikke er så erfaren. Reiser du til Asia på lavkost; kan du fort få et lite sjokk med tanke på levestandard, støynivå og andre ting. Så det å for eksempel starte rett på Tokyo, tilbringe 3-4 dager der - før du flyr videre med AirAsia som er et lavkostselskap til for eksempel Bali, som er et mekka for backpackere - deretter kan du ta buss gjennom hele stripa langs Malaysia, Singapore (et bittelite stopp der), Thailand, Kambodsja, Vietnam og Myanmar. Alle disse landene her er ganske trygge for backpackere. 

Personlig; syns jeg Pakistan og Iran er kraftig undervurdert som backpackerland. Du vil bli overrasket. Kirgisistan og Kasakhstan er også verd et besøk (men der får du utfordringer med språket, disse stedene er nok litt mer for "viderekommende").

En kraftig undervurdert perle ikke langt fra oss er Georgia, Armania og Aserbajdsjan.

Jeg syns listen din var voldsom omfattende. Så her har jeg kun tatt (stort sett) asia. 

Men....

Hva ønsker du egentlig på denne reisen? Hva vil du gjøre, oppnå, se, oppleve, oppsøke - hva er målet med turen? Hva er behovet, hva ønsker du å gjøre, lære osv? Listen du oppga gir deg ikke så mange utfordringer på turen din. Det er tross alt de "ukjente" og litt mer eksotiske reisemålene som du får mest igjen for....

 

 

Da jeg har fått jobb på ett gigantisk gårdsbruk (hos en norsk bonde) sør i Canada så starter reisen der. Mulig jeg jobber der i en måned eller to, tjener opp litt penger og opplever storbruk 😃 du har rett i det du sier, har lagt inn litt forskjellig fra det andre backpackere har anbefalt, men også en del som jeg selv har hørt om. Listen var bare helt fort gjort skrevet, og blir nok å gjøre mye endringer der. Men siden dette kanskje er eneste mulighet jeg får til å ta en slik reise så ønsker jeg å oppleve mest mulig av verden. 

Ønsker å få minner for livet, bli kjent med nye folk, lære litt om meg selv og utfordre meg selv litt på egenhånd i den store verden. Håper å lære mye, og kanskje endre meg litt etter en slik reise 🙈

 

Utrolig mye bra informasjon! Dette tar jeg virkelig til meg, jeg blir å droppe de "kjente" stedene og heller dra steder jeg finner langs veien som jeg kanskje aldri har hørt om. De kjente stedene kan jeg jo reise til på vanlig ferie senere. Reisen starter som sagt i Canada pga jobb, men ønsker å bruke mest tid i Asia og Australia. Australia er dyrt men hørt utrolig mye fint derfra 😎 

@Milhouse85 Kirgisistan høres veldig interessant ut 😃

Lenke til kommentar
Losvar98 skrev (10 timer siden):

Utrolig mye bra informasjon! Dette tar jeg virkelig til meg, jeg blir å droppe de "kjente" stedene og heller dra steder jeg finner langs veien som jeg kanskje aldri har hørt om. De kjente stedene kan jeg jo reise til på vanlig ferie senere. Reisen starter som sagt i Canada pga jobb, men ønsker å bruke mest tid i Asia og Australia. Australia er dyrt men hørt utrolig mye fint derfra 😎 

@Milhouse85 Kirgisistan høres veldig interessant ut 😃

Canada er flott. Flotte folk, fin natur, et veldig behagelig land - ganske lik Norge på mange måter.

Det er mange backpackere i Australia. På vandrehjem og ymse henger det ofte plakater fra gårdseiere der de søker arbeidskraft. Faktisk; er det så enkelt at du bare kan svippe innom gårder på veien og spørre om du kan hjelpe til. (Ikke egenerfaring, kun det jeg har hørt fra andre). Unngå bruk av såkalt WOOFING, da du ofte blir "låst" der.

Jeg hadde i grunn ikke planlagt så veldig mye på forhånd. Sannsynligvis vet du særdeles lite om landene du reiser til på forhånd; så det blir litt på måfå i grunn - når man sier at "man ønsker seg dit eller dit". Har du jobb, kjente eller en tilhørighet eller noe helt spesifikt du ønsker å oppleve/se/lære. Blir det noe annet. Men mitt inntrykk er at det er nokså tilfeldig hvor backpackere ender opp. Dersom man har bestilt litt for mange billetter på forhånd, kan man fort angre seg. Noe jeg gjorde i Albania for noen år siden.... da jeg traff på to latterlig flotte damer på et vandrehjem som inviterte meg på fjelltur i Kosovo. 

Det å ha en så åpen og fri timeplan som overhode mulig er en utrolig frihetsfølelse. Det er jo alltid steder å dra. Det var hetebølge i Albania når jeg var der. Derfor bestilte jeg spontant en flybillett til Nur-Sultan som jeg fant for latterlige 50 euro. 

ilpostino skrev (2 timer siden):

Jeg har skrevet en del om egensikkerhet på reisesiden min men tror jeg skal bruke flere av tipsene som @robertaas og @Milhouse85 har kommet med i denne tråden. 

Hvor finner jeg reisesiden din?

Jeg kunne skrevet mye om egensikkerhet.

Ta en stereotypisk vestlig førstegangs-backpacker. Veldig typisk; en gigantisk stor ryggsekk. Store fancy "dyre" solbriller. Masse dill-dall som henger og dingler fra sekk, lommer, airpods og annet tilbehør. Gjerne pyntet med enkelte lokale elementer fra lokalsamfunnet. En litt småstresset anspent kroppsholdning; gange med åpen munn.... Og selvfølgelig. Hengelås på glidelåsen. Disse finner du som regel på togstasjoner, busstasjoner og ymse rundt sentrale knutepunkt i landet du måtte besøke. 

