Gå til innhold

Tjener nesten 600K i året, og klager over at han er "fattig"


Anbefalte innlegg

KarvaBlad skrev (På 25.4.2022 den 22.46):

Kilde: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0Gy1LA/gaar-i-null-hver-maaned-det-er-noe-som-er-riv-ruskende-gaeli

Er det bare jeg som syns det er sprøtt å klage over at man er "fattig" når man tjener nesten 600.000 i året? Jeg nekter å tro at han hogge ned trærne for å få varme, her må det være noe galt med prioriteringene hans. Eller hva mener dere?

600 000 for en familie på 4 er lite. Men på en person er det selvfølgelig bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg unngår bevist å gå inn på slike artikler, da jeg bare vil føle meg provosert.
Husker dere "oljekrisa" i 2014? Jeg bor i Stavanger. Her var et flust av artikler som det. Der "rike" oljefolk klaget & bar seg i Aftenbladet. "Kanskje ryker hytta" var en av overskriftene. 

Personlig er jeg ufør med 21 000 utbetalt. I påvente av uføretrygd fikk jeg minstesats på AAP, 14 000 i måneden over en lengre periode. Jeg taklet overgangen til uføretrygd særdeles dårlig (mye pga helseutfordringene på topp) - og havnet på gjeldsordning.

I dag har jeg ca 18 000 i faste utgifter, som inkluderer gjeldspost, leie, strøm, medisiner - og mye annet. Jeg har ikke bil. Nå har jeg drøyt 200 kr,- på konto frem til 13 mai. Det går helt fint. Fordi jeg har nok av mat. Så jeg trenger ikke så mye annet.

Min erfaring er at smertegrensen ligger på 500 kr,- pr uke til mat. Altså; jeg kan overleve fint på 2000 kr,- i måneden. Men; uforutsette ting som tannlege, behov for briller (som ble og er en stor utfordring for meg; selv i dag...) og invitasjon til konfirmasjon i familien (hvor skal jeg få finklær fra? må jeg gå i finklær? hva med gave?) 

Det tok selvfølgelig flere år før jeg lærte å håndtere penger skikkelig. Jeg tenker at for mange, slik som vedkommende i VG - så oppleves overgangen såpass brutal at man har tilpasningsvansker. 33 000 er veldig mye penger - selv i Norge. Jeg vil også påstå at det er lett å tjene penger "litt på si" - slik som ved kjøp/salg på Finn. Utleie av diverse utstyr (alt fra verktøy til telt & turutstyr). Det er også nokså enkelt å spise rimelig og næringsrik mat. Hvis du tenker på basisprodukter. Tannlege, hårklipp og større innkjøp gjør jeg i Polen. Fly får man for 150 kr,- hver vei. Med overnatting 500 kr,- for en helg. Kvota selger jeg til venner, som dekker hele turen. 

Selvfølgelig er det vanskeligere når man har barn. Presset til forbruk fra omgivelsene er ikke bare bare her i Norge. Men, ordet "fattig" misbrukes til de grader. Det er ikke så mange år siden jeg trasket gatelangs og jaktet på tomflasker. 

MEN; det er ikke synd på meg. Jeg gjør at jeg har lyst til. Men det handler om å prioritere. Selv om denne måneden er ekstra tøff.... 200 kr,- i to uker er to kjipe uker. Men greit nok. Jeg har mat. 

Det virker som folk sliter veldig med å omstille seg økonomisk. Dønn seriøst... jeg skulle gjerne holdt kurs i nettopp dette. Virker som det er et marked for det. (Kursavgiften kan du få i rentefrie avdrag, eller du kan betale i poteter. ;p)

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (På 25.4.2022 den 22.46):

Er det bare jeg som syns det er sprøtt å klage over at man er "fattig" når man tjener nesten 600.000 i året? Jeg nekter å tro at han hogge ned trærne for å få varme, her må det være noe galt med prioriteringene hans. Eller hva mener dere?

Ikke nødvendigvis når han har to unger og en samboer som studerer. Men det er jo deres eget ansvar. Når hun har valgt å få to barn før hun starter med studier, så er det jo klart at rammene blir klart trangere en periode.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (På 25.4.2022 den 23.19):

Er det virkelig det, eller er du mer eksponert for de med grei økonomi som klager?

