Gå til innhold

Ønsker å fjerne halv pris for elbiler i bomringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, DHMMXE2L said:

Det er faktisk noen som ikke orker å sykle 10 mil eller har kollektiv tilbud. Da er det bedre å forby beboere innenfor ring 3 å eie bil. Slik får man vekk biler og en stor økning av kollektivreiser.

Så folk innenfor ring 3 har ikke behov for bil?
Hva hvis man har hytte på fjellet?

Skal man leie bil hver helg da?

Da er det bedre å bare forby alle privat biler innenfor ring 1 som jeg tipper mdg vil.
 

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar

Tenker at det skal være insentiver for å velge grønt, slik at det blir litt gulrot og litt pisk. Derfor: sett opp elbilsatsen 50%, men det samme gjøres for fossilbiler. Å ikke gi insentiver til grønnere valg vil bare nok en gang vise at Senterpartiet er et parti posisjonert for et samfunn som skal stå på stedet hvil.

Endret av The Very End
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette med 50% pris for elbiler er nå godt etablert, det er vel greit nok å fortsette med det, Så får de heller øke takstene litt for alle. En annen gruppe som kommer dårlig ut er de som akkurat "sneier" innom bompengeringen på vei til og fra jobb. Det virker litt urimelig at de skal betale dobbelt så mye som de som jobber i sentrum.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
6 minutes ago, The Very End said:

Tenker at det skal være insentiver for å velge grønt, slik at det blir litt gulrot og litt pisk.

Det går da ikke an: gulrot er utgifter, pisk er inntekter for offentlige kasser

3 minutes ago, J-Å said:

En annen gruppe som kommer dårlig ut er de som akkurat "sneier" innom bompengeringen på vei til og fra jobb. Det virker litt urimelig at de skal betale dobbelt så mye som de som jobber i sentrum.

Vet ikke hvilken by du mener, men er det ikke nå 3 'konsentriske' ringer i Oslo? De som sneier passerer bare den ene ringen, de til sentrum passerer alle 3.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, trikola said:

Vet ikke hvilken by du mener, men er det ikke nå 3 'konsentriske' ringer i Oslo? De som sneier passerer bare den ene ringen, de til sentrum passerer alle 3.

Jeg er litt usikker på løsningen i Oslo, men i Bergen er det en timeregel, og det betales bare på vei inn, så det spiller ingen rolle hvor mange ringer som passeres på vei til jobb i sentrum. Men de som også har en "inn" passering på vei fra jobb må betale dobbelt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, FrihetensRegn said:

Dette er helt greit. Det er ikke Norge som produserer biler, så at bruken av veiene er likt fordelt uansett hvilken bil man har, er helt rimelig. Det blir ikke mye 6 liters V8 å finne i nybilsalget fremover uansett.

Men bruken av luften er ulik fordelt.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så samferdselsministeren er anti-bil. Akkurat som MDG. Da kan vi forvente oss fine tiltak fremover... Tiltak som gjør det jævligst mulig å være bileier...

Jeg bare gjetter: Slutt på bygging av firefelt, reduserte fartsgrenser, høyere bompenger og parkeringsavgifter, akselerert fjerning av pendlerparkeringer (som BaneNoe er godt i gang med, kan jo ikke la folk som kjører bil ta toget...), ytterligere fjerning av parkeringsplasser, beskatning av gratis parkering på jobb, tvungen parkeringsavgift på handlesentre, etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Vet ikke hvilken by du mener, men er det ikke nå 3 'konsentriske' ringer i Oslo? De som sneier passerer bare den ene ringen, de til sentrum passerer alle 3.

Det er ikke tre ringer i Oslo. Det er en strek mellom Oslo og Bærum og så er det masse passeringer i sentrum. De i sentrum kan en passere så mye en vil innen en time og kun betale 1 gang. De er vel tildels organisert som tre ringer men er vel mer et nett eller system. Fra vest betaler en uansett først inn i Oslo og så én gang i de neste, ved mindre en bruker så mye tid at det går over en time. Fra de andre retningene betaler en kun de i Oslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...