Gå til innhold

Ønsker å fjerne halv pris for elbiler i bomringen


Anbefalte innlegg

Kanskje de skulle begynne med å slutte sponsing av dyre / luksus-elbiler hvis de ønsker inntekter som de kan overføre til veiprosjekter? Ingen grunn til å sponse biler som koster over 500 000 - de får deg til og fra jobben hvis du er avhengig av bil. Behov ut over det får du dekke selv. Snart kommer Bentley, Rolls Royce m.fl. med elbiler - da blir dagens moms- og avgiftsfritak latterlig. Sover "alle" i regjeringskvartalet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Hanhijnn said:

Det er en helt noldus tilnærming til problematikken.

Tror du virkelig at folk flytter hver gang de bytter jobb? Gjør du det? Folk bor stort sett der de har etablert seg, og prøver å skaffe seg en jobb i rimelig nærhet. Så skjer det at de må bytte jobb etter noen år, og da finner de kanskje en jobb som er et lenger stykke unna, og må pendle dit. Sånn er livet for svært mange normale arbeidstakere. Det er umulig å vite hvor lenge den nåværende jobben vil bestå. 

Hvis man ikke er offentlig ansatt da, men det er kanskje du? De er jo heldige som slipper å forholde seg til realitetene i næringslivet.

Nei eg er ikkje offentleg ansatt. Eg trur heller ikkje alle andre flytter kvar gong dei bytta jobb sjølv om eg til eg var førti flytta i snitt kvart tredje år etter som eg skifta arbeidstad. Også mellom landsdelane. 

Eg kan då ikkje sjå at det det er "noldus" tilnærming at det er eit problem at mange vel å busetje seg med lang dagleg pendlerveg. NHO har vel peika på at det er ei utfordring at arbeidstakarar i Norge er lite mobile geografisk.

Satt på spissen, det er normalen at nordmenn er heimføingar som etablerer seg i nærleiken av der dei vaks opp istadenfor å flytte etter arbeidsplassane.😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Sjørøver said:

Flytt studenter og en del offentlige arbeidsplasser ut av Oslo, så får ein fort 100.000 ledige boenheter.

Hysj, då ryker egedomsprisane og kameratskapet i gutteklubbane grei og så vidare.

Parantes, pandemi var ei katastrofe for miljøet i Oslo. Brått vart teams og lignande kommunikasjonsforma og det var ingen fordel å hente i å kunne treffe og påverke politikare og andre besluttningstakare på kafe, pubb eller andre uofisielle samanhenger. Ikkje gøy å vere lobbyist i Oslo når lokalpolitiker i Finnmark får like lett tilgang til stortingspolitikarane på teams som lobbyisten i Oslo.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
NERVI skrev (14 timer siden):

Hva med å fjerne engangsavgiften på drivstoffbiler, og kanskje momsen også. Som kompensasjon for høye dr ivstoffpriser med innbakt miljøavgift. På tide at elbilereiere også må betale for seg!

Du må nok opprette eget parti om du ønsker å gå imot strømmen på nullutslipp. Drivstoffprisene vi ser nå er jo en gavepakke for myndighetene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (1 time siden):

Nei eg er ikkje offentleg ansatt. Eg trur heller ikkje alle andre flytter kvar gong dei bytta jobb sjølv om eg til eg var førti flytta i snitt kvart tredje år etter som eg skifta arbeidstad. Også mellom landsdelane. 

Eg kan då ikkje sjå at det det er "noldus" tilnærming at det er eit problem at mange vel å busetje seg med lang dagleg pendlerveg. NHO har vel peika på at det er ei utfordring at arbeidstakarar i Norge er lite mobile geografisk.

Satt på spissen, det er normalen at nordmenn er heimføingar som etablerer seg i nærleiken av der dei vaks opp istadenfor å flytte etter arbeidsplassane.😉

Jeg tror ikke problemet først og fremst er vedkommende som er villig til å pendle 10 mil +/- som er problemet når det kommer til mobilitet.

Jeg tror det er et større problem at mange flytter inn til "storbyen", gjerne i forbindelse med studier i første omgang, og så hverken vil hjem til der de kom fra, eller å flytte fra byen de har kommet til og blitt glad i.

Endret av Snowleopard
Ble "publisert" før den faktisk var ferdigskrevet...
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kajac said:

På tide å flytte fra storbyene. Man skal jo straffes der, uansett hva man gjør.

Og må ein arbeide der så får ein gjere som på oljeplatform og riggar. Jobbe 12 timar skift og bu på hybel når ein er der og ellers ikkje vere der. Det kan bli eit interessant arbeidsliv med mange på heimekontor store delar av tida og dei som er på konoret er der lange dagar eller ikkje.😉

Endret av Samms
Emoj
Lenke til kommentar

«For de som husker, så var jo mye av poenget med bompenger at det skulle færre biler inn til sentrum. Nå som det er mindre trafikk, så taper de altså penger (logisk nok). Nå må de altså øke takstene siden de taper penger. Dette beviser jo at penger er motivet. Ikke mijø og mindre biler til sentrum som politikerne har mast om i MANGE år.»
 

sakset fra en kommentar i artikkelen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, DHMMXE2L said:

Det er faktisk noen som ikke orker å sykle 10 mil eller har kollektiv tilbud. Da er det bedre å forby beboere innenfor ring 3 å eie bil. Slik får man vekk biler og en stor økning av kollektivreiser.

