Gå til innhold

Alltid eFaktura - broken by design


Anbefalte innlegg

Etter hva jeg har forstått så antar de som har designet «Alltid eFaktura» at man har kun én epost adresse.
Dette er helt forkastelig. Det er som man skal lage en ny moderne tjenste og antar at alle husstander har f.eks. én bil.

Ikke nok med det, men f.eks. Sbanken sier at det er ikke mulig å registere eFaktura manuelt lenger. Jeg vet ikke om det er tilfelle i andre banker. Finnes det andre banker hvor man kan registere eFaktura manuelt vha KID nummer e.l?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
asicman skrev (11 timer siden):

Etter hva jeg har forstått så antar de som har designet «Alltid eFaktura» at man har kun én epost adresse.
Dette er helt forkastelig. Det er som man skal lage en ny moderne tjenste og antar at alle husstander har f.eks. én bil.

Ikke nok med det, men f.eks. Sbanken sier at det er ikke mulig å registere eFaktura manuelt lenger. Jeg vet ikke om det er tilfelle i andre banker. Finnes det andre banker hvor man kan registere eFaktura manuelt vha KID nummer e.l?

 

Hvorfor skal du ha mer enn én epost for fakturaer som bare kommer til én person? Det er kompliserende og fordyrende. 

Og nei, det er ikke lengre mulighet til å registrere efaktura-avtaler manuelt. Du kan bare reservere deg fra enkeltmotparter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Herr Brun said:

Hvorfor skal du ha mer enn én epost for fakturaer som bare kommer til én person? Det er kompliserende og fordyrende. 

Fordi det er en veldig effektiv måte å detektere phishing og håndtere spam.
Hvis jeg plutselig får en epost som tilsynelatende er fra banken men er sendt til f.eks. epost addressen jeg registerte meg med hos linkedin eller jeg får masse spam fra epost adressen jeg brukte for å bestille noe datautstyr i Norge (begge har faktisk skjedd). Så vet jeg at disse enten har blitt hacket eller de har delt epost adressen med andre. Jeg kan også enkelt kaste all epost til adresser hvor det kommer mye spam som f.eks. linkedin adressen jeg brukte før de ble hacket.

For min del er dette ikke komplisert og fordyrende, men det er selvsagt vanskeligere å implementere «Alltid eFaktura» uten denne antagelsen om at en epost adresse identifiserer en person og denne har bare én epost adresse.
 

Endret av asicman
Stavefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, komplisert og fordyrende var ment for de som skal utvikle og drifte, ikke for brukeren. 

Det er forøvrig ikke slik at en epostadresse identifiserer en person i Alltid efaktura, det er det såvidt jeg vet fødselsnummeret ditt som gjør. 

Rettelse: De bruker "ditt navn og adresse som du har oppgitt til bedriften, eventuelt i kombinasjon med epost og mobilnummer om bedriften har dette. Bruk av fødselsnummer vil kunne benyttes av de bedrifter som har tillatelse til dette." (https://www.efaktura.no/privat/Pages/Fordeler.aspx

Virker som hver enkelt bedrift må gjøre en viss manuell jobb i sitt CRM-system når de setter opp efaktura på deg, og bruker minimum navn og adresse (det er info man skal ha etter regnskapsloven vil jeg tro), og evt. tilleggsinformasjon om de vil/trenger. Og det bor stort sett bare en person med samme navn på samme adresse, dog kan det jo i prinsippet åpne for trøbbel i store leilighetsbygg. 

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for linken.

Da jeg snakket med banken fikk jeg inntrykk at det var epost adressen som ble brukt som identifikator.

Men at det er en kombinasjon av navn, adresse o.l. gjør ikke systemet bedre siden ingen av disse er nødvendigvis unike men unntak av fødselsnummer/organisasjonsnummer. Men etter hva har forstått så er det heldigvis ikke påkrevd å oppgi fødelsnummer til alle leverandører av varer/tjenester som du vil kunne motta faktura fra.

Videre så flyttes kostandene over på de som sender ut faktura og jeg kan se for meg at det kan bli masse frustrasjoner fra kunder som ikke får eFaktura eller får feil eFaktura. Jeg har allerede en sak om en eFaktura jeg får som et resultat at jeg har tidligere vært medeier i en sekundærbolig. Jeg har også en annen sak hvor jeg ikke får eFaktura inn i Sbanken uten at jeg så langt ikke har funnet ut hvorfor. Leverandøren har akkurat oppdatert deres bestilling/faktureringssystem slik at man har en epost adresse for hovedkontakt og en annen for fakturering. Jeg har her lagt inn adressen jeg har som eFaktura epost i Sbanken som fakturakontakt.

Som du sier så kan det være flere Jan Hansen i en stor boligblokk på en adresse.
Videre så kan adressen være ulik den som er nettbanken. F.eks. om jeg bestiller en vare/tjeneste til hytta eller annen bolig jeg måtte ha.
Folk bytter epost adresser og andre som meg selv har mange. Andre har mer enn en telefon.

Jeg ser for meg at dette vil resultere i mye frustrasjon og mange sinte brukere som får ekstra gebyr for papirfaktura eller forsinket betaling.
I følge denne reddit posten så regnes eFaktura i nettbank som å være betryggende sendt slik at du kan risikere at det første du får er brev i postkassen fra namsmannen etter at du har bestilt en vare/tjeneste.

Alt fordi de som har designet dette har gjort feil antagelser at data en leverandør av varer/tjenester har om en kontoinnehaver kan identifisere denne i nettbanken.

 

Lenke til kommentar
On 4/28/2022 at 2:49 AM, asicman said:

Jeg har allerede en sak om en eFaktura jeg får som et resultat at jeg har tidligere vært medeier i en sekundærbolig.

Nå sier fakturautsteder at jeg må be banken om å slette eFaktura avtalen, men Sbanken sier jeg må be fakturautstedere om å slette den. Begge sier at de ikke kan slette den. Så nå må jeg slette regninger manuelt hver måned pga. en system design feil.

Her kan det bli mye problemer  når fakturautsteder gjør feilregistreringer fordi det ikke er entydig hvem som er mottager eller når spammere/svindlere begynner å sende ut eFaktura til bankunder uten videre.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...