Gå til innhold

Dette blir NTNUs nye master­grads­ring: Vil lage en ring som «ikke er harry»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siv.Ing ringen er ikke SÅ godt kjent, og slett ikke norske vaner med bæring av ring. En liten historie fra en konferanse i Tyskland for ca ti år siden. En liten klynge fra Norge stod og pratet sammen sammen som man ofte gjør når man treffer kjenninger i utlandet. Da kom det en tysker bort og kikket på oss, la merke til ringene, og så litt forundret ut. Så tok han mot til seg og spurte (med hard tysk aksent) «are you guys all married together?»

  • Liker 1
Lenke til kommentar
daffyd skrev (57 minutter siden):

Dersom noen velger å ikke ansette noen som bruker en slik ring, så er det ikke annet å si enn at "der slapp de med skrekken" - hadde neppe blitt lenge i et slikt jantelov-miljø hvor bruk av studie-ring blir uglesett. Og det er mange andre firma som både ønsker og setter stor pris på den kompetansen de måtte inneha.

I samband med jobbintervju så er det stort sett eit valg mellom kandidatar med lik utdanning. Så i ein slik situasjon har det ingen hensikt å demonstrere sin kompetanse gjennom ein ring ettersom kompetansen er dokumentert via CV/vitnemål. 

Om det då står heilt likt mellom to kandidatar så tenker eg at det kan være heilt innafor å ikkje velge den kandidaten som prøver å smiske seg til jobben ved å vise til at ein har gått på "rett" universitet. Eller basert på anna framtoning for den slags skuld. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (44 minutter siden):

I samband med jobbintervju så er det stort sett eit valg mellom kandidatar med lik utdanning. Så i ein slik situasjon har det ingen hensikt å demonstrere sin kompetanse gjennom ein ring ettersom kompetansen er dokumentert via CV/vitnemål. 

Om det då står heilt likt mellom to kandidatar så tenker eg at det kan være heilt innafor å ikkje velge den kandidaten som prøver å smiske seg til jobben ved å vise til at ein har gått på "rett" universitet. Eller basert på anna framtoning for den slags skuld. 

Da velger du altså bort en kandidat basert på utseende. Hva skal bli det neste? Belte eller sko i 'feil' prisleie? Tatoveringer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Da velger du altså bort en kandidat basert på utseende. Hva skal bli det neste? Belte eller sko i 'feil' prisleie? Tatoveringer?

Når det står heilt likt kompetansemessig så velger ein sjølvsagt den kandidaten som passer best inn i bedriftas arbeidsmiljø og verdisyn.
Og nei, ein velger sjølvsagt ikkje kandidat på utsjåande der ei slik utvelging er i konflikt med diskrimineringslova.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (Akkurat nå):

Når det står heilt likt kompetansemessig så velger ein sjølvsagt den kandidaten som passer best inn i bedriftas arbeidsmiljø og verdisyn.
Og nei, ein velger sjølvsagt ikkje kandidat på utsjåande der ei slik utvelging er i konflikt med diskrimineringslova.

For to poster siden mente du det var greit å velge bort kandidater basert på fremtoning...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (33 minutter siden):

For to poster siden mente du det var greit å velge bort kandidater basert på fremtoning...

Sjølvsagt. Er det to kandidatar som har lik kompetanse men den eine har heilt feil framtoning så velger ein den kandidaten som har best framtoning. Det er ikkje diskriminerande å velge bort kandidaten som f.eks. har kledd seg på ein upassande måte eller som ikkje passer inn sosialt.

For å ta dette tilbake til litt meir on-topic så er det ikkje gitt at ein jobbsøkar som stiller opp på jobbsøknad med mastergradsringen frå NTNU på den eine handa og frimurarringen på den andre handa sender eit positivt signal til intervjuaren.

Det er ikkje gitt at det er slik i alle situasjonar. Måten ein har kledd seg på til jobbintervjuet er ikkje heilt utan betydning, og jo lengre utanfor normalen ein går jo sterkare signal sender ein. Blir dette oppfatta positivt så skiller ein seg ut frå mengda, men det kan også slå heilt feil. Som du ser i tråden her så er det veldig ulik oppfatting av kva ein mastergradsring symboliserer, og då er det generelle rådet at ein skal være varsom på når ein brukar ringen. Du kan gå i jobbintervju med mastergradsringen og dette ender opp med å være siste detaljen som gjer at du får jobben fordi intervjuaren synes det er flott at du tørr å være stolt av at du har gått på NTNU. Men du kan like gjerne møte på ein intervjuar som ikkje synes det er passande å stille på jobbintervju med ein slik ring.