Det er iallfall de som oftest havner i media. Ikke alenemora med 400k i lønn, men middelklassefamilien med et par barn og helt normale lønninger og en bruttoinntekt på kanskje rundt millionen. I tillegg er det ofte folk med manglende forståelse. I strømprisdebatten kan det være de med et forbruk på oppi 5000 kWh på vintermånedene, men fortsatt insisterer på at de ikke sløser med energien......

Lenke til kommentar

Overrasket over hvor mange som velger å ignorere at regnestykket allerede er gjort og fasiten er "ti tusen i måneden til ikke-faste avgifter". Til og med spekuleres det i jobber de selv mener de ikke har, og styrehonorar. Jeg har forsåvidt selv hatt styrehonorar og fordelt utover året utgjorde det vel nok til to melk i måneden. 

Hvis vi ser forbi denne ene familien, som bare er et eksempel, så er jeg bekymret for økonomien i det befolkningssegmentet. Ikke fordi "600.000 er så lite", men fordi mange på vei inn i den livsfasen må betale mye mer for boligen og ikke slipper unna med 23.000 i faste kostnader før mat . Akkurat nå er det også et poeng at strømprisen har økt brått og mye denne vinteren, og det betyr at familien har fått en brå og brutal reduksjon i frie midler. Mange familier har ikke vært forberedt på å omstille seg og det vil klart føles som man er i en vanskeligere situasjon enn dersom dette var det de var vant til. 

Ellers så er det et poeng for meg, og sikkert noen i den omtalte livsfasen også, at jeg ville gått kraftig opp i lønn med å bytte arbeidsgiver oftere. Jeg burde vært langt over medianen...

Endret av tommyb
Edit: strøm var inkl. i faste
Lenke til kommentar
4 minutes ago, tommyb said:

Overrasket over hvor mange som velger å ignorere at regnestykket allerede er gjort og fasiten er "ti tusen i måneden til ikke-faste avgifter". Til og med spekuleres det i jobber de selv mener de ikke har, og styrehonorar. Jeg har forsåvidt selv hatt styrehonorar og fordelt utover året utgjorde det vel nok til to melk i måneden. 

Hvis vi ser forbi denne ene familien, som bare er et eksempel, så er jeg bekymret for økonomien i det befolkningssegmentet. Ikke fordi "600.000 er så lite", men fordi mange på vei inn i den livsfasen må betale mye mer for boligen og ikke slipper unna med 23.000 i faste kostnader før mat og strøm. Akkurat nå er det også et poeng at strømprisen har økt brått og mye denne vinteren, og det betyr at familien har fått en brå og brutal reduksjon i frie midler. Mange familier har ikke vært forberedt på å omstille seg og det vil klart føles som man er i en vanskeligere situasjon enn dersom dette var det de var vant til. 

Ellers så er det et poeng for meg, og sikkert noen i den omtalte livsfasen også, at jeg ville gått kraftig opp i lønn med å bytte arbeidsgiver oftere. Jeg burde vært langt over medianen...

 

Jeg tror det er fordi man ser på 600k som mye. I diskusjoner om skatt virker det så få en gang kan skille på skatt og marginal skatt, og fordi x,y,z mener de at de med 600k ikke betaler nok, fordi de selv føler de betaler for mye. (Eller vil ha 0 skatt, og andre skal betale).

Det er også som du nevner en forskjell mellom å gå fra xxx til xx feks brått, vs marginal endring eller ev vært der lenge, men folk bedømmer ofte etter eget utgangspunkt, og vi har allerede sett hvor snille folk i denne tråden er hvis de mener man har for mye. *peke oppover*

 

 

Lenke til kommentar
45 minutes ago, Red Frostraven said:

...jeg undrer meg mest over hvorfor de har valgt studier uten lån eller stipend, og uten å kutte på levestandarden midlertidig..?

Vi vet ikke, det kan være mange grunner - problemet er at vi ikke vet. Det kan også være at hadde det _ikke_ vært for strøm + bensin så ville dette gått helt fint, og hva du spør om er etterpåklokskap med fasiten i hånden. De fleste forventet med en god grunn at strømproblemet skulle gi seg, og ikke en krig i Europa. Nå vet vi bedre...

 

 

37 minutes ago, Milhouse85 said:

Jeg unngår bevist å gå inn på slike artikler, da jeg bare vil føle meg provosert.
Husker dere "oljekrisa" i 2014? Jeg bor i Stavanger. Her var et flust av artikler som det. Der "rike" oljefolk klaget & bar seg i Aftenbladet. "Kanskje ryker hytta" var en av overskriftene. 

