Gå til innhold

Oled eller Qled? (LG C1 eller Samsung Q77a)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-9JVihvHL

Bare husk at "EVO" ikke refererer til selve panelet men "hele tv'n - firmware, panel og funksjoner" og hvis du vil ha det nyeste panelet som LG fabrikkene startet å produsere i  2020 (så vidt jeg vet) så må du finne ut av det selv.

https://techunwrapped.com/how-to-know-if-your-lg-c1-has-an-evo-panel-without-opening-it/

Så vidt jeg vet ingen måte å finne ut av dette før et kjøp av en evnt C2 som også har paneler med eldre teknologi.

 

Eller kanskje du er Ola Nordmann og ikke bryr deg noe om dette. Bare tipser deg.

Endret av Slettet-9JVihvHL
Lenke til kommentar
BasketSnake skrev (20 minutter siden):

Bare husk at "EVO" ikke refererer til selve panelet men "hele tv'n - firmware, panel og funksjoner" og hvis du vil ha det nyeste panelet som LG fabrikkene startet å produsere i  2020 (så vidt jeg vet) så må du finne ut av det selv.

https://techunwrapped.com/how-to-know-if-your-lg-c1-has-an-evo-panel-without-opening-it/

Så vidt jeg vet ingen måte å finne ut av dette før et kjøp av en evnt C2 som også har paneler med eldre teknologi.

 

Eller kanskje du er Ola Nordmann og ikke bryr deg noe om dette. Bare tipser deg.

Takk for linken, har faktisk evo panel på min 55 tommer c1 :=)

Lenke til kommentar
BasketSnake skrev (12 timer siden):

Bare husk at "EVO" ikke refererer til selve panelet men "hele tv'n - firmware, panel og funksjoner" og hvis du vil ha det nyeste panelet som LG fabrikkene startet å produsere i  2020 (så vidt jeg vet) så må du finne ut av det selv.

https://techunwrapped.com/how-to-know-if-your-lg-c1-has-an-evo-panel-without-opening-it/

Så vidt jeg vet ingen måte å finne ut av dette før et kjøp av en evnt C2 som også har paneler med eldre teknologi.

 

Eller kanskje du er Ola Nordmann og ikke bryr deg noe om dette. Bare tipser deg.

Hva vil Evo egentlig si? 

Lenke til kommentar

Elkjøp-selgerne er entusiastiske for produkter de har best fortjeneste på å selge, eller produkter der de er mest overbevist over leverandører, og tipper Samsung er litt mer på "opplæringen" av selgerne enn LG.

Så lenge du ikke har sollys direkte der TV'en skal stå, ville jeg gått for oled. Jeg har en tre år gammel LG C1 som tidligere sto i en lys stue (men uten sollys rett på TV'en) , det var lyst nok i massevis. Nå står den i en kjellerstue og det er lysstyrke i massevis.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Visningsnavnpådiskusjonforum skrev (20 timer siden):

Jeg har vært på elkjøp hvor de virker entusiastiske for QLED teknologien. Vi har vinduer på stua, så mindre gjenskinn er en fordel, og LG Oled kan jo bli litt mørkt. Men! Jeg synes virkelig LG TVen hadde et mye bedre bilde enn Samsungen sin, så er litt usikker på hva jeg skal veie tyngst. 

Noen med noen tips/anbefalinger


Hvordan ser du på TV? Er det i et henholdsvis mørkt rom, eller i et med mye lys — spesielt sollys?

 

OLED er overlegne for de som liker å bruke skjermet i ‘mørket’. QLED er nok bedre hvis det er mye lys. 

Lenke til kommentar
.,. skrev (3 timer siden):


Hvordan ser du på TV? Er det i et henholdsvis mørkt rom, eller i et med mye lys — spesielt sollys?

 

OLED er overlegne for de som liker å bruke skjermet i ‘mørket’. QLED er nok bedre hvis det er mye lys. 

På sommer halvåret er det jo litt lys på stua, men er aldri direkte sollys. Ser vel kanskje mest på tv på kveld, hvor gardinene kan trekkes for evt selv om vi ikke alltid gjør dette. Er bilde kvaliteten såpass lik at det er dette man bør legge til grunn ? Sollys? 

Lenke til kommentar

Jeg har aldri tenkt på at min C1 er mørk i det hele tatt i en normalt opplyst stue på dagtid. 

Har du vinduer på veggen bak deg når du ser TV? Hvis ikke ville jeg ikke vært bekymret. 

Kjøp oled et sted med åpent kjøp, sett på en film/serie fra en god tjeneste med 4K/HDR og du vil aldri se tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syntes min c1 55 kunne vært hakket mer lyssterk når man ser dolby vision innhold, men ved vanlig hdr og sdr så opplever jeg den som lyssterk.

 

Edit og jeg har evo panel, så i teorien så kunne den vært like lyssterk som g1, liker ikke nå produsentene kunstig handicapper produktene sine.

Fortsatt ekstremt glad for at jeg gikk for oled enn qled, samsung gjør så mye rart og har av erfaring mange irritasjons momenter. 

Endret av bruker-540634
Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan den Samsung skjermen er. Men jeg ville aldri hatt min OLED ute i en lys stue. Den har jeg inne på et eget spill/film rom med bra lys kontroll og der er den i sitt rette element. 

Stue med mye til moderat lys da ville jeg gå for en lys sterk QLED. Hvis du har lys kontroll og/eller ser mest på kvelden gå for OLED.

Endret av LarZen
Lenke til kommentar
LarZen skrev (39 minutter siden):

Vet ikke hvordan den Samsung skjermen er. Men jeg ville aldri hatt min OLED ute i en lys stue. Den har jeg inne på et eget spill/film rom med bra lys kontroll og der er den i sitt rette element. 

Stue med mye til moderat lys da ville jeg gå for en lys sterk QLED. Hvis du har lys kontroll og/eller ser mest på kvelden gå for OLED.

Da kjenner du ikke TVen din tilstrekkelig true jeg. Eller har en litt eldre modell.

Først skru av strømsparing under enhetens egenpleie

Bilde under avansert innstillinger så skrur man opp lysstyrke fra standard 80 til 100

Dette skulle være tilstrekkelig, men hvis ikke så kan man endre maksimal lysstyrke fra av til høy.

Hvis man da ikker er lyssterk nok så må man bestille time hos optikeren:)

 

Ved hdr og sdr så er det nesten ubehagelig å se på med de innstillingene. Men alle forskjellige, men er veldig lyssterk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
rulleguru skrev (17 timer siden):

Jeg har aldri tenkt på at min C1 er mørk i det hele tatt i en normalt opplyst stue på dagtid. 

Har du vinduer på veggen bak deg når du ser TV? Hvis ikke ville jeg ikke vært bekymret. 

Kjøp oled et sted med åpent kjøp, sett på en film/serie fra en god tjeneste med 4K/HDR og du vil aldri se tilbake.

Jeg har i grunn et vindu bak halve sofaen, litt på siden. Derfor jeg er så i tvil om valget, foretrekker LG men lurer av denne grunn på om samsung er det beste valget. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...