Gå til innhold

Hjelp til kjøp av sykkel


6u4rdi4n

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, 6u4rdi4n said:

 

Jeg skrev ikke at sykler var overpriset på finn. Jeg skrevet at jeg føler mye er overpriset på finn. Men nok om det. 

 

Jeg tenker at det blir jo litt som med biler. Noen taper seg mer i verdi enn andre. 

Men vi kan jo trekke fram noe konkret. Har tittet på denne https://www.finn.no/257282650 men jeg føler selv at prisen er litt stiv. Har fått beskjed om at den ble kjøpt hos forhandler i 2015, men ikke noe om når sykkelen er produsert. 

Som jeg skrev, så føler jeg at prisen er litt stiv, men hva mener du? 

Ja det var jo en "fet" sykkel det der. Ser strøken ut. Ser at det ikke er mange av disse på Finn. Synes selger sier veldig lite i annonsen om specs på sykkelen. Om den f.eks er 10 år gammel så burde kanskje prisen vært enda lavere? Men fargekombinasjonen var jo relativt heftig så da spørs det jo hvor mye man vil ha akkurat denne sjeldenheten da. Vet du om hjulene er 28 eller 29 tommer? Er det 26 tommer blir det jo plutselig litt mindre kurant. Tenker nok at selger er åpen for bud om han ønsker et salg. Du kan jo f.eks prøve å legge inn et bud på 9000,- og se hvordan det går, kanskje du får den til 10K. 

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (2 minutter siden):

Ja det var jo en "fet" sykkel det der. Ser strøken ut. Ser at det ikke er mange av disse på Finn. Synes selger sier veldig lite i annonsen om specs på sykkelen. Om den f.eks er 10 år gammel så burde kanskje prisen vært enda lavere? Men fargekombinasjonen var jo relativt heftig så da spørs det jo hvor mye man vil ha akkurat denne sjeldenheten da. Vet du om hjulene er 28 eller 29 tommer? Er det 26 tommer blir det jo plutselig litt mindre kurant. Tenker nok at selger er åpen for bud om han ønsker et salg. Du kan jo f.eks prøve å legge inn et bud på 9000,- og se hvordan det går, kanskje du får den til 10K. 

Prøvde å søke litt rundt på nettet, men litt vanskelig å vite med 100% sikkerhet selvfølgelig. Ingen anelse om hvor store hjul den har, da jeg ikke tenkte på å spørre om det. Eneste jeg vet er at den skal være lite brukt og kjøpt i 2015. Carbon ramme er jo fett, men jeg vet ærlig talt ikke om jeg hadde merket så mye forskjell på en carbon ramme og en god aluminium ramme. 

Kan vel alltids sende en melding og høre om hjulstørrelsen egentlig. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, 6u4rdi4n said:

Den har 26" felger... 

Oj, 26 er relativt utdaterte greier. Alt kommer i 28 eller 29 tommer nå til dags så bare å kjøpe seg nye dekk kan bli en utfordring. Demperen vil også være designet for 26 tommer dekk så da kan du ikke velge og vrake om du vil bytte demper. Fordelen med 26 er vel at prisnivået er lavere fordi det stort sett er "utgått" teknologi. Kjøper du en slik sykkel så kjøper du egentlig en aldri så liten kuriositet. Nei, gå for en 28 eller 29 sykkel, tror det er det lureste.

Lenke til kommentar
6u4rdi4n skrev (3 timer siden):

Så det har ikke skjedd noe særlig med Deore XT serien til Shimano på 7+ år? 

Det har selvfølgelig skjedd ting med girene, men her er det nok rammen du betaler mest for.

Bare for å ta en hurtig utregning.

Shimano sitt gruppesett koster for tiden ca 3.500,-

Gaffelen på ca 2.500,-

Selve rammen ligger nærmere 16.000,-

 

Nå er det nytt da, men om det ikke er noen skader på sykkelen så skulle man ikke trenge å trekke så veldig i pris.