Personlig er jeg ufør med 21 000 utbetalt. I påvente av uføretrygd fikk jeg minstesats på AAP, 14 000 i måneden over en lengre periode. Jeg taklet overgangen til uføretrygd særdeles dårlig (mye pga helseutfordringene på topp) - og havnet på gjeldsordning.

I dag har jeg ca 18 000 i faste utgifter, som inkluderer gjeldspost, leie, strøm, medisiner - og mye annet. Jeg har ikke bil. Nå har jeg drøyt 200 kr,- på konto frem til 13 mai. Det går helt fint. Fordi jeg har nok av mat. Så jeg trenger ikke så mye annet.

Min erfaring er at smertegrensen ligger på 500 kr,- pr uke til mat. Altså; jeg kan overleve fint på 2000 kr,- i måneden. Men; uforutsette ting som tannlege, behov for briller (som ble og er en stor utfordring for meg; selv i dag...) og invitasjon til konfirmasjon i familien (hvor skal jeg få finklær fra? må jeg gå i finklær? hva med gave?) 

Det tok selvfølgelig flere år før jeg lærte å håndtere penger skikkelig. Jeg tenker at for mange, slik som vedkommende i VG - så oppleves overgangen såpass brutal at man har tilpasningsvansker. 33 000 er veldig mye penger - selv i Norge. Jeg vil også påstå at det er lett å tjene penger "litt på si" - slik som ved kjøp/salg på Finn. Utleie av diverse utstyr (alt fra verktøy til telt & turutstyr). Det er også nokså enkelt å spise rimelig og næringsrik mat. Hvis du tenker på basisprodukter. Tannlege, hårklipp og større innkjøp gjør jeg i Polen. Fly får man for 150 kr,- hver vei. Med overnatting 500 kr,- for en helg. Kvota selger jeg til venner, som dekker hele turen. 

Selvfølgelig er det vanskeligere når man har barn. Presset til forbruk fra omgivelsene er ikke bare bare her i Norge. Men, ordet "fattig" misbrukes til de grader. Det er ikke så mange år siden jeg trasket gatelangs og jaktet på tomflasker. 

MEN; det er ikke synd på meg. Jeg gjør at jeg har lyst til. Men det handler om å prioritere. Selv om denne måneden er ekstra tøff.... 200 kr,- i to uker er to kjipe uker. Men greit nok. Jeg har mat. 

Det virker som folk sliter veldig med å omstille seg økonomisk. Dønn seriøst... jeg skulle gjerne holdt kurs i nettopp dette. Virker som det er et marked for det. (Kursavgiften kan du få i rentefrie avdrag, eller du kan betale i poteter. ;p)

 

Nå vet ikke jeg hva du hadde før du ble ufør, eller hvor lenge du har vært, om du har barn osv. Men innlegget ditt slår meg jo som at du bedømmer folk utifra din situasjon. For de fleste husholdninger så skal det noe til å omstille seg med de variablene som gjelder nå, være

 

Mat

Bensin

Strøm

 

Det slår meg at det fremstår noe moralistisk å rette pekefinger slik du bedriver mot andre fordi du har det dårligere, ikke kjenner deres situasjon annet enn via media og mener de burde klart å omstille seg som deg?

 

54 minutes ago, Mag ne said:

Å sammenligne en persons inntekt med 4 personers utgifter blir feil uten å se om de 3 andre har null kroner inn, og noen har altså sett på det også.

Vi har den infoen vi har, og kan diskutere utifra den. Med mindre man vet noe annet, som en prøvde på så er tallene som blir presentert det vi har. Eller skal vi anta at fyren holder tall tilbake?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye strøm bruker egentlig folk her?

Vasker man klær hver dag? Dusjer alle i familien hver dag? Hvor mange timer lar man komfyren stå på hver dag?

 

I Norge ligger man vel på 16.000 kWh per år i gjennomsnitt. 

Altså 1.333 kWh per måned.

Nettleie blir da ca 7.000 året, eller 590 per måned. 

2 kr per kWh blir da 2.666

~3.300,- per måned i strøm.