Lenke til kommentar
On 4/27/2022 at 9:02 PM, .,. said:

Er nokså klysete å gå med en slik ring. Det gir inntrykk av at de overkompenserer en del. Slike lever da ikke opp til imaget de forsøker å fremstille.

Litt som Mensa-medlemskap -- det er en knapp minoritet av de som oppfyller kravet for medlemskap som melder seg inn. Gjerne litt narsissistiske typer. 

Helt enig, og helt på kornet.
Er opprinnelig sivilingeniør fra NTNU sjøl jeg, men vurderte aldri å anskaffe meg en ring for å bevise det, ettersom jeg raskt kunne konstatere at de som anskaffet en slik ring gjerne var litt navlebeskuerske dyrkere av typisk urbane verdier og med tendenser til metroseksualitet, med stort markeringsbehov men dårlig bakkekontakt , og som ellers hadde få andre meritter ellers i livet å vise til, og derfor brukte ringen til å overkompensere for noe de manglet.

Når det gjelder medlemskap i Mensa, så har du også helt rett; medlemskapet er slettes ingen garanti for at man er smart, tvert imot.
Det er vel snarere et sterkt indisium på markeringsbehov og narsissistiske tendenser det også, slik følgende linker skulle tilsi:

https://www.rb.no/lokale-nyheter/mensa-leder-ikke-sa-glogg/s/1-95-2262708

https://www.tv2.no/a/9510728/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (4 timer siden):

I samband med jobbintervju så er det stort sett eit valg mellom kandidatar med lik utdanning. Så i ein slik situasjon har det ingen hensikt å demonstrere sin kompetanse gjennom ein ring ettersom kompetansen er dokumentert via CV/vitnemål. 

Om det då står heilt likt mellom to kandidatar så tenker eg at det kan være heilt innafor å ikkje velge den kandidaten som prøver å smiske seg til jobben ved å vise til at ein har gått på "rett" universitet. Eller basert på anna framtoning for den slags skuld. 

Tror du at dette er en ring man velger å ta  ved spesielle anledninger?  Enten bruker man den hele tiden (og tar den av ved spesielle anledninger) eller så bruker man den ikke / har den ikke.

AnthonyEdwardS skrev dette:

Sitat

Du kunne ikke betalt meg for å gå med ring og hadde jeg kjent igjen en slik ring på en jobbsøker så hadde jeg valgt noen andre (som ikke er så ung og naiv at de fortsatt går med se-på-meg-bling-bling)

Det var ikke fremstilt som om det var to 100% identiske kandidater, og ringen var eneste forskjell. Dersom noen har så sterke personlige meninger *mot* at andre kan bruke en slik ring at de velger å se bort i fra andre kvaliteter i en ansettelsesprosess, så er det en bonus å ikke jobbe i samme firma som vedkommende. Spesielt om vedkommende har noe som helst overordnet ansvar, som man fort kan tro når vedkommende tar avgjørelser om ansettelser eller ikke.

Lenke til kommentar

Merkelig hvordan det på mange andre områder er full aksept for at man viser hvem man er (eller i det minste ønsker å være) igjennom diverse symboler. Enten det er dyre håndvesker, tatoveringer, en hijab, moteklær, sminke, et kors rundt halsen, eller en treningsklokke for den del – alle slike ting kommuniserer noe om hvem du er og hvor du ønsker å høre til. Hvorfor skal da en ring være noe problem?

For meg ser dette ut til å handle om noe annet enn selve ringen, det virker nesten som at det å «stå frem» som sivilingeniør er selve problemet.

Jeg synes det er trist at man nærmest skal skjemmes av å titulere seg «sivilingeniør», mens det å strø omkring seg med luftslott som «influenser», «coach», «rådgiver» eller at man er en eller annen form for «ekspert» (ref. hvordan media titulerer folk), det skal være helt greit. Det hadde vært mye bedre om utdannede folk bar både ringen, tittelen og rollen sin med stolthet – og derigjennom bidrar til å fremme kunnskap og faglig tyngde, i et samfunn som ellers preges av at de som skriker høyest er de som ofte får en stemme i offentlighetene – fullstendig uavhengig av kvalifikasjoner eller bakgrunn. Som sivilingeniør har man i det minste fått en innføring i den vitenskapelige metoden, i motsetning til «vaksinemotstandere» eller andre fjasenisser.