Så har du de som har loffet rundt som "ekte" backpackere i årevis. De skiller seg nesten ikke ut fra de lokale.

Hengelås på glidelåsen tror jeg må være noe av det rareste jeg vet om, når det kommer til egensikkerhet. Kanskje sammen med sånn type lommebok du henger rundt halsen på innsiden av t-skjorta.

Et lite tips; en natt på et typisk hostel her hjemme i Europa koster fra 8 euro til rundt 20 euro for de mest fancy. Alt etter hvor mange personer man deler rom med. Dersom du spanderer 3-4 euro mer, på et vandrehjem av litt høyere standard. Så vil du etter min erfaring får det litt mer  tryggere. Ofte er det de som sliter med økonomisk som velger det absolutt billigste av det billige. Dette klientellet er også (kanskje) de som ser sitt snitt i å snoke litt i andre sine saker; dersom anledningen byr seg. 

Jeg har vel besøkt et par hundre hostels de siste 10 åra. Gidder som regel sjelden å låse skapet mitt. Jeg har aldri opplevd å bli frastjålet noe som helst. Selv ikke når jeg har mynt liggende løst rett utenfor senga der jeg sover. Men så velger jeg vandrehjem som koster bittelitt mer enn de absolutt billigste.... jeg er såpass privilegert at jeg kan ta meg råd til den 50-lappen ekstra. 

>

Jeg liker å gjøre litt "sosiale eksperimenter" på reisene mine. Dette med å plassere haka høyt og ha en litt arrogant "her kommer jeg" -holdning, fungerer faktisk overraskende bra. Straks jeg begynte å slappe av i ansiktet, se litt ned mot bakken (som er litt typisk for nordmenn å gjøre), og kanskje virke litt mer random... så kom innkastere og andre tullinger etter meg med en gang. Ikke sjelden ble jeg fotfulgt  flere hundre meter; dersom jeg ikke svarte direkte med en gang. 
Men absolutt alle gangene jeg går med en litt mer arrogant "her kommer jeg" holdning, og gjerne ser potensielle plagere/innkastere/svindlere rett inn i øya - så skygger de banen med en gang. Dette erfarte jeg blant annet i Marokko, Tyrkia, Paris, Tokyo og Hong Kong for å nevne noe.
En og annen veldig sjelden gang, særlig på busstasjoner - kan de være veldig (ekstremt) pågående. Da har jeg et fåtalls ganger sagt "get the fuck out of my face" - og fysisk tatt tak i skulderen deres og sagt "go....". De fleste blir så satt ut dersom du gjør noe slikt; fordi det ikke forventes av deg. Men de fleste backpackere er alt for konfliktsky og derfor lette å "dille & dulle med" for aggressive skopussere, selgere og det som verre er. 

Men alt dette skjer "selvfølgelig" kun i kjente storbyer, knutepunkter og andre steder der backpackere er et nokså vanlig syn. Dersom du steder som absolutt ikke er vant med turisme og besøkende. Får du nesten en motsatt effekt, der folk skygger banen når du kommer - eller kanskje gir deg litt ekstra rom og/eller respekt. Når jeg først kommer meg ut fra disse masete metropolene, kan jeg slappe helt av. Akkurat som jeg gjør her i Norge. Da kan jeg for eksempel bare legge igjen sekken i kafeen mens jeg stikker på dass, uten å være bekymret for at noen stikker av med den... for å nevne noe. 

Jeg tenker at alt til syvende og sist handler om erfaring. Verden er som sagt ikke så skummel som man skulle tro.

>

Personlig bruker jeg mye Coucsurfing. Selv om du skulle havne i litt skitne områder (bevist/ubevist) så bryr de seg sjelden så lenge du ikke utgjør en trussel og ikke byr på interessekonflikter i spesielt utsatte strøk.

Her er et eksempel:
https://matadornetwork.com/notebook/on-hitchhiking-across-asia-and-couchsurfing-with-the-taliban/

En "feil" mange gjør.... er å snakke litt for varmt og selvsikker om egen nasjon og egen kultur. Det å stille seg helt nøytral når man er ute å reiser. Der man ikke dømmer noen, men heller stiller spørsmål (helst ikke for kritiske spørsmål) - og viser respekt til det stedet og menneskene man besøker. Da kommer man ofte veldig langt på veien. 

En annen historie jeg hørte om, via besøkende fra Cocuhsurfing - var noen som forvirra seg ut i Amazonas etter å ha haiket gjennom Brasil. Der de tilfeldigvis møtte på et narkokartell. Når de forsto at det bare var en tulling a backpacker som forvirra seg ut - ble han invitert med "inn" i miljøet. Han fikk en nokså spesiell omvisning - og hadde i ettertid fortalt at de var så lite vant med besøkende der inne i jungelen, at han ble tatt i mot med åpne armeer. 😜 Folk er stort sett bare folk. Uansett hva de måtte drive med. Det er veldig sjelden du treffer på mennesker som har veldig onde hensikter. MEN; når du krysser en slik "territoriell" grense. Kan du bli skutt, kun fordi du er en inntrenger. Så det som kan være greit er å alliere seg med noen som "har kontakter på innsiden, fra utsiden" - du kan ikke akkurat bare banke på døra. Men her snakker vi "backpacking ekstreme edition". Hehe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (34 minutter siden):

Hengelås på glidelåsen tror jeg må være noe av det rareste jeg vet om, når det kommer til egensikkerhet.

Med en kulepenn på kan man åpne "låste" hengelåser på ryggsekker og kofferter lett. Med minimal trening tar det under 15 sekunder å åpne, hente noe ut og låse igjen. Om låsen står fast i en av endene på glidelåsen blir det riktignok vanskeligere å låse igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...