 

Likevel leser vi om folk med regninger opp mot 20.000,- per måned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Christian86 skrev (4 minutter siden):

Nå vet ikke jeg hva du hadde før du ble ufør, eller hvor lenge du har vært, om du har barn osv. Men innlegget ditt slår meg jo som at du bedømmer folk utifra din situasjon. For de fleste husholdninger så skal det noe til å omstille seg med de variablene som gjelder nå, være

 

Mat

Bensin

Strøm

 

Det slår meg at det fremstår noe moralistisk å rette pekefinger slik du bedriver mot andre fordi du har det dårligere, ikke kjenner deres situasjon annet enn via media og mener de burde klart å omstille seg som deg?

 

Vi har den infoen vi har, og kan diskutere utifra den. Med mindre man vet noe annet, som en prøvde på så er tallene som blir presentert det vi har. Eller skal vi anta at fyren holder tall tilbake?

Jeg hadde 55 000 netto før jeg ble ufør. Gikk fra 55 til 14. Problemet er at jeg var selvstendig næringsdrivende, og dermed ikke hadde registrert lønn - men kun tok ut utbytte; derfor hadde jeg teoretisk sett ikke inntekt i følge NAV, og fikk da kun 14. 

Du skriver "... og mener de burde klart å omstille seg som deg" - altså meg. 

Jeg skrev at jeg taklet overgangen særdeles dårlig. Så dårlig art jeg havnet på gjeldsordning. Jeg skrev også at det tok flere år før jeg taklet overgangen. Så med andre ord; har jeg vært der nevne person er - bare i en enda verre situasjon (selv om dette ikke er en konkurranse).

Poenget mitt er også at med den kunnskapen og erfaringen jeg besitter i dag - så ser jeg tilbake på meg selv med helt andre øyne; og ville derfor gjort helt andre valg. Økonomisk omstilling er vanskelig - spesielt i begynnelsen av en radikal endring. 

Hovedpoenget med innlegget mitt - er at det derimot ER mulig, å omstille seg. Man er ikke fullstendig låst i en slik situasjon. Det er utrolig mye man kan gjorde. Men man trenger litt veiledning. Det er dyrt med "learning by doing". Norge er et rikt land, og de fleste av oss har ikke så mye erfaring med nøktern og moderat livsstil (etter mitt syn, i dag).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Just now, Iki said:

Hvor mye strøm bruker egentlig folk her?

Vasker man klær hver dag? Dusjer alle i familien hver dag? Hvor mange timer lar man komfyren stå på hver dag?

 

I Norge ligger man vel på 16.000 kWh per år i gjennomsnitt. 

Altså 1.333 kWh per måned.

Nettleie blir da ca 7.000 året, eller 590 per måned. 

2 kr per kWh blir da 2.666

~3.300,- per måned i strøm.

 

Likevel leser vi om folk med regninger opp mot 20.000,- per måned.

Sannsynligvis dusjer alle hver dag ja...noen gang prøvd å overbevise en tenåring om noe annet?

De fleste lager mat, noen jobber hjemme mye og beroende på standard så er ikke alle hus godt isolert minnes jeg. Listen over variabler er lang, så kommer ev hytte i tillegg. Men jeg finner bare en sak fra østfold på 20k, så tror ikke det er så hyppig som innlegget ditt er egnet å fremstille det som...

Lenke til kommentar
Just now, Milhouse85 said:

Jeg hadde 55 000 netto før jeg ble ufør. Gikk fra 55 til 14. Problemet er at jeg var selvstendig næringsdrivende, og dermed ikke hadde registrert lønn - men kun tok ut utbytte; derfor hadde jeg teoretisk sett ikke inntekt i følge NAV, og fikk da kun 14. 

Du skriver "... og mener de burde klart å omstille seg som deg" - altså meg. 

Jeg skrev at jeg taklet overgangen særdeles dårlig. Så dårlig art jeg havnet på gjeldsordning. Jeg skrev også at det tok flere år før jeg taklet overgangen. Så med andre ord; har jeg vært der nevne person er - bare i en enda verre situasjon (selv om dette ikke er en konkurranse).

Poenget mitt er også at med den kunnskapen og erfaringen jeg besitter i dag - så ser jeg tilbake på meg selv med helt andre øyne; og ville derfor gjort helt andre valg. Økonomisk omstilling er vanskelig - spesielt i begynnelsen av en radikal endring. 