 

Virker derimot som du har bestemt deg for å ha en hardtail terrengsykkel, istedenfor en hybrid eller landeveissykkel?

Lenke til kommentar
Iki skrev (1 time siden):

Det har selvfølgelig skjedd ting med girene, men her er det nok rammen du betaler mest for.

Bare for å ta en hurtig utregning.

Shimano sitt gruppesett koster for tiden ca 3.500,-

Gaffelen på ca 2.500,-

Selve rammen ligger nærmere 16.000,-

 

Nå er det nytt da, men om det ikke er noen skader på sykkelen så skulle man ikke trenge å trekke så veldig i pris.

 

Virker derimot som du har bestemt deg for å ha en hardtail terrengsykkel, istedenfor en hybrid eller landeveissykkel?

Helt bestemt meg har jeg ikke gjort... Landeveissykkel syns jeg blir litt, i mangel av bedre ord, mye. Hybrid har jeg ikke sett så mye jeg likte av, men det kan jo være det finnes noen jeg ikke har sett der ute. Føler liksom hybridene har forsvunnet litt, kontra hva de var for noen år tilbake. En hardtail føles veldig naturlig for meg. Jeg er vant med det, jeg er vant med Shimano Deore, helst XT. Pluss at en HT med en god låsbar gaffel og gode dekker føles veldig god på asfalt, i alle fall for meg.

Lenke til kommentar
Iki skrev (2 timer siden):

https://www.xxl.no/cube-analog-hd-rlo-sx12-22-terrengsykkel-unisex-rod/p/1195132_1_style?page=1

Billig hardtail som du får tak i over hele Norge. 

Kjent merke, svært gode komponenter, etc.

Har ikke noe å si om den er å få tak i over hele Norge, har ikke XXL her. Må enten bestille på nett, eller reise til en annen by. 

Men hva er spesielt med den modellen? Hvorfor ikke feks https://www.xxl.no/fuji-nevada-29-1-1-sx-1x12-22-terrengsykkel-unisex-gra/p/1186139_1_style?page=1

Lenke til kommentar
Iki skrev (36 minutter siden):

Bedre gaffel og dekk på Cube.

Litt lettere vekt, og mer moderne ramme.

13.8kg vs 14kg. Ingen av disse er lette. 

Men er det egentlig noen grunn til å kjøpe noen av de? Begge virker dårligere enn min forrige sykkel, så hvorfor Cube og ikke bare noe billigere? 

Lenke til kommentar
6u4rdi4n skrev (1 time siden):

13.8kg vs 14kg. Ingen av disse er lette. 

Men er det egentlig noen grunn til å kjøpe noen av de? Begge virker dårligere enn min forrige sykkel, så hvorfor Cube og ikke bare noe billigere? 

Joda, du klarer deg sikkert med en sparkesykkel...

 

Altså. Du kommer med krav til hva du ønsker, og hvordan du ønsker å bruke sykkelen.

Om du ønsker en sykkel til bruk på asfalt og litt grus så er det ikke stort poeng å kjøpe en terrengsykkel. 

Om du ønsker en med greie gir så kan du ikke kjøpe den med de billigste på markedet. 

Om du ønsker en med karbonramme så vil den koste mer enn en tilsvarende med aluminium.

Om du bare skal ha den billigste du får tak i så finner du jo sånt som dette:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=255750941

 

Cube sykkelen har moderne gir fra sram. Et velkjent merke, som regnes til å ha bedre terrengsykkel gir enn shimano. 

Den har enkle gir, altså 1x12, som gjør den mer holdbar.

Gaffelen er fra rock shox. Det er et kjent merke, kjent for kvalitet, og den kan låses slik du skriver at du ønsker. Billigere dempere kan vanligvis ikke låses. 

Dekkene er fra scwalbe, også kjent og god kvalitet. 

 

Terrengsykkel er først og fremst for sykling ute i terrenget, altså ikke på asfalterte veier.