Det er ikke kapasitet på kollektivtrafikken til det. De som bor innenfor Ring 3 er nødt til å gå eller sykle.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (6 timer siden):

Dette er en myte. Den er ikke sann.

Det er ikke signifikante forskjeller på svevestøv før man kommer opp på 7,5 tonn eller noe

Det er vel heller det at de akselererer raskere og dermed sliter dekk raskere.

Endret av oddeh
Lenke til kommentar
14 hours ago, spiff42 said:

Hvorfor i all verden er Statens Vegvesen satt til å utrede dette?

Vi trenger elbil fordelene for å nå utslippsmål. Samtidig fører det til store tapte inntekter og økt bilbruk på bekostning av kollektiv og sykkel. Det åpenbare alternativet er å begrense den gigantiske motorvei utbyggingen som er planlagt det neste tiåret. Men det er et alternativ Statens Vegvesen neppe vil fremme i en utredning de styrer selv. Og der svarte jeg visst på mitt eget spørsmål.

Samfunnet trenger veier, så det er dumt å stanse den utbyggingen.

Tankeeksperiment for å underbygge:
Kjøreavstand mellom Oslo og Bergen er 33 mil. Kjøretid er 2,5t - 3t

Hvordan hadde Norge sett ut om vi bygde den veien på 80 tallet? Sammenlignbare land gjorde det. (Sveits, Østerrike)
Motorveibygging = lurt.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Bompenger er en veldig usolidarisk måte å kreve inn skatt på.

Men for min del, som er endel av et samfunnslag som har råd til å kjøre bil, så er det veldig greit at de gjør det på den måten, så kan jeg fortsette å kjøre bil. 

Jo dyrere de gjør bomringen jo bedre fremkommelighet blir det for min del, jeg kan også jobbe på hjemmekontor 3 dager i uken, så belastningen blir uansett ikke stor.

Betalingsvilligheten min for å slippe å ta kollektivt når jeg skal på kontoret ligger et sted rundt 3000,- i mnd. Med 8 kontordager i mnd. så blir det 375,- dagen i bom for meg.

EDIT: Jeg sjekket akkurat hva det koster for toget t/r og det er 240,- pr dag. Tenkte ikke over at det var så dyrt. Så blir betalingsvilligheten min 600,- pr kontor dag eller 4800,- i mnd

For de som må være fysisk på jobben 22 dager i mnd blir det 13200 kr i mnd, 158 000,- i året

Egentlig greit om vi kommer oss opp på det nivået raskest mulig, sånn at det blir litt bedre plass på veien til Teslaen min.

Endret av bzzlink
Skrudde opp betalingsvillighet etter å ha sjekket togpriser
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Dette er et spørsmål om hva de ønsker seg:

- Ønsker de at folk skal kjøpe mindre forurensende biler, behold elbilfordeler minst på samme nivå som nå.

- Ønsker de at folk skal kjøre mindre bil, sørg for at det blir dyrere å kjøre bil.

- Ønsker de at folk skal kjøre mer buss, gå mer og sykle mer, sørg for å forby elsparkesykler, samt punktet over.

Problemet er ikke stort: Man må bare sørge for å ha hindringer (herunder avgifter) som er såpass store at mange vil velge bort bil, så går de over til noe annet. Siden dette er politikk, og politikere i min by har sørget for å kunne nå Marka, kjøpesenterområdene og sentrum fra der de bor, mens resten er stengt ute med bom, betyr det at mange bilister kjører gratis uten å betale, og andre må betale fordi de krysser grensen ofte. Parkeringsbegrensninger er andre hindre, og noen går i harnisk når man endrer fra at bilen er prioritert (parkering, kjøremønster) til at sykler eller busser prioriteres.

Om bompenger er eneste virkemiddel: Doble dem, slik at man får se om elbilister bremses av "gammel" bompris. Jeg vil gjette på nei.

Å doble bare for elbilister vil gjøre at vi heller kjører diesel enn å kjøre elektrisk og hybrid (ingen økonomi i å kjøpe en begrensende elbil sml med dieselbil som "har alt"), og resultatet blir dårligere luft i sentrum, med flere sykehusinnleggelser pga lungesykdommer og hjerte- og karlidelser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Sjørøver said:

Bompenger bør erstattes med en form for lisens for at en får kjøre bil. Flatt for alle. Yrkessjåfører kan også lettere ta sin del av kaka. 

Hvorfor flatt for alle?

Hvorfor ikke behovsprøvd f.eks? Er du småbarnsforsørger så kan du kjøre bil.

Forflytningshemning så kan du kjøre bil

Alle andre må ta bussen

Noen grunn til at det ikke ville fungert? Det ville jo gi en massiv utbygging av kollektivt

Lenke til kommentar
Dubious skrev (39 minutter siden):

Årsavgiften...

Årsavgift/trafikkforsikring betaler en per bil en har. En lisens for alle som har førerkort blir mer rettferdig en bompenger.

 

bzzlink skrev (19 minutter siden):

Noen grunn til at det ikke ville fungert? Det ville jo gi en massiv utbygging av kollektivt

Det ville nok fungert, men tror det hadde blitt massiv misnøye og reduksjon i bnp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...