Mitt første møte med nevnte ring, var en realfagslærer jeg hadde på videregående. Kanskje er det nettopp denne nevnte læreren som gjør at jeg i dag har en slik ring selv, for makan til kunnskapsrik, inkluderende, faglig stolt men likevel ydmyk person, skal du lete lenge etter. En fantastisk lærer, sivilingeniør, og stolt av det.

Jeg gjør det jeg kan for å bære min ring og min rolle med tilsvarende stolthet og ydmykhet, så får det være opp til andre hvordan de ønsker å dømme meg for det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Kjenner man igjen en slik ring på jobbintervjuet så roper det "denne kandidaten er dum nok til å betale 6000 kr fordi personen ikke har selvinnsikt og livserfaring til å innse at han ikke er med i en Bond-film hvor ringen skal låse opp status og makt". Møter du opp på et jobbintervju så vet de du møter allerede hvilke kvalifikasjoner du har. Skal vi begynne å tattovere CCIE nummeret vårt i panna også?

Er man så jævlig smart at man trenger en fysisk ring for å vise "det" frem så burde det i det minste være en ring som ikke kan føre til ring avulsion

Endret av ali q
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ali q skrev (17 minutter siden):

Kjenner man igjen en slik ring på jobbintervjuet så roper det "denne kandidaten er dum nok til å betale 6000 kr fordi personen ikke har selvinnsikt og livserfaring til å innse at han ikke er med i en Bond-film hvor ringen skal låse opp status og makt". Møter du opp på et jobbintervju så vet de du møter allerede hvilke kvalifikasjoner du har. Skal vi begynne å tattovere CCIE nummeret vårt i panna også?

Er ganske vanlig at folk i enkelte yrker går med skolering både på intervjuet og jobben de får etterpå. Det er jo bare en ring og ikke et massivt skaut. Det handler ikke å vise at man er fjollete eller dum, men om tilhørighet i blant kollegaer. Kjenner flere som går med ring på jobb, disse jobber vanligvis som økonomer, ingeniører eller revisorer.  Man finner det nok i mindre grad hos lærere, psykologer eller leger.  

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Kanskje steinen kan komme i ulike farger som kan symbolisere hva slags studieretning man har tatt....(De første linjeforeningene ved NTH (nå NTNU) var HM Aarhønen (1913), St. Arnoldi Broderskab (1913), Bergstuderendes Forening (1914), Høiskolens Chemikerforening (1915), Mannhullet (1917) og Sanctus Omega Broderskab (1919), deretter fulgte AF Smørekoppen (1929). ........... Nabla)

.......................................................................................................

https://no.wikipedia.org/wiki/Linjeforeninger_ved_NTNU#Delta

Lenke til kommentar
CXSUB4BA skrev (3 timer siden):

Kanskje steinen kan komme i ulike farger som kan symbolisere hva slags studieretning man har tatt....(De første linjeforeningene ved NTH (nå NTNU) var HM Aarhønen (1913), St. Arnoldi Broderskab (1913), Bergstuderendes Forening (1914), Høiskolens Chemikerforening (1915), Mannhullet (1917) og Sanctus Omega Broderskab (1919), deretter fulgte AF Smørekoppen (1929). ........... Nabla)

.......................................................................................................

https://no.wikipedia.org/wiki/Linjeforeninger_ved_NTNU#Delta

Tror ikke det finnes like mange unike farger som det finnes studieretninger på NTNU. Det finnes 162 2-årige masterstudier på NTNU.

https://www.ntnu.no/studier/alle?city=&studyLevel=560,570,580&field=&query=&open=true

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (11 timer siden):

Tror ikke det finnes like mange unike farger som det finnes studieretninger på NTNU. Det finnes 162 2-årige masterstudier på NTNU.

https://www.ntnu.no/studier/alle?city=&studyLevel=560,570,580&field=&query=&open=true

Er vel ikke meningen å ha en farge for hver av de masterne, da flere av masterne er innenfor samme fagkrets, bla så jeg raskt 2 forskjellige på arkitektur.

Det er 15 utdanningsområder, og det kan sikkert være et bedre skille, selv om det og er mange til å dele inn på farger som skiller seg nok til at man ikke må sitte med lupe for å se forskjellen.