De er tyngre, mindre effektive, og ofte betaler du mer for kraftigere komponenter. 

Lenke til kommentar
Iki skrev (39 minutter siden):

Joda, du klarer deg sikkert med en sparkesykkel...

 

Altså. Du kommer med krav til hva du ønsker, og hvordan du ønsker å bruke sykkelen.

Om du ønsker en sykkel til bruk på asfalt og litt grus så er det ikke stort poeng å kjøpe en terrengsykkel. 

Om du ønsker en med greie gir så kan du ikke kjøpe den med de billigste på markedet. 

Om du ønsker en med karbonramme så vil den koste mer enn en tilsvarende med aluminium.

Om du bare skal ha den billigste du får tak i så finner du jo sånt som dette:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=255750941

 

Cube sykkelen har moderne gir fra sram. Et velkjent merke, som regnes til å ha bedre terrengsykkel gir enn shimano. 

Den har enkle gir, altså 1x12, som gjør den mer holdbar.

Gaffelen er fra rock shox. Det er et kjent merke, kjent for kvalitet, og den kan låses slik du skriver at du ønsker. Billigere dempere kan vanligvis ikke låses. 

Dekkene er fra scwalbe, også kjent og god kvalitet. 

 

Terrengsykkel er først og fremst for sykling ute i terrenget, altså ikke på asfalterte veier.

De er tyngre, mindre effektive, og ofte betaler du mer for kraftigere komponenter. 

Formulerte meg sikkert litt dårlig, men jeg følte du bare linka en sykkel og sa den var fin uten at jeg ble noe videre klok på hvorfor.

Når det gjelder gir, så er inntrykket mitt at det er ganske delt mellom SRAM og Shimano. Noen foretrekker det ene, noen foretrekker det andre. Noen mener SRAM er best, andre mener Shimano er best. Det jeg selv fant av sammenligninger, så virka de egentlig veldig like i bruk, så lenge man sammenligner mellom tilsvarende modeller.

RockShox er det også delte meninger om, men min egen erfaring med dem er god. Min forrige sykkel hadde en RockShox Recon Silver, og etter å ha fått riktig trykk i den i forhold til min vekt, så fungerte den veldig bra.

Hva som følger med av dekk bryr jeg meg ikke så veldig om. Ender nok opp med å bytte dem uansett. Min forrige sykkel bytta jeg til Schwalbe Hurricane.

Du har helt rett at en fullblods terrengsykkel er bortkastet. Jeg skal ikke nedover fjell med den. Derfor ser jeg jo heller ikke på fulldempa sykler. En ordentlig hybrid sykkel hadde nok egentlig passet min bruk veldig bra, men som jeg har nevnt tidligere, så føler jeg at utvalget av hybrider er litt så der, og at ting virker mer spesialisert enn før. En type til asfalt, en type til grus, en type til stier, en type til bakker og fjell osv... Det er bare min oppfatning etter å ha surfet rundt og sett på hva som annonseres.

Derfor har jeg endt opp med å se på hardtails for det meste. Låsbar dempegaffel og sette på noen dekker med mindre knaster, så føler jeg at jeg egentlig hadde fått en hybrid.

Lenke til kommentar

Jeg har myst på ny sykkel frem til jeg nå greide å reparere den gamle. Asfalt/harde grusveier i ett 80/20 forhold. Har ikke blitt komfortabel med bukkestyre i by eller på grus og har da sett litt på specialized sirrus som kommer i både en landeveisversjon og en mer grusorientert med 1x gir. Og Cube har SL Road med plass til gode dekk og kommer i flere versjoner med ett utvalg av girsystemer og også med karbonramme om ikke pris er ett tema. For min bruk er MTB for mye den ene veien og landeveissykkel for lite. Hybridsykkel er passe. Og så får man på bra skjermer. Ikke noe ser kjipere ut enn en sykkel med skjermer, men jaggu suger det å sykle i regn uten. 

Endret av Femtekolonne
Skriveleif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...