Hovedpoenget med innlegget mitt - er at det derimot ER mulig, å omstille seg. Man er ikke fullstendig låst i en slik situasjon. Det er utrolig mye man kan gjorde. Men man trenger litt veiledning. Det er dyrt med "learning by doing". Norge er et rikt land, og de fleste av oss har ikke så mye erfaring med nøktern og moderat livsstil (etter mitt syn, i dag).

Den siste delen kan vi fint være enig om, innlegget ditt kunne forstås som noe annet, men ser at det var feil etter svaret ditt nå :)

Lenke til kommentar
Christian86 skrev (34 minutter siden):

Den siste delen kan vi fint være enig om, innlegget ditt kunne forstås som noe annet, men ser at det var feil etter svaret ditt nå :)

Kanskje jeg kunne formulert meg litt bedre. 
Men jeg ser poenget ditt. Alt for mange av oss ser på andre mennesker gjennom egne øyne.

Angående nevnte person i VG. Siden hans samboer er student - tyder det på at hun vil komme tilbake i arbeid når hun er ferdig med studiene. Såkalt "vedvarende fattigdom" eller det mer korrekte begrepet "vedvarende lav inntekt" - er en helt annen problemstilling. 

Jeg husker veldig godt i begynnelsen av min "karriere" som ufør - at jeg leste en artikkel der noen mente at "fattigdommen setter seg først etter et år..." og jaggu fikk jeg ikke føle på det. Plutselig kommer det store, uforutsette utgifter man ikke har tatt høyde for, slik som at vaskemaskinen ryker, eller at man i hu og hast må i begravelse på andre siden av landet, at brillene blir knust, eller lignende - en konstant følelse av stress som jeg ikke unner noen. 

Jeg tror nok det går veldig bra med nevnte person i VG. Siden dette kun er midlertidig for hans del. 

Den "kategorien" som sliter mest, er nok alenemødre som i tillegg kun jobber deltid eller er ufør. En gruppe folk som ikke akkurat roper høyest - noe som er nokså forståelig.

https://tv.nrk.no/serie/debatten/202111/NNFA51113021/avspiller
I begynnelsen av denne debatten har vi ei tøff dame som forteller at hun er tannlegesekretær og tjener akkurat for mye til å kvalifisere til bostøtte - som er 26 381 kr,- brutto. Altså, litt over 20 000 netto pr mnd. 
Samme person forteller at hun er alenemor til to små barn. (Sannsynligvis får hun også bidrag fra far og selvfølgelig barnetrygd).

Slike som henne finnes det veldig mange av i Norge. Alt for mange.

Veldig tøft gjort av henne! Der ser vi et eksempel på "vedvarende lav inntekt".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Milhouse85 said:

Min erfaring er at smertegrensen ligger på 500 kr,- pr uke til mat. Altså; jeg kan overleve fint på 2000 kr,- i måneden.

AAP og uføretrygd er vanskelig å leve av. Men litt av poenget med denne artikkelen er å vise at situasjonen har blitt verre, at selv en som har jobb og 600 k i lønn nå står med 10000 kr,- i måneden å leve av. Det er fire i familien som skal brødføs på disse. Det blir 2500 kr/måneden, altså litt over det du mener er smertegrensen.

Der du har måtte kutte i alt allerede, har de sikkert mange ting de kan spare på, og dermed kan de ha mulighet til å frigjøre litt midler du ikke har muligheten til.  Men det er altså før bensin slår inn, og med fire som skal kjøres rundt på pluss fire personer som kan ha uforutsette utgifter, så er de muligens under din smertegrense.

For dem er situasjonen sannsynligvis midlertidig, de kan påvirke inntektene sine. Den luksusen har kanskje ikke du. Så de har mindre å klage over enn deg.

Men igjen, litt av poenget med artikkelen er å vise at "vanlige folk" har fått det trangere. Jeg tror også vi trenger artikler som viser hva som skjer for permanent uføre nå.  

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Iki said:

Hvor mye strøm bruker egentlig folk her?

 Spesielt de som har eldre eneboliger med gjennomtrekk har mye høyere forbruk av strøm enn folk i nyere leiligheter. De første artiklene om strømpris trakk konkret fram folk i mindre sentrale strøk med gjennomtrekk i eldre eneboliger, altså de som er lengst unna gjennomsnittet. Rimelige boliger med høy strømforbruk. Og hvis jeg husker de artiklene rett var det enkeltregninger på 20k - noe som er hinsides for en månedlig utgift. Det er det få som tar på stående fot. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...