Man har 9 forskjellige fakultet, så det begrenser antall farger mye bedre. Men for meg virker det ikke helt unaturlig å la fakultetene Arkitektur og Design, Det humanistiske Fakultet, Samfunns og Utdanningsvitenskap og NTNU Vitenskapsmuseet få samme farge.

Så kunne fakultetene for Informasjonsteknologi og Elektronikk dele farge med Ingeniørvitenskap. Og så kunne Medisin og Helsevitenskap dele farge med Naturvitenskap. Og så får Økonomi en egen farge. Da er vi plutselig nede i 4 farger, gul, rød, blå og grønn.

Er klar over at flere vil sikkert påstå at flere av de jeg har "satt i samme bås", er så forskjellige at det ikke kan blandes i de grupperingene jeg foreslår. Benytter man fargene brun, lilla, sort, hvitt og "diamant/glass", i tillegg til gul, red, blå og grønn, så har vi plutselig 9 farger totalt. Ett for hvert fakultet.

 

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Lenke til kommentar
daffyd skrev (På 29.4.2022 den 14.18):

Det var ikke fremstilt som om det var to 100% identiske kandidater, og ringen var eneste forskjell. Dersom noen har så sterke personlige meninger *mot* at andre kan bruke en slik ring at de velger å se bort i fra andre kvaliteter i en ansettelsesprosess, så er det en bonus å ikke jobbe i samme firma som vedkommende. Spesielt om vedkommende har noe som helst overordnet ansvar, som man fort kan tro når vedkommende tar avgjørelser om ansettelser eller ikke.

Det var heller ikke fremstilt som det motsatte (selv om du nå insinuerer nettopp det). Hvis du fortsatt er uklar på poenget så kan jeg gjerne utdype:

De eneste som når mitt bord er allerede sjekket av HR og har den nødvendige faglige bakgrunnen (noen ganger kun akademisk, noen ganger kun (lang) praktisk erfaring innen relevante fagfelt, og noen  har begge deler). Til syvende og sist faller som regel 4-8 kandidater gjennom nåløyet og jeg luker ut flesteparten før jeg kaller inn noen få på andregangsintervju. I tilfeller der er veldig like kandidater på alle mulige måter så har jeg også inkludert lokal tillitsvalgt og hen som fungerer for meg når jeg er utilgjengelig. Hadde en av de som ender opp på mitt kontor hatt en studiering jeg kjenner igjen så hadde det vært såpass stort rødt flagg at personen umiddelbart hadde vært ute av dansen. Selv hvis det var den eneste jeg kalte inn på intervju fordi vedkommende gjorde meg optimist så hadde det vært et så stort rødt flagg at alarmbjellene hadde slått inn noe helt enormt. I vår jobb og vårt lille team med det ansvaret som hviler på alle og enhver i teamet så er det helt utenkelig å ha en sånn person under vår paraply. Selv hvis personen ikke skulle være en klyse av dimensjoner så viser det enormt svak dømmekraft fra personen å både eie og bruke en slik ring da det roper "jeg er en usikker person og umoden person uten livserfaring som innerst inne tror at en studiering vil gi meg fordeler i livet", og det har vi rett og slett ikke tid til i vårt team. Hvis du ikke allerede er mentalt oppvokst så tar vi gjerne heller sjansen på noen av de mange andre søkerne slik at vi slipper churn, men selv da har vi vært uheldige og endt opp med personer som lever i sin egen boble og ikke har livserfaring til å løse det som for resten av teamet er enkle løsninger på enkle problemer.

Hvis jeg skal komme med en sammenligning som kanskje gjør det enklere å forstå: Noen personer tar både Bachelor og Master uten å studere utover å møte opp på forelesning. Andre skjønner ikke et kvekk under forelesningen, men studerer hardt nok hjemme til å være ajour dagen etterpå. Uansett hvilken utdanning du ender opp med på CVen så kan du være av første gruppe eller den siste gruppen. Vi har alt for ofte endt opp med at HR har anbefalt personer av den siste sorten, og de har endt opp som en flaskehals for hele teamet (såpass at andre i teamet har måtte ta en tyngre bør enn nødvendig). Å legge ned veto på en søker som går med masterring for å forhindre flaskehalser som ikke passer inn i teamet er helt kurant og det minste jeg kan gjøre for å holde resten av teamet fornøyd med tanke på likhet. Hadde vi hatt et større team så hadde vi kanskje brukt ressurser på psykologiske tester og denslags, men du hadde vel kanskje hatt noe imot det også..

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...