Gå til innhold

– Sony krever at fremtidige PlayStation-spill får demoer på minst to timer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gringorilla skrev:

Interessant å vinkle dette som noe negativt, all den tid det er positivt for forbrukerne. 🤷‍♂️

Det kan vel heller ikke være store jobben å klippe ut en 2 timer lang seksjon av et spill? For eksempel kan man jo bare starte spillet helt som normalt, med en klokke som tikker ned og avslutter spillet etter to timer.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Iki said:
1 hour ago, Gringorilla said:

Interessant å vinkle dette som noe negativt, all den tid det er positivt for forbrukerne. 🤷‍♂️

Det kan vel heller ikke være store jobben å klippe ut en 2 timer lang seksjon av et spill? For eksempel kan man jo bare starte spillet helt som normalt, med en klokke som tikker ned og avslutter spillet etter to timer.

Mente ikke du for en stund tilbake at spillere er så kravstore som krever demoer av spill? At folk som ikke klarer å kjøpe spill til 600,- etter tester ikke burde kunne kjøpe noe som helst? Du argumenterte mot 2-timersdemoer med at mange spill bare varte 5-6 timer. (The Order 1886 f.eks. varte vel bare rundt dette, og var vel et fullpris-spill)
Hvorfor så positiv nå?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
saywhat skrev (35 minutter siden):

Mente ikke du for en stund tilbake at spillere er så kravstore som krever demoer av spill? 

Det er en stor forskjell på å kreve å få spille gjennom mange timer av spill man kjøper for så å returnere gratis når man har spilt gjennom det, slik det var snakk om den gang, og det å ha en to timer lang demo som utviklerne selv har kontroll over.

Ser også ut til at utviklerne får noe igjen for dette da det blir låst til en betalt tjeneste.

Endret av Iki
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Iki said:

Det er en stor forskjell på å kreve å få spille gjennom mange timer av spill man kjøper for så å returnere gratis når man har spilt gjennom det, slik det var snakk om den gang, og det å ha en to timer lang demo som utviklerne selv har kontroll over.

er også ut til at utviklerne får noe igjen for dette da det blir låst til en betalt tjeneste.

Vet ikke hvor mange som krevde "mange timer av spill" - tror de fleste i diskusjonen den gang virket fornøyde med f.eks Steam sin totimers prøvetid (som du nevnte kunne være et alternativ for utviklerene her). 

Men jeg er for så vidt enig at det er fint at utviklerne får noe igjen for dette. Selv om de muligens ville gjort det uansett, hvis slike demoer gir økt salg?

Endret av saywhat
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Iki said:

Et annet poeng er at det kun er snakk om demoer på fullpris spill, altså er det lite sannsynlig at indie spill, som oftest har kortere spilletid, blir påvirket.

Jepp, derfor jeg brukte The Order 1886 som et eksempel. Var vel et fullpris ikke-indie-spill som bare varer 6 timer-ish. (Ryse: Son of Rome er vel et annet eksempel?) 

Med en demo på to timer på et tilsvarende spill i fremtiden kan du altså spille ca. 1/3 av spillet. Ikke verst for en forbruker det, selv om day one release på Playstation Plus hadde vært en enda bedre deal. Men det er en annen diskusjon.

Endret av saywhat
Lenke til kommentar

Det er 2022 og forbrukerne forventes å betale for demoer. Da bør vi vel også betale når vi går inn på matbutikken fordi noen der inne deler ut smaksprøver av en ny smøreost. Eller at vi skal betale for å gå gjennom storgata fordi lenger opp står noen musikere og jamrer noen toner fra deres eget låtgalleri. Bare kall det live-as-a-service og folk vrenger lommebøkene. Lenge leve Sonys grådighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev:
Pinng skrev (4 minutter siden):

Det er 2022 og forbrukerne forventes å betale for demoer.

Du betaler ikke for demoene...

Du betaler for å få streame / laste ned spill fra et bibliotek. 

Demoene er noe du får i tillegg til dette.

Ifølge nyheten får ikke de som ikke betaler for premium tilgang til demoene. Ergo må man betale for å kunne spille demoer.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pinng skrev (11 minutter siden):

Ifølge nyheten får ikke de som ikke betaler for premium tilgang til demoene. Ergo må man betale for å kunne spille demoer.

Ikke slik det fungerer.

Om du går på butikken og kjøper en flaske cola, for så å få en appelsin i disken, så betalte du ikke for appelsinen. 

Om du kun har lyst til å spille demoer, og dermed ikke bruker en eneste av funksjonene du betaler for, så kan du si at du betaler for dem, men det blir nok de færreste som betaler for PS plus kun for demoene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev:
Pinng skrev (11 minutter siden):

Ifølge nyheten får ikke de som ikke betaler for premium tilgang til demoene. Ergo må man betale for å kunne spille demoer.

Ikke slik det fungerer.

Om du går på butikken og kjøper en flaske cola, for så å få en appelsin i disken, så betalte du ikke for appelsinen. 

Om du kun har lyst til å spille demoer, og dermed ikke bruker en eneste av funksjonene du betaler for, så kan du si at du betaler for dem, men det blir nok de færreste som betaler for PS plus kun for demoene.

Men om jeg bare vil ha appelsin tvinges jeg vel strengt tatt til å kjøpe en cola jeg ikke vil ha, så lenge det ikke er mulig å få appelsin uten å kjøpe cola?
  • Liker 6
Lenke til kommentar
2 hours ago, saywhat said:

Med en demo på to timer på et tilsvarende spill i fremtiden kan du altså spille ca. 1/3 av spillet. Ikke verst for en forbruker det, selv om day one release på Playstation Plus hadde vært en enda bedre deal. Men det er en annen diskusjon

Det får de gjennom potensielt økt salg av produktet deres. Markedsføring har aldri vært gratis. De som lager dårlige produkter og lever på hype vil selvfølgelig være bekymret om produktet deres kan bli avslørt som elending før ett eventuelt kjøp (nei, anmeldelser gjør langt fra denne jobben godt nok). 

Endret av Allostasis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette blir jo kjempe bra… slutt å sitte å skulle vurdere spill ut i fra en anmeldelse fra en som har et helt annen syn på spill end en selv.

Sitter litt med den ekle følelsen når man skal investere 700-800kr for et spill du er kjempe usikker på om er verd det. Tenk seg bare Cyberpunk fadesen, nok mange som hadde spart seg irritasjon rundt den lanseringen med en slik løsning

 

burde være slik for alle nye spill, uansett Sony eller andre leverandører  👍

Endret av Masimo
Lenke til kommentar

For min del er det to spill som har solgt meg på demoen i det siste. Det er Rayman Legends som hadde en supersjarmenende demo, og jeg synes spillet levde greit opp til den da jeg har spilt det sikkert ca 80+%. Den andre demoen er FEZ som var prosjektet til omdiskuterte Phil Fish. Det er et av slike spill jeg faktisk har rundet, men dette spillet er så dypt at det godt kan spilles flere ganger for å få med seg alt. Fish har absolutt hatt ambisjoner med dette, så synd han ble så dårlig behandlet av internet at FEZ II ble droppet.

Begge titlene på PS4. Bordelands 2 på Steam på PC fordi jeg likte det jeg spilte i tidsbegrenset demo over en helg, så det ble kjøp slik at jeg kunne fortsette der jeg slapp.

Husker jeg lastet ned mye demoer på Xbox 360 og PS3, men kan ikke huske at noe av det fenget nok til kjøp.

PS5-spill er så gjennomarbeidet av proffe produsenter at det nok kommer til å funke med demoer etter det konseptet de har lansert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...