Gå til innhold

2-step verification, god ide eller ren plage?


Anbefalte innlegg

I dag er jo 2-step verifikasjon blitt en bølge og selvsagt oppstår det problemer.

Dette ble aktivert uten min viten på hotmail, og nå lager dette problemer, siden de har problemer med både å sende og motta sikkerhetskoder.


Etter at MS aktiverte 2-step så klarer jeg ikke lengre å logge inn noe annet sted enn hjemme på 1 nettverk, på 1 maskin, på 1 nettleser for at dette skal fungere.
Hvis jeg installerer en ny nettleser så må jeg igjennom verifikasjon med kode igjen, ellers så virker det ikke. Så ikke klarer jeg å sjekke epost noe annet sted enn hjemme.
Hvis jeg skal klare å logge inn andre steder så må jeg plutselig helt hjem for hver gang jeg skal sjekke epost.
Dette er et fullstendig latterlig opplegg.


Og når jeg da skal forsøke å få tak i en annen kundeservice, som også har 2-step verifikasjon og må sende kode før jeg får sende forespørsel, så går ikke dette for 
MS klarer ikke å motta..

Klarer nå ikke å få tak i f.eks. Epic Games, de har registert at jeg logger inn fra annen kilde og må ha kode for klare å logge inn, men mikkesoft har ingen løsning så langt.

Så hvordan skal jeg nå da løse dette problemet??

Jeg har selvsagt tatt dette opp med mikkesoft, flere ganger de siste månedene, men så langt ingen løsning, det eneste er at de vet at de har problemer.

Men hva skal jeg gjøre i mellomtiden?

Noen som har noe erfaring med dette? Kanskje noen som har en løsning?


Jeg ser jo helt klart at dette systemet er helt på trynet, nå så må jeg da reise helt hjem til andre siden av kloden bare for klare å logge inn.
Og dette bare for å få tak i kundeservice eller lese epost.

En ting er at å logge inn med  2-step kan jeg se sikkerheten i, men når dette skjer bare fordi jeg skifter nettleser, eller nettleveandør, eller datadings - for hver 
eneste gang MÅ jeg helt hjem til en maskin på det ene nettverket som allerede er "klarert" for at dette skal virke.
Dette er jo helt texas.


Er virkelig 2-step verifikasjon noe å satse på eller vil dette bare skape mere problemer??

Noen som vet? Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De som bruker Google sin Authenticator har jeg aldri hatt noe som helst problem med. Alt bare virker og man har den lett tilgjengelig på telefonen. I alle fall Android, har ikke fått sjekket på iOS enda.

Et eksempel på det er brukeren jeg har på Ubisoft sin Uplay plattform.

Lenke til kommentar

Nå bruker jeg mest bedriftsutgaven av Microsoft sin MFA-løsning (eller 2FA om man vil, og den er stabil som fjell) men etter hva jeg har fått med meg så skal de forbrukerrettede tjenestene (som Hotmail, live.com, outlook.com etc.) bruke en nedskalert versjon av den samme tjenesten. Har heller ikke opplevd problemer med den, opplever den som like stabil
 

Kan forstå at MFA kan være krevende å forholde seg seg til men ut over det du skriver (som jeg oppfatter som en… rant, uttrykk for frustrasjon?), skal vi kunne bidra må du skrive litt mer om hvordan 2FA er satt opp hos deg og hva du bruker som MFA-app etc. 😊

Lenke til kommentar

Jeg har ikke peiling på hva slags oppsett eller hva som helst MS eller de andre har på min mailkonto eller kundekonto.

Jeg får ikke sjekket dette siden MS har problemer som sagt, så de får ikke sent meg kode slik at jeg kan logge inn for å sjekke sikkerhets innstillingene..

Logger bare inn på nettsidene via en vanlig w10 pc via nettleser ikke noen apps, ikke android eller ios.

Har jo begynt å tenke tanken som noen sier med om gmail er bedre, men hva gjør jeg i mellomtiden og hvordan får jeg endret dette?


Skulle bare ha kontakt med Epic games, som også oppfører seg slik, så det er jo ikke bare MS som er problemet.

Epic har nå registrert at jeg er enten på en ny maskin, nytt nett, eller ny nettleser og krever at jeg må motta kode - men den mottar jeg aldri. Hvordan skal jeg nå da få tak i epic games mens MS har problemer med hele dette systemet?

Hvordan skal jeg få gitt de beskjed når de krever denne koden for å få gitt beskjed om at jeg må endre til annen mailaddresse hos gmail?


Men dette med selve 2-step, er det meningen at man da plutselig er avhengig av at man har minst 1 maskin tilgjengelig til enhver tid på rett nett med rett nettleser, som på forhånd er godkjent for at dette skal fungere?

Det kan vel ikke være meningen at dersom jeg reiser til naboen så er det helt umulig å få logget inn noe sted?
Ikke engang på den eposten jeg skal motta kodene for å klare å logge inn..

Hvordan skal dette hjelpe min sikkerhet at dersom jeg aktiverer dette, så hvis den ene maskinen krasjer eller jeg skifter nettleverandør og ikke har mulighet til å ha 2 nett aktive samtidig, så vil jeg jo aldri klare å logge inn noe sted igjen?

Hvis den eposten jeg skal motta kodene på, også krever en kode, og den eposten igjen trenger en kode, hvordan skal dette være mulig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...